Nästa artikel
Svenska priser för Skoda Octavia iV – så mycket kostar nya laddhybriden
Nyheter

Svenska priser för Skoda Octavia iV – så mycket kostar nya laddhybriden

Publicerad 25 september 2020
Skoda har släppt prislappen för den nya laddhybridmodellen Octavia iV.

Skoda Octavia har nyligen visats upp i en ny generation och den kommer som laddhybrid i flera olika utföranden. Den första laddhybridversionen heter Skoda Octavia iV och har nu börjat säljas i Sverige.

Skoda Octavia iV har en bensinmotor och en elmotor som tillsammans skickar 204 hästkrafter och 350 Nm till framhjulen. Bilen har en elräckvidd på 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln tack vare ett 13 kWh-batteri. Batteriet kan laddas upp med 3,6 kW vilket tar drygt 3,5 timmar.

Skoda Octavia iV börjar levereras till köparna i november och prislappen hamnar på 414 900 kronor (10 000 kronor mindre för sedanmodellen).

Som jämförelse kostar koncernsyskonet Seat Leon Sportstourer FR 1,4 e-Hybrid 333 900 kronor medan Volkswagen Golf eHybrid med samma drivlina går loss på 422 900 kronor (båda priserna gäller före miljöbilsbonusen). Dock kan utrustningsnivån skilja sig åt mellan modellerna, och Golfen har inte kombikaross.

Läs också: Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-09-25 09:50
Styggavargen

K_Klabbe, jo med allt mer elektronik och saker så blir det inte ens lönt att laga dem. Jag vet som hade en Kia, den var 8 år när den skrotades...eftersom bilens värde understeg vad kostnaderna var för att fixa alla uppkomna fel. Förr behöll vi bilarna länge, idag är det inte lönt. Men detta kan ändras, när priser går upp och ägarna kan se besparingar på laga och fixa med bilarna så kan livslängden öka. Problemet är idag att det kostar så mycket att laga bilarna (timkostnaderna).

#c • Uppdaterat: 2020-09-25 11:10
K_Klabbe

Styggavargen, jo visst kan elektronik vara dyrt att laga, men samtidigt har mycket annat blivit bättre på moderna bilar. Vad jag efterfrågar egentligen är statistik på genomsnittlig livslängd för bilar idag jmf. med tex för 30 år sedan så att man inte går på en känsla för att man haft elektronikstrul på sin egen bil.

#d • Uppdaterat: 2020-09-25 15:42
Masa

Oj, vilka priser de tar ut så fort det sitter ett batteri i bilen. Och det lär inte sluta där, med både bensinmotor och batteri/elmotor, hur hög blir den årliga servicen? Och hur attraktiv är en sådan här bil som begagnad om några år? Måste vara bättre att köpa en renodlad elbil eller om det inte funkar en snål diesel, möjligen fordonsgas-bil om man bor nära en gas-mack.

#e • Uppdaterat: 2020-09-25 15:54
Peter E

Privatleasing är svaret om man med rätta är osäker.

#f • Uppdaterat: 2020-09-25 16:32
Carl Trefalt

Skoda kan, bättre än de flesta.

#g • Uppdaterat: 2020-09-25 16:38
Panopticon

Det blir ju en rätt så enkel beräkning om hur långt man måste köra för att köra in merkostnaden om man bara tittar på antalet körda elmil. Det är ju där som besparingen sker. Hur långt man kör på bensin gör ju ingen större skillnad, dom milen hade man ju haft i alla fall.

Och Teknikens Värld gjorde nästan en sån genomgång för ett tag sen, dom kollade upp prisskillnader, inklusive bonus/malus-skatt, men av någon anledning så räknade dom aldrig på milen, begrep inte riktigt det.. Det jag kommer ihåg (hoppas mitt minne inte sviker mig i alla fall) är att Ford Kuga och Huyndai Ioniq hade i princip samma pris som laddhybrider som bensinare (hybrid i Ioniqens fall) så där lönade det sig för alla att köpa laddhybriden. Lite konstig prissättning där känns det som..

Och det senaste jag såg om siffror på hur länge bilar höll så har livslängden ökat. Källan har jag dock ingen aning om vilken det var.

#h • Uppdaterat: 2020-09-25 17:03
Ben39

Man ska inte överdriva Tekniken på elsidan den är ganska enkel .Toyota Prius visserligen inte laddhybrid men har fungerat bra i många år vad jag vet .Elbilar har inte mycket extra underhåll SKF lager håller hur länge som helst. Handlar nog mer om bilen i övrigt .Tesla har ju kort erfarenhet av bilteknologi i praktisk verklighet den bilen skulle jag var mer rädd för i långa loppet- få klagar då man betalat så hutlöst så man vet inte vad folk egentligen fått för pengarna
Elektronik är generellt uthålligt Problem med elektronik syns för det mesta tidigt ofta under garantitiden vare sig det är kallödning eller annat
Jag tror elhybrider med eller utan sladd håller sina värden bäst om de är vettiga för miljön Mindre ekonomisk risk med en laddhybrid med vettiga prestanda än en dyr elbil som man måste äga i många år om man räknar på bilekonomin . Det är ju trots allt Svensson som kommer att ta över många av dessa bilar om 2-3 år och Svensson betalar bara för vad han tycker det är värt Lite hybridkrönika då många fortfarande blandar ihop begreppen i hybridvärlden och tror att laddhybrider är sanningen https://wp.me/p1IAXy-8cJ

#i • Uppdaterat: 2020-09-26 08:37
mso 1000

Jämförelser mellan dom två fabrikaten blir oftast fel då varianterna och utrustningsalternativen är många.

#j • Uppdaterat: 2020-09-26 10:18
saabnisse

mso, jo jag skrev det i #4, men det är något som många tydligen har svårt att förstå.
Jag kan dock rekommendera ett besök hos en återförsäljare om man vill ha rätt pris, just VAGs bilar måste prisförhandlas där!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.