Nästa artikel
Besked i dag: Betydligt mer biobränsle i bensin och diesel
Nyheter

Besked i dag: Betydligt mer biobränsle i bensin och diesel

Publicerad 11 september 2020
Nytt besked om reduktionsplikten ska kapa utsläppen. Samtidigt pausas höjningen av bränsleskatten.

Lagen som tvingar bensinbolagen att blanda in en större del biobränsle i bensin och diesel ska skärpas, efter en överenskommelse mellan regeringen och samarbetspartierna.

Det skriver bland andra Sveriges Radio.

Målet är att Sverige ska klara klimatmålen och då behöver utsläppen från bland annat vägtrafiken minskas, enligt regeringen. Den så kallade reduktionsplikten är därför ett viktigt verktyg.

Den förnybara andelen i bensin ska öka från 4 till 28 procent inom tio år. För diesel ska den förnybara andelen gå från 21 till 66 procent på samma tid. På så sätt ska utsläppen minskas med 14 procent, enligt beräkningarna.

Utan skattebefrielse är det dyrare att tanka biobränsle än vanligt fossilt bränsle, och därför ska den så kallade uppräkningen att bränsleskatten på två procent som görs varje år pausas. Det kostar staten en miljard kronor om året, uppger TT.

Att uppräkningen pausas innebär dock inte att priset för bensin och diesel pausas på samma sätt. Det beräknas utifrån en mängd olika faktorer.

Läs också: Nu börjar etanolen fasas ut på mackarna – ersätts med HVO-diesel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-09-11 17:06
Kodiaq

1
Men att skära sönder däck ,helst SUV då.
Stopa flygplan
Hälla grisblod på sig själv.
Kedja ihop sig framför trafiken.
Finns massa andra tokigheter alarmisterna håller på med.

Är helt i sin ordning.
Finns ju andra fakta som läggs fram av folk som kan och visar samt slår hål på den fakta du hänvisar till.
Men så länge man inte går på just den faktan så fattar man ingenting.

Har ju funnits trådar tidigare som både påvisat och slagit hål på klimatfaktan som vi får pumpad på oss varje dag.
Det NI inte förstår är att tex jag till slut ledsnar på all denna propaganda och kanske tyvärr då måste ta till lite ord som inte är så vanliga.

Nåja..vi kommer nog ingenstans så länge ni inte öppnar upp lite mer.

Den om fördomar måste du ju stå för, bara för att jag skrev lite hårt om hen så beslöt du dig för att jag var på ett visst sätt...direkt fördom.

#m • Uppdaterat: 2020-09-11 18:26
Axa

Kodiaq
Det finns väl radikala inom alla ideologier men jag skulle tro att de flesta som värnar om miljön inte häller grisblod på sig själva. Du kan släppa vanföreställningarna.

#n • Uppdaterat: 2020-09-11 19:28
Kodiaq

Sjöfartsverket stoppar trafiken efter klimataktion
Sjöfartsverket har stängt vattenvägen till hamnen i Lysekil.

Detta med anledning av Greenpeace-fartyget Rainbow Warrior, som i en protest mot beslutet att låta oljebolaget Preem bygga ut sitt oljeraffinaderi där, blockerat leden och hindrat oljefartyg från Norge att lägga vid.

– Vi gör det av sjösäkerhetsperspektiv, fartyg måste kunna ta sig in och ut ur hamnen och det bedöms inte vara möjligt nu, säger Sjöfartsverkets kommunikationschef Fredrik Nordanslätt.

– Det är ju praktiskt för oss att Sjöfartsverket nu själva blockerar in- och utfarten till Preem, på samma sätt som vi gör, säger Isadora Wronski, Sverigechef på Greenpeace.

Suck..

#o • Uppdaterat: 2020-09-11 21:59
Optimus

Kodiaq, du använder väldigt mycket ord, mesta dels dynga. Vad är det du vill egentligen. Kan du inte skriva det istället. Nu är det mest skit du sprider om folk som vill se till så den jord vi alla går på, håller några år till. Är du ytterligare en person som tror att all koldioxid som vi släpper ut är av godo!
Vakna upp, och se vad som händer runt omkring dig!

