Nästa artikel
Great Wall Futurist är en retroelbil med 70 mils räckvidd
Nyheter

Great Wall Futurist är en retroelbil med 70 mils räckvidd

Publicerad 29 september 2020
En spännande konceptbil med retrodesign visas upp på bilsalongen i Peking.

Tvärt emot vad många kanske trodde har bilsalongen i Peking faktiskt slagit upp portarna för besökare. Bilmässorna i bland annat New York, Paris och Genève har alla ställts in, men i Peking öppnas nu mässlokalerna för nyfikna bilentusiaster.

En av de mest spännande nyheterna är en ”retrofuturistisk” skapelse från kinesiska jättekoncernen Great Wall. Den heter Futurist och även om det är oklart om den någonsin kommer sättas i produktion är den intressant att titta på.

Great Wall Futurist ska blanda retrodesign med framtidsteknik i form av en eldrivlina. Bilen har en avskalad sidoprofil utan synliga dörrhandtag och B-stolpe, bakhängda bakdörrar och karmlösa rutor. Fronten har en igentäppt grill, modern strålkastarteknik och två små extraljus.

Amerikanskt 50-tal

Även insidan har tydliga drag av amerikanskt 1950-tal i form av detaljer i krom och glas och turbinliknande ventilationsutblås. Det enda som ser modernt ut – kanske lite för modernt, i relation till resten av interiördesignen – är den fristående infotainmentskärmen.

Designen ska vara signerad Phil Simmons som tidigare jobbat på Land Rover och som även ansvarat för kinesiska suv-modellen Haval Big Dog.

Under skalet har Great Wall Futurist en eldrivlina med ett koboltfritt batteri som ska ge en räckvidd på 70 mil enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln. Bilen får även teknik som gör den självkörande på nivå 3.

Läs också: Kinesiska Jeeputmanaren ska heta ”Big dog”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-29 17:08
Bilräven

Låt oss se den på vägen innan vi ropar hej..

#2 • Uppdaterat: 2020-09-29 17:59
ToRy

Litet klassisk sedanform där — uppfriskande!

#3 • Uppdaterat: 2020-09-29 18:10
Carl Trefalt

Kinesiska "Great Wall", borde ha en modern design.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-29 18:45
L. Mäkinen

Heter man Great Wall har man snarast en skyldighet att ha retroutseende.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-29 20:01
saabnisse

Jag gillar den klassiska formen, bara det nu inte är så att den har den klassiska kinesiska krocksäkerheten?

#6 • Uppdaterat: 2020-09-30 00:09
Panopticon

Karmlösa rutor, ingen B-stolpe. Innebär inte det att det blir glas mot glas där? Hur tänkte dom lösa det?

#7 • Uppdaterat: 2020-09-30 09:46
L. Mäkinen

Panopticon,
Det är som på alla bilar med liknande konstruktion. Det funkar med en list som är rätt utformad.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-30 16:24
Panopticon

Mäkinen, jag får ju erkänna att jag inte har koll på hur det brukar se ut, men finns det bilar med liknande konstruktion? Där bakdörrens glasruta tätar direkt mot framdörrens glasruta?

#9 • Uppdaterat: 2020-09-30 16:54
40-talisten

Tidigare skulle elbilar se ut som rymdkapslar för att visa nytänkandet. Nu gäller även retro, se även Honda E.

#a • Uppdaterat: 2020-09-30 18:31
L. Mäkinen

Panopticon,
Det är inte så vanligt i modern tid, men de amerikanska tillverkarna envisades med "4 door hardtop" förut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.