Nästa artikel
Premiär för BMW M3 och M4 – här är de svenska priserna
Nyheter

Premiär för BMW M3 och M4 – här är de svenska priserna

Publicerad 23 september 2020 (uppdaterad 23 september 2020)
BMW har visat upp nya M3 och M4 – och de kommer även i ett ännu snabbare utförande kallat Competition.

Efter att de nya prestandaversionerna av BMW 3-serie och 4-serie läckt ut på nätet under tisdagen har modellerna nu visats upp officiellt.

Den mest kontroversiella detaljen på nya BMW M3 och M4 är förmodligen fronten, som delas mellan de båda modellerna och hämtas från 4-serien. Bilarna har två enorma ”njurar” med registreringsskylten i mitten. Det finns även stora luftintag i nederkant och ”luftgardiner” som ska sänka luftmotståndet.

Bakpartiet är mer konventionellt och bjuder som vanligt med BMW:s M-modeller på fyra avgasutblås, och dessa har elektroniskt styrda flärpar som kan öppnas för att ge ett häftigare ljud. Taket tillverkas i kolfiber och har två fenor på var sida om antennfenan.

Interiören bjuder på särskilda sportstolar med bättre sidostöd och belyst M-logotyp och en M-knapp för att föraren själv ska kunna skräddarsy bilens uppträdande. BMW M3 och M4 har även adaptiv fjädring och uppgraderade bromsar, med keramiska bromsar som tillval.

Dubbla turbo

BMW M3 och M4 har numera en 3,0-liters sexcylindrig motor med dubbla turbo på 480 hästkrafter och 550 Nm. 0–100 km/tim går på 4,2 sekunder och här är en sexväxlad manuell låda samt bakhjulsdrift standard.

Det finns även en särskild Competition-variant med 510 hästkrafter och 650 Nm, samt åttastegad automatlåda. Den gör 0–100 km/tim på 3,9 sekunder. 

Competition-versionen finns med fyrhjulsdrift och systemet skickar oftast mer kraft till bak- än framhjulen för att ge en mer bakhjulsdriven känsla. Det ska även finnas ett helt bakhjulsdrivet läge.

Nya BMW M3 Sedan och BMW M4 Coupé dyker upp i Sverige i mars 2021. Längre fram kommer även kombimodellen BMW M3 Touring bli tillgänglig.

Priserna börjar på 855 000 kronor för M3 Sedan och 20 000 kronor mer för M4 Coupé. Competition-paketet kostar 51 000 kronor extra till båda modellerna.

Läs också: Äntligen bekräftat: BMW M3 kommer som kombi

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-23 13:40
Dissidenten

Bra att man kan välja manuell låda, inte så vanligt längre. Men det är nog viktigare att kunna välja andra färgkombinationer på bil och inredning än de uppvisade. En matt sopsäcksgrå lack blev plötsligt jättesnyggt jämfört med det här.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-23 13:54
lsoderlund

Vad hände med den grillen, någon måste ha gjort en ritning på skoj, och som sedan hamnat i produktionen. Ser inte klokt ut.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-23 14:53
gmogmo

Bilarna måste komma från Bävers MotorWerkstad med den grillen....

#4 • Uppdaterat: 2020-09-23 17:37
Panopticon

Kan man betala extra för att få en extra stor registreringsskylt fram?

#5 • Uppdaterat: 2020-09-23 21:02
Carl Trefalt

Det var väldigt dyra bilar.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-24 11:35
systembolaget

Hur kan man lansera dessa "värstingbilar" med en sådan otroligt ful grill, ofattbart.

#7 • Uppdaterat: 2020-09-24 17:05
Apex

Kan man betala extra för att få mindre, mycket mindre, njurar?

#8 • Uppdaterat: 2020-09-24 17:33
Apex

https://twitter.com/clausmontoya/status/1309115862524268544?s=21

#9 • Uppdaterat: 2020-09-24 20:28
Svenne60

Detta är bilar för den som inte bryr sig om design, samt har råd med en värdeminskning på mellan 150 och 200-tusen per år de första åren

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.