Nästa artikel
Biltillverkarnas huvudvärk: Siffror för ALLA modeller och versioner
Nyheter

Biltillverkarnas huvudvärk: Siffror för ALLA modeller och versioner

Publicerad 10 september 2020
Nu närmar sig biltillverkarnas deadline – om bara några månader måste alla olika modeller och versioner ha utsläppssiffror enligt körcykeln WLTP.

Efter nyår måste alla biltillverkare ha exakta siffror för förbrukning och utsläpp för alla olika versioner av alla bilmodeller. Siffrorna ska vara enligt den nya och tuffare WLTP-körcykeln.

Nu är biljättarna under hård press för att hinna ta fram siffrorna innan deadline går ut – inte minst eftersom många företag fick skicka hem de anställda på grund av vårens coronaspridning, enligt analysföretaget Jato Dynamics.

– Det här är väldigt komplext och det är nytt för alla, så det är inte överraskande att vissa biltillverkare är bättre på det än andra, säger Olivier Pejis på Jato Dynamics till Autocar.

Enormt många kombinationer

De senaste åren har komplexiteten i biltillverkarnas modellprogram bara vuxit och vuxit. En stor del av de 15 miljoner nya bilar som säljs i Europa årligen är byggda enligt en exakt specifikation vad gäller exempelvis färg, utrustning och drivlina.

Nu måste biltillverkarna alltså ta fram exakta förbrukningssiffror för alla olika varianter och versioner – till exempel med olika motorer, växellådor, drivsystem, utrustningsalternativ, däck och fälgar. En bil med mycket extrautrustning och större fälgar drar mer än en snikutrustad modell med små fälgar, och varje liten förändring som görs i en bilmodell – till exempel ett större batteri eller att någon annan komponent förändras – kan påverka utsläppssiffran.

Siffrorna bestämmer bilens fordonsskatt och om den är berättigad till bonus i vissa länder. Siffrorna ligger också till grund för tillverkarens snittutsläpp av koldioxid. Den siffran ska ligga på 95 gram per kilometer, annars väntar dryga utsläppsböter.

Läs också: Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar

Så påverkas utsläppen av utrustningen

Några exempel på hur bilens utrustning kan påverka utsläpp av koldioxid, och därmed också fordonsskatten och eventuell bonus vid bilköpet. Siffrorna är olika för olika märken och modeller.

20-tumsfälgar istället för 19 tum: +5 g/km
Dragkrok: +2 g/km
Panoramatak: +2 g/km
Mindre taklucka: +1 g/km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-10 12:14
Mythbuster

Nej detta stämmer inte. Alla nyregistreringar efter 1:e september 2018 måste ha WLTP siffror. Tror man kan mena avseende skatt eller något annat. Bilar satta i trafik före 1:e september 2018 behöver inte WLTP värden.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-10 17:31
Carl Trefalt

Från 1 Januari ska en bilmodell ha max 95 gram koldioxid per km. Annars blir det bättre. Toyota är den biltillverkare ligger bäst till med c:a 98 gram koldioxid per km.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-10 20:09
Mythbuster

Carl. Det stämmer inte heller. I år skall snittet ligga på alla biltillverkare ligga på 95% av 95g. Det finns en viktfaktor som gör att de som gör små bilar (t.ex. fiat) skall ligga lite under och de som gör stora ( t.ex. Landrover och Jaguar) får ligga lite över. De tillverkare som inte klarar snittmålet får böta. Det gör att en tillverkare kan mycket väl ha bilar på 300g CO2 om de också har många elbilar. Det finns dessutom flera som klarar kraven. Exempelvis Fiat som samarbetar med Tesla för att nå målen.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-11 13:18
Carl Trefalt

Från 1 Januari 2020 måste 95 procent av biltillverkarnas nya bilar klara gränsen 95 gram koldioxid per km.
Från 1 Januari 2021 måste samtliga nya bilar i snitt från biltillverkare klara 95 gram koldioxid.
De biltillverkare klarar utsläppsmålet, får böta 14 Miljarder Euro (145 Miljarder kronor).
Källa: Ny Teknik

#5 • Uppdaterat: 2020-09-11 18:09
Mythbuster

Carl. Så är det. Men bilarna behöver inte certifieras om för det. Alla har redan WLTP värden. Alltså stämmer inte "Nu är biljättarna under hård press för att hinna ta fram siffrorna innan deadline går ut ". Och dessutom är 95g målet i NEDC. Dessutom stämmer inte bötesbeloppen. Den sätts som en factor med hur stor avvikelsen är på mellan faktiskt medel CO2 mot kravsatt medel CO2 per tillverkare * antal bilar * bötesbeloppet per g CO2. Källa: Euro-lex

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.