Nästa artikel
VW-chef om elbilarna: ”Kan bli en ketchupeffekt”
Nyheter

VW-chef om elbilarna: ”Kan bli en ketchupeffekt”

Publicerad 24 september 2020 (uppdaterad 24 september 2020)
Omställningen till eldrift kommer gå snabbare än väntat, tror Volkswagens försäljningschef för elbilar.

Ingen kan förstås säga helt säkert när den sista bilen med förbränningsmotor byggs, men flera stora biltillverkare har gett vissa indikationer.

BMW:s tidigare utvecklingschef var övertygad om att det tyska märket kommer fortsätta bygga bensinbilar i åtminstone 30 år till, och en chef på Volkswagen har sagt att märket måste sluta sälja förbränningsmotorer 2040 för att bli ett koldioxidneutralt företag tio år senare.

– Det betyder att vi lanserar den sista plattformen för förbränningsmotorer år 2026 och utvecklingsarbetet påbörjas långt tidigare, sa han i en intervju med Vi Bilägare.

I samband med pressvisningen av nya elsuven Volkswagen ID 4 fick även Silke Bagschik, som är försäljnings- och marknadschef för e-mobilitet på Volkswagen, samma fråga. När kommer egentligen den sista ”förbrännings-Folkan”?

– Det är en svår fråga. Jag tror det kommer ta ett tag. Världen är stor och det finns många olika behov. Vi vill leverera bilar som passar kundernas livsstil och vi ska komma ihåg att vi förbättrar effektiviteten och inför mer hybriddrift även i förbränningsmotorerna, sa hon.

Enligt Silke Bagschik är det få elbilsköpare som byter tillbaka till en förbränningsbil, och hon tror att omställningen till renare bilar med lägre utsläpp och tystare stadsmiljö som följd kan gå snabbare än många tror.

– Vi är glada över varje kund som väljer eldrift. Låt oss återkomma om tre eller fem år så kanske vi kan ge ett bättre svar. Jag tror det kan bli lite av en ketchupeffekt där man vet att omställningen kommer och där det kan gå snabbare än väntat.

Läs också: BMW ska hålla liv i bensinmotorerna – i 30 år

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-09-24 18:41
Bandvagn

Arne Nilsson; ja precis, för batterierna för 100 år sen är ju samma typ och har samma prestanda som dagens batterier... :D lol. Kom med i matchen innan du uttalar dig tack.

#c • Uppdaterat: 2020-09-24 18:42
Dana

Bättre med en tung bil. Mer krocksäker.

#d • Uppdaterat: 2020-09-24 18:59
Dana

Jag är väldig sugen på att köpa en Tesla Model S men värdeminskningen är för hög på elbilar nu. Bäst att sitta still i båten ett tag till och avvakta. Många frågetecknen kring den långsiktiga driftsäkerheten på elbilar också ingen som vågar köpa en gammal elbil. Vad kommer det att kosta att byta batteri när garantin gått ut? Sen går ju utvecklingen så snabbt alla vill bara ha den senaste tekniken. Det är ju bara att titta på Nissan Leaf, E golf och E up av tidiga årgångarna dom har tappat enormt i värde och är ganska svåra att bli av med. Värst av alla är ju Mitsubishi i-miev ingen som vil ta i med tång.

#e • Uppdaterat: 2020-09-24 19:01
Henrik M

Marauder: Elbilar har väl mer eller mindre det bästa andrahandsvärdet räknat i procent nu. Så vart du fick det ifrån vet jag inte.....
Jag vet flera som kört sina Teslor de köpte tidigt på lägre milkost än de hade gjort med en Passat eller liknande.
Och vart har du hittat statistiken på att E-Golf är svårsålda som begagnade t.ex?

#f • Uppdaterat: 2020-09-24 19:08
Styggavargen

Priserna är lite väl höga på e-Golf med 24 kwh batteriet, och det lär sjunka ganska mycket nästa år när mycket nytt kommer ut på marknaden. Begagnatvärde på Tesla är nästan för högt för att vara sunt, man köper hellre en ny? Nä..det lär dock bli en chock för många när de står där med sin fossilbrännare en dag och vill bli av med den, hur många är sugna på en XC60 med bensinmotor om några år? ..eller andra SUV med hög förbrukning?? I USA har det periodvis varit så att handlarna inte vill ha in SUV modellerna för att drivmedelpriset varit för högt med USA's mått mätt....men enligt oss hyfsat billigt.

#g • Uppdaterat: 2020-09-24 19:28
L. Mäkinen

"Elbilar sjunker fort i värde" har det hetat åtminstone sen 2014 utan att det stämmer. De billigaste sex år gamla e-up ligger fortfarande över 100 kkr på Blocket trots att en ny med bättre batterikapacitet finns på marknaden.
Billigaste Model S kostar över 400 trots över tjugo tusen mil på sju år.

Snabb värdeminskning är rent önsketänkande.

#h • Uppdaterat: 2020-09-24 20:22
Svenne60

Reklamsnack. Vi kommer att tala om den kommande ketchupeffekten om 10 år också

#i • Uppdaterat: 2020-09-25 07:37
Olle_45

Sandy Munro tror att Tesla ljuger om att det tar 3 år innan de har en 25.000 dollars elbil på marknaden.
Den kommer snabbare än så ut på marknaden.
https://m.youtube.com/watch?v=G_yp1jJMDPg

Hur snabbt kan Tesla bygga nya fabriker?
https://m.youtube.com/watch?v=N2pAkEjUUrg

Vem kommer att köpa en fossilbil om 2 år?

#j • Uppdaterat: 2020-09-25 08:29
Kodiaq

Det finns nog massor utav folk i hela världen som fortsatt kommer köpa fossilbil.
Eller menas det bara ankdammen Sverige ?

Högst troligt finns det fortfarande ingen ren elbil som får/kan dra ett ekipage upp mot 2000kg om två år heller.

Mmm vi får väl se vilken hit dessa bilar blir på enbart eldrift...intressant.

#k • Uppdaterat: 2020-09-25 08:40
Olle_45

Tesla X får dra 2.250kg.
Tesla Cybertruck 6.350kg
Elbilarna Rivian, Hummer, Ford och Bollinger kommer nästa år med dragvikt över 3.500kg.

Hur bra är då en elbil på att dra släp?
https://vimeo.com/253258542

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.