#p • Uppdaterat: 2020-09-11 23:23
Kodiaq

https://www.fool.com/investing/general/2015/03/08/obama-did-warren-buffett-railroad-stocks-huge-favo.aspx
Nu är det kväll och tid för avkoppling.

Men läs om du har lust och skriv om du har förstått helheten.
Bara en pusselbit..
Mvh.

Kan bli fel ibland..

Did Obama Just Do Warren Buffett and Railroad Stocks a Huge Favor?
A continued delay in the construction of Keystone XL looks like a win for Buffett's BNSF and other railroad stocks.
Jeremy Bowman
Jeremy Bowman
(TMFHobo)
Mar 8, 2015 at 10:02AM
Author Bio
The Keystone XL pipeline has been one of the most controversial political topics in recent years. Those hoping that Republicans gaining control of both houses of Congress would lead to the project's approval got a reality check earlier this week, when President Barack Obama vetoed a bill that would have authorized construction of the 1,179-mile pipeline that would carry oil from Canada's oil sands to refineries in Oklahoma and the Gulf Coast.

Obama's veto was not a final rejection of the project, just an assertion that the legislation "cuts short thorough consideration of issues that could bear on our national interest -- including our security, safety, and environment." For years now, the president has been waiting for reviews to be completed by the State Department and environmental agencies before making a decision, and he continues to wait. In the meantime, the veto carries consequences, both politically and for the business world.

TransCanada (NYSE:TRP), the company seeking to build the pipeline, is the most direct loser from Obama's decision, but the veto also impacts dozens of producers, including energy majors such as ExxonMobil and Chevron, that would benefit from a cheaper way to send Canadian oil to refineries.

However, there are also some surprising beneficiaries from the administration's refusal to allow the pipeline to be built. The shale boom in North Dakota and other parts of the country has led to a shortage of pipeline capacity, which is part of the reason that TransCanada wants to build Keystone XL. In lieu of adequate pipeline infrastructure, oil companies have had to use alternative methods for shipping crude, including trucks, freight trains, and barges. In fact, more oil is moving by freight transit now than at any time since record-keeping began in 1981. From 2011 to 2012, U.S. rail deliveries of crude quadrupled. In North Dakota, which would have some usage of the Keystone XL, rail is used to carry 69% of production.

WARREN BUFFETT HAS BEEN A WINNER IN THE KEYSTONE XL IMPASSE.

And the railroad that is by far the leader in crude transportation is Burlington Northern Santa Fe, a subsidiary of Warren Buffett's Berkshire Hathaway (NYSE:BRK.A) (NYSE:BRK.B).

BNSF is the largest carrier of oil from North Dakota's Bakken shale formation, and construction of the Keystone XL pipeline could put a dent in BNSF's $22 billion annual revenue stream. In 2013, $5.7 billion of that came from industrial products, of which a major component is oil. Sales from that segment increased 14%, or $700 million, in 2013 due to "significantly higher petroleum products volumes." Canadian National Railway and Canadian Pacific Railway have also been big beneficiaries of the political red tape, as they are the major shippers on the Canadian side.

Berkshire also benefits from the Keystone XL standoff via another subsidiary, Union Tank Car, which makes freight cars designed to haul crude oil. That company has been operating at full capacity in recent years, producing 6,240 cars annually amid excess industry demand from the shale boom. Buffett also said in his letter to shareholders last year that BNSF would add 5,000 tank cars to its fleet, evidence that demand is still growing for crude rail shipments.

Don't overpoliticize it
It might be tempting to accuse Buffett of wielding his political influence to block Keystone XL -- after all, he is a major Obama donor -- but that's not what is happening here. Buffett has repeatedly endorsed the pipeline, calling it "probably ... a good idea for the country." He has said it would not be "that big of a competitor" to BNSF since it would move crude down from Canada, whereas BNSF's oil business mainly involves crude from the Bakken shale.

However, 12% of Keystone XL's total capacity of 830,000 barrels per day, or about 100,000 bpd, has been set aside for Bakken crude. But with production in the Bakken now at 1.3 million barrels a day, adding 100,000 in capacity is unlikely to make a huge difference. Matt Rose, BNSF's executive chairman, went a step further last year, saying there wouldn't be any negative impact from Keystone XL, and that it would only slow the growth of crude shipments by rail. Rose also noted that BNSF carries 800,000 of the 1 million barrels per day that are shipped via railroad.

