Nästa artikel
Hård forskarkritik mot dyra vägprojekt: ”Orimligt”
Nyheter

Hård forskarkritik mot dyra vägprojekt: ”Orimligt”

Publicerad 19 oktober 2020 (uppdaterad 19 oktober 2020)
Fyra forskare vill att Trafikverket drar i handbromsen.

Det är orimligt att lägga miljardbelopp på att bygga nya vägar som baseras på prognoser om att biltrafiken kommer öka. Det skriver fyra trafikforskare i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Just nu pågår flera vägprojekt i Sverige som baseras på ökade vägtransporter, och vägarna kommer också i sin tur generera ökad biltrafik. Om trafiken ökar blir det svårt att nå målet att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 även om fler bilister tankar biobränsle eller byter till en elbil.

Vi behöver prioritera betydligt effektivare sätt att transportera oss, tycker forskarna:

”I klartext betyder det att vi behöver planera för effektivare godstransporter och ett samhälle där vi arbetar mer på distans, reser mindre med privatbil och i stället går, cyklar och åker kollektivt.”

Forskarna har intervjuat flera personer som jobbar på Trafikverket och som säger att det inte är vägarna i sig, utan trafiken, som står för de stora utsläppen. Men genom att bygga nya vägar kommer trafiken och därmed utsläppen öka, anser forskarna.

Trafikverket utgår därmed fortfarande från tidigare prognoser om att biltrafiken kommer öka när nya vägar byggs. Men med nya vägar följer nästan alltid mer trafik, enligt en princip som kallas inducerad trafik, och forskarna tycker därmed att Trafikverket ska få nya riktlinjer från regeringen om att styra om till effektivare transportslag än privatbilar.

Läs också: Coronaeffekten: Betydligt mindre trafik – och bättre luft

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-19 11:03
stonebreaker

Forskarna ... varför skall dessa åsikter beaktas eller vägas tyngre??
Problemet med nya vägar är att dom blir onödigt dyra pga att man inte kan bygga en vanlig väg längre, nu skall vägar vara i form av en tunnel, t.ex. förbifart sthlm som säkert skulle kunna byggas för en tiondel (10%) av kostnaden om den gick ovan jord!

#2 • Uppdaterat: 2020-10-19 11:37
Rikard

Om man ökar landets befolkning, är det fler som behöver bo och transportera sig, det behövs inga forskare för att räkna ut det.
Jag får en känsla av att just dessa forskare är lite vinklade/påverkade från ett viss politiskt håll.
Men jag håller med om att nån borde dra i handbromsen, man har helt glömt bort hur man bygger en vanlig enkel väg till en rimlig kostnad.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-19 11:41
johnkommentar

Det finns nåt som heter fyrstegsprincipen som ska styra trafikverket och de får kritik i många remisser för att de inte följer den. Man bygger ny väg istället. https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/Planerings--och-analysmetoder/fyrstegsprincipen/

#4 • Uppdaterat: 2020-10-19 12:35
Skodaägare

Här är en annan rapport som anser att det enda lösningen är elektrifiering av fordonen. Enligt författaren finns det svagt stöd för att satsning på cykel eller kollektivtrafik minskar biltrafiken.

https://www.sns.se/artiklar/transportsektorn-och-klimatpolitiken/

#5 • Uppdaterat: 2020-10-19 13:02
lsoderlund

Fyrstegsprincipen tror jag nog trafikverket tillämpar i alla projekt. Ta tex Förbifart Stockholm, Tvärförbindelse Södertörn och flertalet andra större vägprojektet i Stockholmsregionen.
Tänka om har man redan gjort, därav insett att det inte är hållbart med nuvarande system som är allt för känsligt.
Optimera går ej, du kan inte måla ut tre filer till i vardera riktning i då utrymmet ej finns.
Bygga om går inte heller av samma anledning, det finns inte utrymme för detta i redan befintlig infrastruktur.

Valet faller då på att bygga nytt. Finns massa fördelar med det, men man väljer att inte se detta och att detta faktiskt kommer att minska trängseln, framförallt i samband med att Tvärförbindelse Södertörn och Förbifart Stockholm öppnas. Annars skall ju alla container-lastiblar trängas i Södra Länken i rusning och även belasta väg 73.

Problemet med dessa forskningsrapporter är att de är beställda med ett resultat

#6 • Uppdaterat: 2020-10-19 13:23
Uffeeh

Människan har i alla tider haft ett behov av individuella förflyttningar och det behovet kommer inte att minska. Alla resor kan inte ske kollektivt och alla resor är inte "onödiga".
Sedan får vi inte ha en övertro på näthandel. Jag säger som en VD i transportbranschen sa för kanske 20-30 år sedan "jag skulle vilja se den dagen jag kan tanka hem matjord till min trädgård via datorn".

#7 • Uppdaterat: 2020-10-19 15:28
Lasse L-on

När allt fler kan arbeta hemifrån så minskar behovet av att folk behöver åka till arbetsplatsen. Består denna trend kan man fundera på?

#8 • Uppdaterat: 2020-10-19 16:42
Carl Trefalt

Bäst är om vägarna är i bra skick.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-19 16:47
walle_x

De nya vägar runt Stockholm jag kört på de senaste åren har varit ganska dåliga, det är ofta ojämnt och knöligt. Det är inte bara dyrt, det blir dåligt utfört också. Importerad inkompetent arbetskraft.

#a • Uppdaterat: 2020-10-19 17:01
walle_x

Kan vara inhemsk inkompetent arbetskraft också men mer troligt att den är importerad då det är billigare och det är ju det viktigaste av allt, inte kvalitet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.