Nästa artikel
Bilfrågan: Lönar det sig att stänga av motorn?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lönar det sig att stänga av motorn?

Publicerad 10 december 2010 (uppdaterad 10 december 2010)
"Lönar det sig att stänga av motorn vid olika stopp i trafiken? Hur långt stopp ska det i så fall vara?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Lönar det sig att stänga av motorn vid olika stopp i trafiken med en "vanlig" bil? Hur långt stopp ska det i så fall vara? Kommer startmotor och tillhörande detaljer att klara den extra påfrestningen?

Kommer startfunktioner i bränsleinsprutningen att förorsaka högre bränsleåtgång? I bilar med stopp/start-system är väl dessa detaljer förstärkta och förändrade?

Hasse Norrgård

SVAR:
För en bensinmotor kan det löna sig att stänga av motorn om stoppet är mer än låt oss säga en minut. För en diesel är vinsten inte lika stor eftersom den drar betydligt mindre bränsle på tomgång.

Då motorn är varm inträder inte insprutningens berikning och förbrukningen blir därför inte högre. Det är riktigt att bilar med stopp/start-system har förstärkt startapparat för att tåla det större antalet starter.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2011-01-14 19:01
PREVIA

Katalysatorn svalnar fortare vid tomgång än med motorn avtängd, men det är fler saker än tomgång som ger för höga utsläppsvärden kan man läsa om här.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2402.ece
Det enda allmänna rådet är att "köra med ett ägg på gaspedalen", det vill säga inte trycka för hårt på pedalen.

#m • Uppdaterat: 2015-03-20 16:43
JOCA_1

Bäste herr Goldman, om du inte har en bil som är särskilt anpassad för start/stopp-funktion, så kan det i slutänden bli fruktansvärt dyrt att reparera bilen som förslitits på fel sätt . Som andra skriver, det krävs vissa anpassningar för att start/stopp-tekniken ska fungera. Med en vanlig motor skulle jag nog vara försiktig, med en dieselmotor ännu mer, med tanke på diverse partikelfilter som kan påverkas av en sådan åtgärd.

#n • Uppdaterat: 2015-03-20 16:58
Ronneby-Benny

Detta j-vla dravel om avstängning av motorer vid rödljus...Om tomgång är så förorenande så se till att varvtalet då ligger vid 2000 och njut av alla rivstarter Ssssss.
Mycket dösnack för lite skit.....

#o • Uppdaterat: 2016-08-26 17:41
juhani.torro@ringen.se

Start och Stop. Fy Fan. Jag har en Dacia Duster 1.2lit bensin turbo och om jag glömmer att stänga av denna funktion när jag startar så upplever jag all skit som övningsbilist. Vid rödljus stängs motorn ner och om stoppet blir bara någon sekund innan gröna ljuset tänds har jag ett s.k. käringstopp. När jag trycker ner kopplingen startar motorn och jag räknar med att åka i väg men motorn går på tomgång och jag lättar på kopplingen så vill ju inte bilen iväg. Visserligen korta moment men djäkligt enerverande för en gubbe med bakgrund som yrkesbilist. Va tycker ni andra ?. Hur mycket bränsle spar jag om motorn stängs av i 30 sekunder och när jag på färddatorn utläser att motorn drar 00.00 i stillastående. ( OK med viss felmarginal ) men Bilen förbrukar vid jämn fart 110 km 5.1 liter / 100 km. Så VARFÖR detta duttande i Sverige med våra avstånd. Som icke politiker förstår jag inte detta. Johan i Borlänge.

#p • Uppdaterat: 2020-10-02 10:11
Ingemar Bohman

Nej de är en dumhet som kunder får betala extra för.
Beroende av hur länge och ofta den stannar så .........,
På vintern drar den ur batteriet, under stoppet så sänks både värmen + elstolar+ el rutan
för att inte batteriet blir helt tomt. *Vansinnigt dumt*

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.