Nästa artikel
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet: Familjer kräver en Tesla Model X
Nyheter

KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet: Familjer kräver en Tesla Model X

Publicerad 21 oktober 2020

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch kom med ett kontroversiellt uttalande i SVT:s program Agenda tidigare i oktober.

Uttalandet tolkades av många som att det inte finns några nya elbilar för under en miljon kronor.

– Ska den breda medelklassen och småbarnsfamiljer som bor på landsbygden ha möjlighet att delta i omställningen kan man inte ha ett bonus/malus-system som i praktiken bara riktar sig till de som har den goda ekonomin att de kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt, sa hon.

Kritiken lät inte vänta på sig. Från olika håll fick Ebba Busch svar på tal om hur många olika elbilsmodeller som finns med lägre prislapp än så.

Nu förklarar KD-ledaren tillsammans med trafikutskottets andre vice ordförande Magnus Jacobsson hur tankarna bakom uttalandet gick på sajten Altinget.

”För en familj som bor på landsbygden som vill ha en något större bil med fyrhjulsdrift och dragkrok är alternativen bland de rena elbilarna få. En elbil för 300 000 kronor räcker kanske för ett ensam- eller parhushåll utan barn i storstad”, skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson.

De fortsätter:

”Är dragkrok och fyrhjulsdrift absoluta krav, samt ett laddnät som möjliggör resor som om man körde diesel-, bensin- eller hybriddriven bil krävs förmodligen Tesla Model X.”

Den kostar i nuläget 1 019 170 kronor.

Det är sant att utbudet av elbilar med dragkrok och fyrhjulsdrift i skrivande stund är litet. Flera nya modeller är dock på ingång och på begagnatmarknaden är priserna lägre.

Kritikerna hävdar dessutom att många kommer behöva tänka om sitt transportbehov framöver – det kanske inte är rimligt att alltid åka runt med en fyrhjulsdriven, stor och tung elbil med dragkrok utan istället använda ”bil efter behov” med hjälp av exempelvis bilpooler.


Foto Ebba Busch: Johan Wessman/News Øresund/Creative Commons

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-10-21 10:11
Hundter

Busch är ute i bushen! Som vanligt!

#c • Uppdaterat: 2020-10-21 10:15
Raphael

Jag minns hur det var på 70-talet och in i 80-talet där man såg fullastade småbilar (ofta Fiat) från södra delar av Europa eller Centraleuropa med hela familjer och takboxar som turistade i Sverige, medan svenskarna åkte omkring en och en i en Volvo 140/240 eller Saab 99/900...

Men bilar typ Kia Niro, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Peugeot e-2008/Opel Mokka E m fl, de passar utmärkt för många familjer. Kanske inte familjen med 5 barn, men för en svensk genomsnittsfamilj med två vuxna och två barn så fungerar de utmärkt, finns plats även för bagaget. När det gäller dragkrok så behöver inte alla på landsbygden dragkrok. Det finns hyrmöjlighet för de tillfällen där detta är ett måste. Allt fler elbilar kommer med dragmöjlighet som fungerar för en lastkärra att åka till brädgården med eller blomsterlandet för att handla, även om de inte klarar av att drar en husvagn eller hästkärra.

#d • Uppdaterat: 2020-10-21 10:16
K_Klabbe

Ja bilpool tror jag inte på i någon större utsträckning. Inte som vi använder bilar idag iaf.

Däremot så borde det ju vara på landsbygden som elbilar är lättast att ta till sig. Många kör mycket (kanske inte hållbart i längden men är ju ofta så idag) dvs man sparar mycket på att ladda el istället för tanka bensin/diesel. Runt 3000mil/år brukar väl framhållas här på sidan som en ungefärlig brytpunkt. Kör du mer blir det billigare(!) att åka elbil än fossilbil.
Dessutom har väl i princip alla som bor i eget hus om inte redan idag så iaf möjlighet att dra fram laddning på hemmaparkeringen.

#e • Uppdaterat: 2020-10-21 10:29
Styrbjörn

Som Ebba sa behöver vi på landsbygden en elbil med dragkrok för att kunna köra skotrar, fyrhjulingar, hästar, ved och allt annat som är viktigt för oss. Inget under 2000kg dragvikt duger.

#f • Uppdaterat: 2020-10-21 10:31
Styggavargen

Raphael, där hade du mycket fel...Volvo och SAAB var inte så vanliga ens på 80-talet, det var dyra bilar. Många körde runt i Franska märken, eller Opel mm. Ford var också populärt.

#g • Uppdaterat: 2020-10-21 10:34
Styggavargen

Styrbjörn, men om vi skall vara sanningsenliga här och ärliga...hur många är dessa till antalet? Allt färre människor livnär sig på dessa saker du räknar upp även ute i "vildmarken".

#h • Uppdaterat: 2020-10-21 10:45
Lawett

Styrbjörn, skönt att ha ditt ord på att alla på landsbygden har råd med allt det du räknar upp. Då kan vi dra in skatteutjämningssystemet.

#i • Uppdaterat: 2020-10-21 10:56
Kodiaq

Jisses vilken verklighetsfrånvaro det är på forumet.
De som "tycker" mest verkar antingen köra firmabil eller bo innanför tullarna.

Vargen däremot har en helt annan agenda , en person skriver inte dessa mängder och upprepar sig ideligen om samma sak utan att ha en orsak.
Sett detta på andra forum , vad det är har jag inte räknat ut än.
Troll , betald, politiskt ?!

Dragkrok..tror man att man enbart behöver dragkrok om man bor i vildmarken är man inte riktigt hemma.
Enbart här så står det släpvagn eller husvagn på sju av tio hus.

Tyvärr har dessa med viss agenda tagit över forumet så det inte är lönt att tycka annat helst då från verkligheten.
Undrar varför AL skriver betydligt mer sällan , en som har nåt att komma med!

#j • Uppdaterat: 2020-10-21 11:12
Vorwärts

Det går inte så bra med tänkandet för Ebba just nu.

#k • Uppdaterat: 2020-10-21 12:00
N-iklas

Det är väl så att det är släpvagn och husvagn som man inte behöver, det är väl "latmansprylar", ingen i familjen har haft behov av släpvagn eller husvagn sedan 1952 och aldrig bott i städer eller samhällen, med en bra bil och lite finurlighet kan man transportera makalöst mycket utan sådana onödigheter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.