Nästa artikel
Partiledarens debattfel om elbilar fick många att reagera
Nyheter

Partiledarens debattfel om elbilar fick många att reagera

Publicerad 12 oktober 2020
Elbilar kostar minst en miljon kronor att köpa, hävdade KD-ledaren.

Under söndagkvällens debatt mellan partiledarna i SVT:s Agenda gjorde Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch två uttalanden som fick många att reagera.

Båda två tolkades som att elbilar kostar från en miljon kronor och uppåt.

– Ska den breda medelklassen och småbarnsfamiljer som bor på landsbygden ha möjlighet att delta i omställningen kan man inte ha ett bonus/malus-system som i praktiken bara riktar sig till de som har den goda ekonomin att de kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt, sa hon.

Läs också: Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Det uttalandet fick bland andra miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) och Mattias Goldmann, tidigare på organisationen Gröna Bilister, att reagera.

– Omställningen från fossilt till förnybart går mycket snabbare om man inte har våldsamt överdrivna uppfattningar om hur mycket en elbil kostar, säger Mattias Goldmann till Aftonbladet, och fortsätter:

– Jag tycker det är värdefullt att förstå hur fel ledande politiker kan ha när det gäller omställningen från fossilt till eldrift. Det visar att vi har en lång resa kvar.

De billigaste elbilarna som säljs i Sverige är ”syskontrion” Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric och Skoda Citigo-e som kostar mellan 265 000 och 274 000 kronor. De är dock på väg att fasas ut.

Även Mazda, Renault och Volkswagen har elbilar för under 350 000 kronor och det finns också flera modeller att välja på som begagnade.

Många elbilar är fortfarande dyrare att köpa än motsvarande bil med förbränningsmotor, men skillnaden minskar för varje år och ägandekostnaden över tid är ofta lägre för elbilen trots det högre inköpspriset.

Foto Ebba Busch: Frankie Fouganthin/Creative Commons

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-10-12 12:52
Raphael

Jag bor som sagt på landsbygden, det är en myt att dragkrok är obligatoriskt bara för att man bor utanför tätbebyggda områden. Jag har 8 grannar/familjer nära mig. Alla har bil, men bara 2 har dragkrok. När jag kör omkring här så är det vanligare med bilar utan dragkrok än med.

De flesta köper bil idag med finansiering. Både begagnade och nya elbilar är tillgängliga.

Varför Ebba pratar om elbilar för en miljon är obegripligt då det finns flera elbilar som ligger på 350 - 400 tkr utan avdragen elbilspremie och som fungerar utmärkt på landsbygden.
Genom att allt fler köper nya elbilar så ökar det även utbudet på begagnatmarknaden. Redan tidigare elbilsägare byter in sig till nytt, och de nya elbilar som säljs idag kommer inom några år vars ute till försäljning på begagnatmarknaden.

Bakåtsträvare som Ebba kommer att förlora. Elbilen är här och kommer allt mer ta över marknaden. Ebbs kan inte stoppa utvecklingen.

#c • Uppdaterat: 2020-10-12 12:57
glimma-48

Raphael: Jag är ganska okunnig vad gäller hybrid- och rena elbilar. Du skriver att de flesta på landsbygden har utvändigt eluttag och det stämmer säkert men sen skriver du längre fram att de flesta på landsbygden klarar sitt behov genom laddare hemma. Kan man ladda såväl mildhybrid som laddhybrid som ren elbil i vanligt 220 voltsuttag med 16 amperes säkring under natten eller måste man ha särskild laddare. Att det i det första fallet kan ta längre tid är sin sak men vem kan reda ut detta en gång för alla.

#d • Uppdaterat: 2020-10-12 13:30
K_Klabbe

glimma-48, detta kanske inte riktigt är ämnet i tråden, men kort svar här. Ja, du kan ladda din plug-in hybrid/elbil i ett vanligt 230v 16A uttag, om du ställer ner strömstyrkan till 5-6A torde riskerna för överhettning vara mycket små. Men då går det förstås ganska långsamt, men ändå troligen fullt tillräckligt för de flestas körbehov.