So it seems then that the Keystone XL would relieve some of the demand for rail cars carrying oil out of the Bakken, but only a small portion of it. Even if Keystone XL did take money away from BNSF and other railroads, its impact on Berkshire as a whole would likely be nothing more than a rounding error. Buffett's conglomerate is worth more than $350 billion, with revenue close to $200 billion. The company also owns GEICO insurance and several other subsidiaries, and holds multibillion-dollar investments in blue chips such as Coca-Cola and Wells Fargo. It isn't dependent on any single revenue stream.

No one knows if or when Keystone XL will be approved, but the economic consequences are more nuanced than the political debate generally makes them appear. With oil rigs shutting down as prices for the commodity fall, the debate may be losing some of its relevance, as shuttering rigs would pose a much bigger threat to the railroads than passage of Keystone XL.

Assuming the oil boom persists, rail will likely prosper in one way or another, as rail cars are needed for pipeline construction and ancillary shipments to complement pipelines as well.

It's not a surprise, then, that Buffett is smiling over his purchase of BNSF just a few years ago. The unit was Berkshire's most profitable stand-alone business in 2013, with pre-tax earnings near $6 billion. And with high barriers to entry and tailwinds from the improving economy and the shale boom, that number should only grow no matter what happens with Keystone XL.

#q • Uppdaterat: 2020-09-12 01:47
John2008

Jag har kört min bil enbart på förnybar RME och HVO i åratal och tjänstebilen på 100 % närproducerad biogas (också i åratal), helt utan problem och totalt odramatiskt. Så visst går det att göra miljö- och klimatsmarta val bara man vill.

#r • Uppdaterat: 2020-09-12 01:56
John2008

1 #20: "Men jag sammanfattar här så det syns hur totalt vettlöst fakta kan bemötas i ett forum om bilar."

Ja, tyvärr är det andra som tagit över stafettpinnen från andra som var aktiva här förr med samma retorik (som du räknar upp i #20).

#s • Uppdaterat: 2020-09-12 09:43
Kodiaq

Men att begå regelrätta brott i klimatets anda det är helt rätt och riktigt.
Ser inte ni som inte ens ifrågasätter alltihop hur fel det mesta har blivit.
Nä prata lite på sidan om hur dum dom som inte håller med är..sanslöst.
Om det har funnits någon som försökt ifrågasätta så förstår man att dom givit upp.

Det är ju ni som är helt faktaresistenta.

#t • Uppdaterat: 2020-09-12 09:56
skarj

Miljön är föränderlig, jorden som planet kommer att anpassa sig och klara sig vad vi än gör, löjligt att tänka i andra banor, men såklart kan det påverka oss själva, men säg det då! Om det är som vissa påstår att vi redan passerat en gräns, det är redan kört! Jaha? Då är det väl vi som ska anpassas till en förändrad värld, visst man kan såklart sakta ner förändringen, men om is smälter och havsnivån stiger, sötvattnet minskar till fördel för saltvattnet, well då är det dags att tänka på hur vi lever med de nya förutsättningarna snarare än att tro att allt kommer att bli som förr. Människan är trots allt duktig på att både överleva och vilja få det bättre, jag är övertygad om att det kommer att gå bra, men jag ser inte lösningen i att gå bakåt i tiden. Det är inte jorden som ska räddas, det är människan i nya förutsättningar som ska lösas, det är väl ingen som tror på att en minskad befolkning kommer att hända? Vi får såklart även inrikta oss på att bli många fler, det gäller att tänka om även där, eko odling? Maybe not om det ställs mot svält.

#u • Uppdaterat: 2020-09-12 10:10
Kodiaq

Skarj
Tack för att satte ord på det jag tänker.
Ber om ursäkt om jag låter lite vass ibland men blir frustrerad.
Som du är inne på måste vi anpassa oss men att säga det är som att svära i kyrkan.
Utnyttja dom resurser vi har kvar på rätt sätt så länge som möjligt.
Debatten är helt skev.
Men står fast vid att som jag skrev tidigare att detta har med mycket annat att göra än just klimatet.

Någon har verkligen lyckats skaffa sig nyttiga idioter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.