Nästa artikel
Bilfrågan: AdBlue i bussar?
Bilfrågan

Bilfrågan: AdBlue i bussar?

Publicerad 18 september 2020
"Är bussarna så mycket bättre än modern diesel? Har verkligen bussar AdBlue-teknik?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Läste i min lokaltidning om en politiker som menade att så många som möjligt borde åka buss eftersom kollektivtrafiken ställt om och kör fossilfritt. Är bussarna så mycket bättre än modern diesel? Har verkligen bussar AdBlue-teknik?
Bengan

Svar:
Visst ställer den senaste avgasnormen EU 6d-temp och kommande EU6d betydligt hårdare krav. Dieselbilar klarar för närvarande inte kraven utan SCR-katalysator och Ad Blue. Den tekniken har framgångsrikt sänkt tung trafiks utsläpp av kväveoxider. Men även om också personbilar blir renare så påverkar ju mängden fordon utsläppen, särskilt i en storstad där många människor exponeras. Noteras bör att SL kör på fossilfria bränslen sedan två år.  Tyvärr påverkar ju pandemin för närvarande resandet. Så här svarar SL på frågan om bussar och Ad Blue: ”Det generella svaret är att alla fordon med SCR-rening tillsätter lite AdBlue i reningssteget. I bussflottan som utför SL:s trafik gäller det samtliga dieselmotorer i utsläppsklass Euro VI, men även äldre motorer från och med Euro III där partikelfilter och SCR-rening eftermonterats fås att uppnå Euro V. Det betyder emellertid inte att alla Euro V-motorer använder sig av SCR-rening utan det kan variera mellan tillverkare.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-09-19 14:59
Carl Trefalt

Jo det gick en balk ovanför tunnelingången.

#c • Uppdaterat: 2020-09-19 15:10
Carl Trefalt

En balk som som var före tunneln. 10 meter innan visade en balken högsta tillåtna takhöjd och som sitter på samma höjd. Enligt SL skulle han inte köra in där. Det var bussförarens fel, alltså den mänskliga faktorn!

#d • Uppdaterat: 2020-09-19 16:20
Uffeeh

Elbussar har körts bl a i Göteborg på speciella linjer åtminstone fem år. Och det är väl 10 år sedan första elbussen började köras i Umeå. Finns ganska många andra städer världen runt med elbussar i drift, inte minst i Kina.

#e • Uppdaterat: 2020-09-19 18:37
esb

Utsläppen av CO2 blir inte mindre med biogas eller med HVO jämfört med fossil-bränsle. Skillnaden är att råvarorna till biogas och HVO redan finns i systemet och skulle orsakat CO2 på annat sätt t ex genom förmultning. Det är därför viktigt att använda alla råvaror på bästa sätt för att miminera CO2. Somliga verkar tro att det rentav är miljövänligt att köra med HVO/Biogas/etanol mm men det är helt fel, naturen känner ingen skillnad på om CO2 kommer från HVO eller fossil-bränsle.

#f • Uppdaterat: 2020-09-20 07:58
PREVIA

Keolis utbildar inte sina bussförare från tredje världen tillräckligt och låter busschauffören som i det här fallet prata i mobiltelefonen med deras trafikledning trotts att det är förbjudet vid tillfället.
https://twitter.com/mattiasreporter/status/1105186611954880512
Missar man alla varningar här skall man nog inte köra något fordon alls, så åk inte buss då detta hänt vid flera tillfällen i flera städer i Sverige som har tunnlar.
Jag hittade bara bilder på skydden vid tunneln på denna sida när man söker på bussolyckan.

#g • Uppdaterat: 2020-09-20 22:44
John2008

Robban #8: "John, nä det lokala utsläppen är relativt lika med Bio som med fossil diesel."

Nej, faktum är att du har fel i detta fall! Det finns mängder med testrapporter, även från andra än Neste som visar att RME och HVO generellt sett har lägre utsläpp än fossil diesel. Läs nedanstående på https://www.neste.se/neste-my-hvo/hvo

"Lösningen för att förbättra den lokala luftkvalitén

Vetenskapliga studier och tester ute på vägarna har visat att om du tankar 100% Neste MY Förnybar Diesel minskar utsläppen även med:

– 33% lägre nivåer av fina partiklar
– 9% mindre kväveoxider (NOx)
– 30% mindre kolväten (HC)
– 24% lägre kolmonoxid (CO) -utsläpp
– reducerade nivåer av polyaromatiska kolväten (PAH)"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.