Nästa artikel
Volvo ska köra om konkurrenterna med nya elbilar
Nyheter

Volvo ska köra om konkurrenterna med nya elbilar

Publicerad 9 oktober 2020
Håkan Samuelsson siktar på betydligt högre marknadsandel för elbilar än i dag.

Omställningen till elbilar kan göra att Volvo tar en betydligt starkare position bland konkurrenter som Audi, BMW och Mercedes. Det hoppas i alla fall Volvochefen Håkan Samuelsson.

– Vi ser elbilar som vägen framåt och nu skapas det ett nytt premiumsegment som är elektriskt. Där räknar vi med att växa snabbt och ta en ledande ställning, säger han i en intervju med Svenska Dagbladet.

Han vill inte uppge något exakt mål för hur stor marknadsandel Volvo ska ha när det gäller elbilar, annat än att elbilar om fem år ska utgöra hälften av försäljningen. Men han påpekar ändå att Volvo ska ha ”en betydligt större marknadsandel i det elektriska premiumsegmentet än vi har i dagens premiumsegment”.

– Vi kan förbättra vår position radikalt, säger Håkan Samuelsson, och lägger till att han tror omställningen kommer gå fortare än många trodde för bara ett år sedan.

Läs också: Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-10-09 21:09
Pi

Carl T - luftmotstånd är inte bara cW-värde - du har en projicerad frontarea att ta hänsyn till också och den är definitivt större på en SUV än på t ex en sedan i samma storleksklass. Därför är en SUV ineffektivare ur förbrukningssynpunkt jfr ett sedan-utförande även när cW-värdet är detsamma.

#m • Uppdaterat: 2020-10-09 21:25
Styggavargen

Tesla är den enda tillverkare som idag kunnat tillverka en hyfsat snål SUV. Kolla in profilen från sidan på en Tesla så ser ni hur låg front modellen har, som övergår i en ganska slutande motorhuv som sömlöst går över till vindrutan. Bakänden slutar brant (negativt för utrymme baksäte). Detta medför att SUV:en trots allt blir hyfsat strömlinjeformad...nackdelarna är att utrymmet inuti modellen blir tyvärr dåligt.

#n • Uppdaterat: 2020-10-09 21:52
Carl Trefalt

Det var front arean jag syfta på. Med samma laddbatterier kommer Polester 2 längre än Volvo XC 40 elbil.

#o • Uppdaterat: 2020-10-09 22:01
Carl Trefalt

Polestar har en räckvidd på 470 km, och Volvo XC 40 elbil har en räckvidd på 400 km.

#p • Uppdaterat: 2020-10-09 22:07
Styggavargen

Här ser man tydligt skillnad, kolla in fronten! Polestar har inte alls samma strömlinjeformad kaross!
https://www.aftonbladet.se/bil/a/jBdldb/superduell-tesla-model-3-mot-polestar-2

#q • Uppdaterat: 2020-10-09 22:09
Styggavargen

Såklart Carl, bara titta på "lådbilen" XC40...fyrkantig som ett utedass..om man nu jämför med en Postar 2...och även den ligger i lä om du tittar på en Tesla model 3..(kolla länken ovan).

#r • Uppdaterat: 2020-10-09 22:28
Axa

Enligt senaste tyska utomvetenskapliga studie så har man stresstestat räckvidden på XC40. Genomfört i vintermiljö, med full AC värme, rattvärme, extra monterad ljusramp, takbox med skidor samt två barn i baksätet med uppkopplade surfplattor kom XC40 ca 4 mil.

Kanske lite hittepå men det skulle inte förvåna mig om det är nära sanningen. ;-)

#s • Uppdaterat: 2023-01-17 18:29
Gäst (ej verifierad)

Volvos mål är att hälften av omsättningen ska komma från el 2025, börjar bli brådis

#t • Uppdaterat: 2020-10-10 08:07
V70Silver

Jag tycker det är problematiskt att så många elbilar och elbilsbatterier är tillverkade i Kina. Väldigt mycket av elbilens miljöfördelar försvinner om den tillverkas av skitig kolkraftsel.

Kinabilar borde vara diskvalificerade från klimatbonus.

#u • Uppdaterat: 2020-10-10 15:22
Henrik M

V70 Silver: Och om de fabrikerna inte använder kolkraftsel då? Får de bonus då i din värld? Du tycker inte det blir lite krångligt med ditt resonemang?! Kolla vad Gigafactory Shanghai har för elmix t.ex?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.