Nästa artikel
Polestars samarbete med Bee ska ge smidigare snabbladdning
Nyheter

Polestars samarbete med Bee ska ge smidigare snabbladdning

Publicerad 22 oktober 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
Elbilsägarna som har en Polestar 2 kan snart ladda hos Bee till en lägre laddtaxa. Men det är inte helt enkelt att förstå sig på prissättningen.

Tesla har en stor fördel med märkets egna nätverk av snabbladdare som erbjuder billigare laddning än andra laddnätverk – men enbart för Teslaägare.

Det kan inte Volvos elbilsmärke Polestar konkurrera med. Vid lanseringen av Polestar 2 blev det dock klart att den kommer med en så kallad laddtagg hos Plugsurfing, ett nätverk som samlar ihop olika laddoperatörer. Men Polestarägarna fick ingen rabatt på laddningen.

Nu meddelar Polestar att elbilsägarna får tillgång till en lägre laddtaxa hos laddnätverket Bee, både när det gäller snabbladdning och normalladdning. Det lägre priset gäller när man nyttjar det Plugsurfing-kort som Polestar 2-ägare får med sin bil.

Bee är relativt väl utbyggt i Sverige, även i de norra delarna, men laddeffekten ligger som mest på 100 kW vid de snabbaste laddarna vilket är 50 kW mindre än vad bilen klarar att ta emot.

Billigare än Ionity – dyrare än Tesla

Så vad kostar det att ladda hos Bee med en Polestar 2? Enligt pressmeddelandet ska Polestarägarna kunna ladda hos Bee till ”ett bättre pris”, men senare står också att priset är ”helt i nivå med det pris som erbjuds direkt av Bee”. Vad gäller egentligen?

Att snabbladda (DC) kostar 5 kr per kilowattimme och att ”långsamladda” (AC) kostar 3 kr/kWh, så länge man använder Plugsurfing-brickan. Det är billigare än hos laddnätverket Ionity, men det skiljer en del i hastighet mellan de båda laddnätverken. Det är också nästan dubbelt så dyrt som hos Tesla.

Det är dessutom exakt samma pris som Bee redan erbjuder som standardpris för alla kunder. Prisskillnaden ligger enligt Bee i att alla andra med Plugsurfing-abonnemang – som inte har en Polestar – får betala betydligt mer (13,50 kr/kWh) för samma tjänst hos Bee, bekräftar företagets marknadschef Nathalie Kinell för Vi Bilägare.

Polestarägarna kan också ladda på ett smidigare sätt än andra elbilsägare med Plugsurfing, enligt märkets pr-chef Brent Ellis. Polestarägarna behöver inte skapa något konto hos Bee utan kan ladda och betala med Plugsurfingkortet.

”Poängen med det här samarbetet är att vi ökar bekvämligheten och minskar strulet för Polestarägarna som nu kan dra fördel av samarbetet på ett nytt sätt”, skriver han i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Sammanfattning: Så funkar laddningen

  • Den som har en Polestar 2 får en Plugsurfing-laddtagg och kan då snabbladda för 5 kr/kWh och normalladda för 3 kr/kWh.
  • Det kan även andra göra som registrerar sig som kund direkt hos Bee. Då ingår endast Bees laddnätverk i erbjudandet.
  • Den som har Plugsurfing men inte har en Polestar 2 betalar 13,50kr/kWh för DC-laddning hos Bee.

Helt klart är att prissättningen för laddning inte är helt enkel att förstå sig på för den som inte är insatt eller läser på. Den som inte gör det riskerar alltså att få betala 2,5 gånger mer för laddningen helt i onödan.

För en enda snabbladdningssession med 60 kWh innebär det en prisskillnad på över 300 kronor.

Läs också: ”Polestars besked om snabbladdning är en besvikelse”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-22 14:19
lsoderlund

13,5 kr/kWh är ju rätt dyrt med tanke på att snitt-elbilen drar 2 kWh per mil i verklig körning (enligt vattenfalls beräkningar). 27 kr milen i ren "bränslekostnad".

Kommer inte dröja länge innan alla bilmärken som kränger elbilar kommer få bättre avtal likt Polestar nu förhandlat sig till. Annars riskerar ju Bee och alla andra på marknaden att förlora många kunder, då marginellt få kommer åka Polestar. Eller så är det en så försvinnande liten andel som kör Polestar att man anser att eventuell vinst från dem är marginell.

Bättre stanna på en kommunal infartsparkering istället, där laddar man allt som oftast gratis.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-22 17:57
Carl Trefalt

Polestarägare får alltså betala dubbelt så mycket på elen, jämfört med Tesla. Om den laddas hos Bee!

#3 • Uppdaterat: 2020-10-22 18:02
Axa

Haha, lyckat.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-22 18:13
Grosser

Kontentan, skaffa ett Bee laddkort.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-22 19:05
Ben39

Elbilar är till för att köra i stan och ladda hemma där funkar infrastrukturen och man kan köra billigt. På landsvägen vid långkörning får man tanka (snabbladda ) var 2-3 timme Jag tankar enkelt 80 mil på 4 minuter (tankar 100% vid 10% kvar) och kan köra 75 mil betydligt raskare än en elbil och det kostar bara 7 kr/mil eller 3.5 kr/kwh på elbilspråk Elbilen tar tid på sig att tanka för 10 kr/ milen och då får man bara i 30 mil åt gången sen måste man köra igen (Man tankar till 80% vid 20% kvar) En hybrid som laddar själv är ett smartare val några år till . Rena Vilda Western med laddstationer för elbilar på landsvägen så roligt är det inte och ligga och mjukköra i motvind och spara på värmen och hoppas laddaren inte är trasig som man siktar på och knappt komma fram när vinter kylan kommer- man tänker på diligenserna i som kämpade i snöstormen i mellanwästern på 1800tale- pijonjärerna har det inte så kul i verkligheten

#6 • Uppdaterat: 2020-10-22 19:15
Ben39

Dessutom är hybrider inte mycket sämre för klimatet https://wp.me/p1IAXy-8fg

#7 • Uppdaterat: 2020-10-22 19:18
Henrik M

Haha, där fick Bengt med alla myter tror jag.....
Vilka elbilar är det du kört Bengt och fått den erfarenheten av?
Konstigt att jag då gjort 3 vändor med min elbil till Norrland 100 mil enkel resa på samma tid +/- en kvart mot det tog mig med fossilbil tidigare....
Du menar jag drömt?

#8 • Uppdaterat: 2020-10-22 20:32
Grosser

Elbil även med ett mindre batteri funkar utmärkt att köra långa resor med, bara man vet om förutsättningarna och att laddarna fungerar som de ska. Men jag förstår att det är jobbigt att ändra sig och ingen tvingar dig heller Bengt, men sprid inte myter - det gäller att upptäcka själv hur det fungerar i ens personliga situation.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-22 20:51
Uffeeh

Ska elbilen kunna slå igenom ordentligt måste laddningscirkusen bättras riktigt ordentligt. Det ska vara lika enkelt att ladda publikt som att tanka en fossilbil undantaget tiden.
Man ska inte behöva avtal eller abonnemang, bara ladda på valfritt ställe och betala med valfritt kort.
Att sedan en stor andel laddning sker hemma har inte med saken att göra.
Löser man inte detta kommer det att bromsa elbilsförsäljningen mycket.

#a • Uppdaterat: 2020-10-22 21:31
40-talisten

Håller med Uffeeh, elbilsmarknaden är ännu ny och yrvaken, lite av vilda västern fortfarande. Ingen elbil för mig, innan pris och marknad har stabiliserats.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.