Nästa artikel
Nu införs cykelgator – där bilister ska anpassa sig efter cyklisterna
Nyheter

Nu införs cykelgator – där bilister ska anpassa sig efter cyklisterna

Publicerad 15 oktober 2020 (uppdaterad 15 oktober 2020)
Snart får bilisterna en ny typ av cykelgata att ta hänsyn till, med en ny skylt.

Med start den 1 december får svenska kommuner möjlighet att införa så kallade cykelgator där särskilda regler gäller. Cykelgatan märks ut med en egen skylt.

På cykelgator ska bilförare anpassa hastigheten efter cyklisterna och högsta tillåtna hastighet är 30 km/tim. Cykelgatorna kommer framför allt dyka upp i täta stadsmiljöer där det inte finns plats för en separat cykelbana.

– Det måste bli smidigare att ta cykeln och jag vill att det ska bli ett transportalternativ för ännu fler. Genom att förbättra och underlätta för cyklande bidrar vi både till en bättre folkhälsa och till ett klimatsmart sätt att resa, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Bilar får inte parkeras längs en cykelgata och bilförare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon som redan befinner sig på cykelgatan – annars kan polisen skriva ut böter.

Sedan tidigare finns regler för så kallade gångfartsområden. Där får bilisten inte köra snabbare än gångfart, bilisten har väjningsplikt mot alla gående och bilar får inte parkeras.

De nya cykelgatorna är en positiv nyhet, tycker Moa Rasmusson som är ordförande i Svenska Cykelstäder. Men hon vill gärna se att vägen även görs om på andra sätt – till exempel att den målas röd som cykelgator görs i Nederländerna – för att sänka hastigheten och uppmärksamma bilisterna på att det är cyklisterna som har företräde.

– Vi, kommuner och regioner, i Svenska Cykelstäder har jobbat länge med detta och är därför glada över regeringens besked idag. Cykelgator bidrar till mer trivsamma och hållbara städer, säger Moa Rasmusson.

Läs också: Quiz: Skulle du klara körkortet i dag? Testa här!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-15 11:51
johnkommentar

Bra. I centrala stadsmiljöer är cykelbanor mest ett sätt att hålla cyklister borta från det stora fina utrymme som bilarna har. Mer cykelgator.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-15 12:40
saabnisse

Det är naturligtvis bra att underlätta för cyklister och ge dem en rättighet i stadsmiljö som de redan använt sig av sedan länge.
Kunde man nu bara få cyklister att begripa att de också har vissa skyldigheter, som t.ex. att följa trafikregler och använda sunt förnuft, skulle vi få en betydligt bättre trafikmiljö!

#3 • Uppdaterat: 2020-10-15 12:53
johnkommentar

Cyklister i Stockholm har snabbt blivit laglydigare när de blir fler, en slags självuppfostran. Om cyklisterna dessutom får en sammanhängande fungerande infra så blir det ännu bättre, den som tvekar tipsas om att hyra en hoj i Köpenhamn och köra runt en dag.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-15 13:16
pinjong

Små, små steg mot bilismens avskaffande. Ändå kul att få ha varit med under del av bilismens era. Fler och fler medlemmar i Vi fd Bilägare.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-15 14:08
johnkommentar

Tiden när en människa åker runt i numera upp mot 2,5 ton tunga fordon kommer tyvärr inte att ta slut på ett tag... Men kanske blir de lite färre i stadsmiljöer!

#6 • Uppdaterat: 2020-10-15 16:54
Carl Trefalt

Gående, sparkcyklar cyklande, mopeder och motorcyklister är oskyddade trafikanter.

#7 • Uppdaterat: 2023-01-17 18:29
Gäst (ej verifierad)

När kommer skylten endast elfordon

#8 • Uppdaterat: 2020-10-15 17:31
saabnisse

Det har byggts cykelbanor för miljoner vägpengar, ändå cyklas det på 70-vägen bredvid för att trikånissarna inte får plats på cykelbanan.
Och det är tillåtet!
När blir det tillåtet för bilisterna att köra på cykelbanan?

#9 • Uppdaterat: 2023-01-17 18:29
Gäst (ej verifierad)

Den dagen bilisterna blir smarta nog att köpa en cykel, ta en gata med hundra bilar o ersätt bilarna med 100 cyklar vilken skillnad, bättre hälsa tystare mindre underhåll osv..

#a • Uppdaterat: 2020-10-15 17:51
johnkommentar

Om jag minns rätt så går ca 1 % av pengarna för vägbygge till cykel, resten är bilväg. Så ingen fara för bilisterna än på ett tag :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.