Nästa artikel
Svenska priser för Kia Sorento Plug-in Hybrid – så mycket kostar laddsuven
Nyheter

Svenska priser för Kia Sorento Plug-in Hybrid – så mycket kostar laddsuven

Publicerad 22 oktober 2020 (uppdaterad 4 november 2020)
Kia har släppt prislistan för den nya laddhybridversionen av suven Sorento, som utmanar Volvo XC90 om köparna.

Den stora suv-modellen Kia Sorento med plats för sju åkande har lanserats i en ny generation. Inom kort kan du läsa den första provkörningen av dieselmodellen här på Vi Bilägare, men de flesta köpare lär välja den nya laddhybridversionen.

– Jag skulle tro att 90 procent väljer laddhybriden och 10 procent dieseln. Vi tror mycket på företagsmarknaden och då är det ju ganska förmånligt att välja laddhybriden, har Kias svenska produktchef Joakim Jöhncke sagt i en intervju med Vi Bilägare.

Laddhybridsuvar börjar det finnas gott om, men det finns inte alltför många alternativ för den som behöver plats för sju åkande. Kia nämner bland andra Volvo XC90 och Ford Explorer som konkurrenter, men även Volvo XC60 och Toyota RAV4 – de två sistnämnda är dock femsitsiga.

Liten bensinmotor

Kia Sorento Plug-in Hybrid ska börja levereras tidigt 2021 och har en liten bensinmotor på 1,6 liter med turbo samt eldrift som tillsammans ger 265 hk och 350 Nm. Räckvidden på eldrift är ännu inte officiell men bilen har ett batteri på 13,8 kWh.

Nu har Kia släppt de svenska priserna för Sorento Plug-in Hybrid. Den billigaste versionen kostar 579 900 kronor och sedan finns ytterligare tre utrustningsversioner med ett merpris på 15 000–30 000 kronor per nivå.

Som jämförelse kostar sjusitsiga Volvo XC90 T8, som visserligen har en betydligt starkare drivlina, 819 000 kronor vilket innebär ett merpris på 239 000 kronor. Nya laddhybridversionen av Ford Explorer går loss på ännu mer: 820 900 kronor. Femsitsiga Toyota RAV4 kostar 499 900 kronor och den är alltså 80 000 kronor billigare.

Läs också: Kia om nya hybridsuven: Så har vi sänkt ljudnivån


Uppdatering 4/11: Kia har gått ut med nya uppgifter kring priset på Sorento Plug-in Hybrid. Priset sänks med 10 000 kr och instegsversionen kostar därmed 569 900 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-10-22 10:45
Axa

Bgl
Så du tror att en 1,6 liters turbosnurra på 130-150 hk drar betydligt mer än en 280 hk tvåliters? Även om det handlar om SUV?
Ja, kanske liten fördel för större motor på snabb motorväg men i övrigt nej.

#c • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

Den här kommer bli en privatleasing favorit bland småbarnsfamiljer om de lägger sig på 5999kr mån 1500mil.

#d • Uppdaterat: 2020-10-22 18:00
Carl Trefalt

Yoyota RAV4, blir nog en favorit.

#e • Uppdaterat: 2020-10-22 20:58
bgl

För en normalförare som inte är särskilt insatt i hur hybrider fungerar när hemladdningen är förbrukad kan en mindre bensinare leda till högre förbrukning än en starkare förbränningsmotor. Trampar föraren hårdare på gaspedalen för att nå samma prestanda som när elmotorn hjälper till så stiger förbrukningen snabbt. Inte bara att elen saknas, bilen tvångsladdar batteriet med många kW och dessutom med inte alltför hög verkningsgrad. Som exempel, BMW X3 30e med dränerat batteri förbrukar över 1,5 l/mil i motbackarna mellan Borlänge och Ludvika i laglig hastighet!

#f • Uppdaterat: 2020-10-23 17:29
Axa

Bgl
Men är inte motorn i BMWn stor?
Visst, jag har ingen egen erfarenhet och tog inte med laddningen av batteriet i beräkning men är det verkligen så att alla laddhybrider tvångsladdar batteriet?
Däremot har erfarenhet av mindre turbosnurror. Min erfarenhet att fullt lastat och i motorvägsfart så är liten turbosnurra fortfarande hyfsat snål. Vet ju dock inte hur mycket tvångsladdning gör skillnad.

#g • Uppdaterat: 2020-10-23 19:41
bgl

2liter, drygt 180 hp, även den för liten när elen är slut och bilen laddar på egen hand.. Finns på 5-serien även 6-cylindrig, då blir det bättre.
Utväxlingen verkar utformad för möjligt eltillskott. Verkar inte byta växlingsprogrammering vid laddning så motorn blir då onödigt pressad vid 90-100 km/h. I branta backar är det bättre att manuellt växla till 7:an. I vilka lägen den laddar vid drivning på fossilmotorn är dåligt beskrivet i instruktionsboken, man märker bara att kraften tryter.
Finns lite varning för att effekten blir lägre vid elbrist, borde skrivas tydligare för att felbedömning vid omkörning ska undvikas.

#h • Uppdaterat: 2020-10-24 21:09
Ben39

Undvik laddhybrider Hybrider bästa valet 2020 om man inte har förmånsbil eller kör mycket i stan Laddhybrider bara ett mellan steg tills elbilar får rätt pris sen vill ingen ha dem längre https://wp.me/p1IAXy-8gL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.