Nästa artikel
Hundratals bilister glömmer efterdra hjulen vid däckbytet
Nyheter

Hundratals bilister glömmer efterdra hjulen vid däckbytet

Publicerad 27 oktober 2020
Bilägare som glömmer att efterdra hjulen kan få en obehaglig överraskning.

När temperaturen sjunker och vintern närmar sig blir det rusning till däckverkstäderna. Många bilister gör dessutom en vanlig miss, nämligen att glömma att efterdra hjulen – annars finns risk att de lossnar.

Hjulen ska efterdras efter 5–10 mils körning. Om ett av hjulen lossnar kan det få katastrofala följder, även för andra bilister i närheten om föraren måste väja och undvika en olycka.

Enligt siffror från försäkringsbolaget Trygg-Hansa anmäler mellan 100 och 150 bilägare att hjulen lossnar varje år.

– Att efterdra hjulbultarna efter 5–10 mils körning är en viktig och enkel åtgärd för att undvika livsfarliga olyckor. Det behöver bara göras en gång med hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är du osäker på hur du gör kan du alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Läs också: Nytt snöoväder på ingång – dags för vinterdäck

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-10-27 19:57
snabb95

Nog kan man köra några km eller mil efter att det börjat låta riktigt farligt innan man tappar bort hjulet.
Så för mig är det obegripligt att någon kan tappa ett hjul ovetande.

#c • Uppdaterat: 2020-10-27 20:10
Lawett

Brukar hänga fram påsen med plastkåporna till bultarna som påminnelse att dra efter om en vecka.Ingen bult har nånsin varit lös. Använder förlängare och drar åt korsvis av gammal vana från plåt-tiden. Hur många åker tillbaks till däckverkstan för efterkoll? Det här rådet verkar vara lika trovärdig som det som sa att man fick kramp och drunknade om man ätit ett mariekex innan man badade...

#d • Uppdaterat: 2020-10-27 20:11
L. Mäkinen

Jag har råkat ut för att hjulskruvarna blev som trattkantareller på insidan av navet. Då kände jag en vibration i ratten och funderade vad det var, sen återkom det något hundratal meter senare och då bromsade jag till stopp så snart jag kunde. När jag öppnade dörren vek sig vänster framhjul när sista muttern lossnade och for över E18.
Hjul som roterar brukar hålla sig ganska stabila.

Jag har tappat ett hjul på en GMC pick up också en kvart efter att jag fick den. Kände inget konstigt förrän jag skulle bromsa inför en kurva. Det klonkade till och sen kom det ett sken av gnistor från bromsskivan som gled mot asfalten. Skivan fick en "flat spot"...

#e • Uppdaterat: 2020-10-27 22:14
saabnisse

Det här med att korsdra skruvarna är helt onödigt och faller förmodligen tillbaka på den tiden bilägarna var vana att återförsluta gjutna lock, typ topplock och liknande, som ska dras i viss ordning och med rätt moment.
Anledningen till detta är att dessa lock är försedda med packning och blir skeva vid fel åtdragningsföljd.
Det säger sig självt att en fälg, vare sig det är en gjuten, smidd eller pressad plåtfälg, inte är känslig för i vilken ordning skruvarna dras, det finns ju ingen packning där!

#f • Uppdaterat: 2020-10-27 23:29
John2008

Jag har ibland efter ett tag testat att efterdra skruvarna efter att jag själv bytt hjulen, men det har aldrig behövts. Om en verkstad haft loss hjulen, kollar jag alltid för säkerhets skull.

Jag brukar korsdra skruvarna. = )

#g • Uppdaterat: 2020-10-28 05:54
L West

Kommer faktiskt ihåg att jag en gång glömt dra åt ena bakhjulet efter ett byte, märktes som ett mycket svagt klonk vid bromsning i låg hastighet. Då hade jag kört ett par dagar redan. Man får ta åt sig av sånt här och dubbelkolla att man faktiskt dragit åt...

#h • Uppdaterat: 2020-10-28 05:58
L West

Nu inser jag att om man efterdrar så borde man upptäcka lösa skruvar så nån idé är det nog!

#i • Uppdaterat: 2020-10-28 07:58
L. Mäkinen

Jag drar alltid i kors för att undvika "byrålådseffekter". Eftersom bilar har lösa skruvar istället för muttrar kan man inte hänga hjulen på plats lika smidigt så ibland kommer en kant i vägen.

#j • Uppdaterat: 2020-10-28 13:14
stonebreaker

efterdra hjulen .. favorit i repris!
Varför efterdra hjulen, behövs inte om det är rent mellan anläggningsytorna.
Uppmaning bör vara, bättring alla däckskiftare!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.