Nästa artikel
Bilfrågan: Dumt med oljekoll via elektronik
Bilfrågan

Bilfrågan: Dumt med oljekoll via elektronik

Publicerad 11 september 2020
"Att köra 30 km och trycka på en massa knappar är ett halvtidsjobb. Varför försvarar ni denna teknik?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är ni totalt koko? Ska jag köra 30 km och sedan vänta i 5 minuter och trycka på en massa knappar för att få oljenivån i motorn. Det är ett halvtidsjobb. Om jag vill kolla oljan med kall motor innan jag åker till jobbet som ligger 1,5 mil från min bostad. Hur gör jag då? Ska jag ta en vända två gånger för att köra 30 km. Och det värsta är att ni försvarar denna teknik. Ert råd är nere på dagisnivå. 
GS

Svar:
Jag måste säga att jag blir lite förvånad över din fråga/kommentar. Vi instruerade genom ett svar i Bilfrågan hur en undrande bilägare skulle göra för att hitta bilens ”elektroniska visning” av motorns oljenivå. Det var hösten 2018. Det är riktigt att man måste läsa en instruktion om hur man ska gå tillväga. Den är inte särskilt komplicerad. På den bil jag provade med detta system, kunde jag mäta nivån också utan att först köra. Provade att mäta på morgonen, efter att ha kört 34 kilometer dagen innan. Men tillverkaren anser att oljenivån ska mätas efter en kortare körning, eftersom volymen ökar något när oljan är varm. Hur oljan ser ut på oljestickan kan absolut ge lite mer kunniga personer viss information. Men få bilägare lyfter ju på motorhuven i dag, annat än för att fylla på spolarvätska. Och man får nog se systemet som ett led i allt mer övervakning via bilens egen elektronik.                
Erik Rönnblom, Vi Bilägare 

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-09-12 18:17
Audi A5 SB

Jag är ganska säker på att min fru ringer mig den dagen då hon måste lyfta på locket över motorn (motorhuven). Där har vi nivån på den genomsnittlige bilisten idag. Att hon skulle kolla oljenivån - och ännu mer kvaliteten på oljan - ja, det är ju mer än kul.

Min AMG från 2005 har ingen oljesticka. Den har heller ingen oljetrycksvarningslampa. Eller varning för laddning. För att veta motorns temperatur (kylsystemet) får man klicka sig vidare vid varje start. Med tanke på bilens prestanda och hur den kan köras, så skulle jag nog säga att ovanstående vore relevant information för den aktive föraren. Men AMG bedömde att detta var info som inte var nödvändigt när det begav sig för 15 år sedan.

Min dagliga bil (MB 2019) har f.ö. samma "brister".

#c • Uppdaterat: 2020-09-12 19:59
Mikael Larsson

Jag saknar helt någon form av oljemätare i min bil. Har tittat igenom hela manualen....kan någon hjälpa mig? Dessutom hittar jag inte avgasröret, katalysatorn och en massa annat. Motorn verkar inte fungera som den ska heller för den är alldeles tyst, inte ens lite skakande och vibrationer.

#d • Uppdaterat: 2020-09-12 21:46
janke1

min gamla citroen xm 1990 hade oljenivåmätare i instrumenteringen :-)

#e • Uppdaterat: 2020-09-13 01:30
Citotren

På min skoda karoq från 2019 med diesel motor måste man kolla oljan titt som tätt. Det går åt drygt en liter mellan oljebytena.
Min citroen från 2015 drar nästan lika mycket, så den måste man också hålla koll på. På min gamla gamla Nissan jag hade innan behövde man aldrig kolla oljan..
Bra eller dåligt med olje sticka? Det är en givare mindre som kan kärva när bilen är gammal. Det kan jag tycka är en fördel.

#f • Uppdaterat: 2020-09-13 01:30
Citotren

På min skoda karoq från 2019 med diesel motor måste man kolla oljan titt som tätt. Det går åt drygt en liter mellan oljebytena.
Min citroen från 2015 drar nästan lika mycket, så den måste man också hålla koll på. På min gamla gamla Nissan jag hade innan behövde man aldrig kolla oljan..
Bra eller dåligt med olje sticka? Det är en givare mindre som kan kärva när bilen är gammal. Det kan jag tycka är en fördel.

#g • Uppdaterat: 2020-09-13 16:12
Axel61

Körde en Talisman i tjänsten och skulle kolla oljan för första gången, hittade inte stickan! Kan det va en mätare i instrumenteringen tro? Fransmännen har ju en faiblesse för nivåmätare ibland, nähä inte där!? Ska jag behöva ta fram instruktionsboken? Jag! Motormannen som kan allt! Den var fäst i oljelocket!! Det har jag aldrig varit med om tidigare, fransmän alltså!

#h • Uppdaterat: 2020-09-13 19:17
Svenne60

Har en BMW 125 cab från 2008. För att kolla oljenivån så måste man köra en bra bit först, och sedan klicka sig fram i instrumenteringen, vilket inte går om man inte har instruktionsbok till hands. Men hur gör man om man vill kolla om det finns olja i motorn INNAN man startar upp?? Detta att inte ha en oljesticka är koncentrerat vansinne av BMW, som gör sig mer och mer känd för konstruktionsfel, bl.a med kamkedjor Detta är min tredje och sista BMW

#i • Uppdaterat: 2020-09-13 19:41
Gäst (ej verifierad)

@ Axel61:

Om jag minns rätt så hade Fiat Regatta också stickan i locket. Samma letande hände mig vid en provkörning av en röd Regatta Targarossa. Och nej, det blev ingen affär. Tyvärr...?

#j • Uppdaterat: 2020-09-17 09:07
glimma-48

Rönnlund: "Få ägare lyfter ju på huven idag annat än för att fylla på spolarvätska". Det är uppenbart att människor idag lever i helt olika världar. Detta är bara ett exempel. Kan det vara så att det är en generationsfråga att orka lyfta på huven, dra upp och torka av stickan, stoppa ner den igen, dra upp den och läsa av. Samma sak med kontroll av kylvätskenivå, bromsvätska, spolvätska och däcktryck. Kanske går det en skarp gräns mellan "stabor" och vi som bor på landet och är vana vid att skita ner oss. En attitydförändring vore på plats.

#k • Uppdaterat: 2020-10-08 14:28
Boj

Har man oljesticka kan man ju se om verkstan verkligen bytt oljan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.