Men har du en elbil som nyttjas frekvent skulle jag investera i antingen ett kraftigare uttag eller en sk. laddbox. Både för möjligheten att ladda snabbare och för att minska risken för brand.

#e • Uppdaterat: 2020-10-12 13:55
N-iklas

En dålig bilägare har alltid dragkrok, en bra bil har det inte.

#f • Uppdaterat: 2020-10-12 14:11
Desmoholic

Fast visa mig en elbil för 270-400tsek som 5 personer kan åka bekvämt i och som får ta 50-100kg packning på det.

Att tro att det går att knöla in 5 pers bekvämt i en Zoe är att ha lura sig själv. Speciellt om man vill ha lite packning. Det är väl Tesla M3 som gäller för 550–600tsek, dock med löjligt låg lastvikt.

Däremot finns det utmärkta varianter på 2:a bil för 270-400tsek.

Det kilar jag på.

#g • Uppdaterat: 2020-10-12 14:17
Saabium

Ska man ha en rejäl elektrisk familjebil som duger till mer än lite stadskörning, så börjar det väl närma sig sjusiffrigt i alla fall. Knappast något som vanligt folk på landsbygden har råd med, även om det ligger några 100k under millen.

#h • Uppdaterat: 2020-10-12 14:42
Raphael

Peugeot e-2008 tar 5 personer bekvämt och med packning. Det är en liten SUV med bra insteg, komfort och rymlighet. Den kostar 399 900 kr listpris, men flera handlare säljer den för 389 900 kr. Det blir 329 900 kr med avdragen elbilspremie. Om man föredrar privatleasing istället så ligger den på från 4 300 kr i månaden. Rätt mycket under 1 miljon kr.

Kan laddas över natten i vanliga eluttag. Vill man ha snabbare laddning så investerar man i en laddbox hemma och där finns ju ett bidrag från staten för den installationen.

VW ID3, Hyundai Kona, Kia Niro m fl är andra alternativ i prisklassen och i den mindre mellanklassen.

#i • Uppdaterat: 2020-10-12 14:48
EnannanRobban

Saabium, vad sägs om e-Niro, kommande ID.4 och Enyaq? Då snackar vi runt halva millen, ganska långt från sjusiffrigt väl?
Men det är klart, den kan inte körs i 150km/h i snöstorm i -40 med 2 ton skotersläp i minst 50 mil så nej det finns inga elbilar...
Vad blir skillnaden mot att köpa en ny XC60 som folk tydligen har råd med?

#j • Uppdaterat: 2020-10-12 15:19
glimma-48

N-iklas: Förklara dej!! Jag bor på landsbygden och har släp för bl.a. transport till tippen, båttrailer för att jag ska komma ut på sjön/havet och husvagn för att komma hemifrån på några minisemestrar under sommarhalvåren. Jag är pensionär sedan 2013 och har haft nytta av dragkrok sedan mitten på 70-talet då jag köpte min första husvagn. På vilket sätt är jag en dålig bilägare? I min värld är en dålig bilägare någon som bor i stan och egentligen inte har nytta av bilen utan lika gärna kunde åka buss/tunnelbana eller möjligen hyra bil vid enstaka tillfällen. En dålig bilägare kan naturligtvis också vara någon som inte sköter bilen utan bara kör till den brakar ihop, men vad har det med dragkrok att göra? Dragkroken är enligt mej en av de absolut bästa uppfinningarna i bilvärlden som miljontals bilägare har nytta av eller rent av inte klarar sej utan.

#k • Uppdaterat: 2020-10-12 15:22
Dana

Hon har ju rätt i själva budskapet. Även om det inte är exakt 1 mille så måste man ha väldigt bra ekonomi för att köpa en rejäl elbil. Visst man kan komma undan med att köpa en liten micro bil men om man bor på landet och kör mkt så behöver man en lite mer rejäl bil och sån elbil kostar mkt pengar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.