Nästa artikel
Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil
Nyheter

Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil

Publicerad 5 oktober 2020
Vi måste tänka om hur vi transporterar oss, enligt en ny rapport. Att bara byta till elbil kommer förmodligen inte räcka för att nå klimatmålen.

Det är orealistiskt att enbart elbilar ska räcka för att klimatmålen ska nås. Det hävdar forskare vid universitetet i Toronto, skriver Ny Teknik.

Antalet elbilar på vägarna har vuxit explosionsartat de senaste tio åren. Forskarna har räknat ut hur många elbilar som skulle behövas fram till år 2100 för att hålla den globala temperaturökningen under två grader.

Resultatet blev att omkring 90 procent av bilarna som rullar på vägarna i USA skulle behöva vara elbilar år 2050. I dag är den siffran 0,3 procent.

– Försäljningen ökar visserligen snabbt, men även de mest optimistiska prognoserna tyder på att USA:s fordonsflotta 2050 bara kommer utgöras av 50 procent elbilar, säger Alexandre Milovanoff som är huvudförfattare till rapporten.

– Många tror att en storskalig omställning till elbilar till stor del kommer lösa klmiatproblemen i personbilssektorn. Jag tror det är bättre att se det så här: elbilar är nödvändiga, men inte tillräckliga.

Rapportens slutsats blir att många kommer behöva tänka om sitt transportbehov helt för att klara klimatmålen.

”Det behövs därför ett brett utbud av lagar och regler för att minska bilägandet och bilanvändandet”, skriver forskarna i rapportens sammanfattning.

– Elbilar sänker verkligen utsläppen, men de låter oss inte strunta i att göra vad vi måste göra oavsett. Vi måste lära om vårt beteende, hur städerna är utformade och även vissa aspekter i vår kultur. Alla måste ta ansvar för detta, säger handledaren Heather MacLean vid University of Toronto.

Läs också: Elbil renare än många tror: ”Svårt få myten att försvinna”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2020-10-06 17:56
Skodaägare

Robban: Varför är man en bitter gubbe när man ifrågasätter att någon vill ta ifrån en friheten att välja transportmedel? Jag är liberal och jag sätter mig emot alla inskränkningar i den personliga friheten. Vare sig det gäller val av transportmedel, var jag ska bo eller vad jag ska tycka. Om det gör mig till en bitter gubbe så so be it.

#w • Uppdaterat: 2020-10-06 18:05
Kodiaq

Det är ju så att håller man inte med i sten allt klimatnördande så är man emot.
Ungefär som när man är emot för mycket invandring då är man rasist, typiskt svenskt , total tunnelseende.
Men då kan man ju ägna sig åt eftertanke så ordnar det till sig..

#x • Uppdaterat: 2020-10-06 18:06
EnannanRobban

Skogsägare, för att ditt liberala sätt att leva på är ett sätt som inte planeten klarar av.
Vi behöver minska våra utsläpp och vi behöver minska utdöendet av arter för att vi inte skall hamna i ett läge där vi fullt ut går in i nästa massutrotning.
Om din personliga frihet är viktigare än att vi får en planet som går att leva på så får det stå för dig.

#y • Uppdaterat: 2020-10-06 18:07
EnannanRobban

Kodiak, du vet väl om att efterklokhet är världens mest exakta vetenskap...

#z • Uppdaterat: 2020-10-06 18:14
Kodiaq

Robban
Hur ska det gå till att få alla i hela världen dra åt samma håll när inte ens man kan enas inom ett land.
Om jag ägnar en eftertanke till det kommer jag på det då..?
Efterklokhet och tanke ser jag väl inte som samma sak riktigt.

#110 • Uppdaterat: 2020-10-06 18:17
EnannanRobban

Kodiak, någon måste börja, att fortsätta med waiting-Game som allt för många håller på med idag tar oss inte framåt. Förhoppningsvis röstar EU igenom 65% utsläppsminskning i kväll och då är det en ganska stor kraft som tar stora steg åt rätt håll

#111 • Uppdaterat: 2020-10-06 18:28
Skodaägare

Men man kan ju välja att minska utsläppen med att ersätta befintlig teknik med något bättre, t.ex. elbilar, istället för att inskränka folks frihet. Helt ärligt så tror jag att det är betydligt värre för mänskligheten med totalitära lösningar som inskränker folks frihet än att använda innovation och teknik för att lösa utsläppsproblematiken. Att vi ens har en elbilsrevolution beror ju på en entreprenör som genom innovation och ingenjörskonst visat att det går att åka utsläppsfritt utan problem. Vi har inte fått fram elbilar genom statliga regleringar.

#112 • Uppdaterat: 2020-10-06 18:29
Kodiaq

Ja va bra..att vi svenskar är med och börjar.
Urholka köpkraften är vi världsmästare på..

#113 • Uppdaterat: 2020-10-06 21:25
Skodaägare

Tycker denna artikel är mycket intressant:

https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2020/02/konjunkturradets-rapport-2020-svensk-politik-for-globalt-klimat.pdf

Citat:

”överväg att avskaffa eller omformulera
målet för transportsektorn
När det gäller det svenska målet för transportsektorn finns både positiva värden och kostnader. Mycket talar dock för att det är högst osäkert om någon vidare klimatnytta genereras av att målet nås. Via effekter på världsmarknaden för olja leder en mindre användning av olja i Sverige till ökad användning i andra länder. För att driva den tekniska utvecklingen på transportsektorn är den svenska marknaden dessutom alldeles för liten. Om målet nås genom en elektrifiering i Sverige innan elkraften i länder som Tyskland och Polen hunnit bli betydligt mindre fossilintensiv riskerar den att leda till ökade utsläpp i andra länder. Om den i stället sker genom användning av biobränslen är också klimatnyttan osäker, särskilt om Sverige fortsätter importera stora mängder biobränsle.”

”Den svenska klimatpolitikens koppling till de globala utsläppen måste bli tydligare. Den svenska klimatpolitikens bör därför kom- pletteras med klargörandet att de svenska klimatmålen är interme- diära och syftar till att bidra till att världen blir klimatneutral. I den mån en konflikt mellan målen för svenska utsläpp och den globala klimatnyttan identifieras är det den senare som ska prioriteras.”

#114 • Uppdaterat: 2020-10-06 21:26
Axa

Eller så är man korkad och håller fast vid gammaldags glödlampor, tvättmaskiner som drar 409 kW i timmen, fortsätter värma huset med vedpanna, konsumerar skitsaker för att dämpa existentiell ångest, kör sin gammelVolvo utan katalysator, struntar i sopsortering, etc och sitter framför tjockTvn på kvällarna med ful-öl, cigg och gnäller över att världen går åt pipan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.