Nästa artikel
Här hamnar de nya statliga snabbladdarna för elbilar
Nyheter

Här hamnar de nya statliga snabbladdarna för elbilar

Publicerad 11 september 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
21 nya elbilsladdare på gång – men det är inte säkert att de går med vinst, varnar Trafikverket.

Under sommaren kom beskedet att regeringen lägger 50 miljoner kronor om året i tre år på att bygga bort de ”vita fläckar” som finns för elbilister.

Det handlar om vägar med förhållandevis lite trafik, men där regeringen ändå vill bygga snabbladdare för att fler ska överväga att byta till en elbil. Tanken är att bygga ut nätverket med elbilsladdare längs vägar som i dag inte har någon väl utbyggd laddinfrastruktur.

Trafikverket fick i uppdrag att göra upphandlingar med företag som också måste driva snabbladdarna i minst fem års tid – annars måste de betala tillbaka det statliga stödet. Enligt Trafikverket måste det finnas en snabbladdare var tionde mil på större vägar.

Nu är det klart vilka platser som först kommer kunna söka stödet för att bygga snabbladdare. I första rundan handlar det om 21 platser från Riksgränsen i norr till Böda i söder.

– De här snabbladdarna kommer nog inte användas jättemycket i början men det är en viktig pusselbit när vi bygger laddinfrastruktur för framtiden, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket, till Dagens Nyheter.

”En nyckelåtgärd”

Enligt honom är det inte säkert att själva snabbladdaren måste gå runt ekonomiskt – de är dyra att bygga och kan även vara dyra att driva – men det kan vara ett sätt att locka kunder till andra verksamheter i närheten.

Den som söker stödet måste driva stationen i fem år. Snabbladdarna måste ha en laddeffekt på minst 50 kW vilket är betydligt lägre än vad många nya elbilar klarar i dag.

– Elektrifiering är en nyckelåtgärd för att nå klimatmålen i transportsektorn och då behövs både elbilar och laddplatser. De flesta laddar hemma och vid arbetsplatsen men snabbladdning är en förutsättning för att fler ska våga välja elbil och för tillgängligheten i hela landet, säger Sven Hunhammar i ett pressmeddelande.

Läs också: Så snabbt laddar elbilarna: Audi e-tron överlägsen

Här hamnar de nya snabbladdarna

Du kan peka, nypa och svepa på kartan för att panorera och zooma.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-11 13:27
L. Mäkinen

Det lär väl stanna en och annan sportlovstrafikant i Lesjöfors, men annars är det glest där. Hur folk hamnar i Hällefors är svårare att begripa.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-11 14:17
K_Klabbe

Just därför som det kanske behövs lite stöd för att etablera en snabbladdare på dessa platser.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-11 14:21
Grosser

Detta är den första utlysningen av nya snabbladdare. Det kommer en andra ansökningsomgång i vår där fler 'tomma' vägsträckor kommer att lysas ut.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-11 16:11
Dagon

"Det handlar om vägar med förhållandevis lite trafik, men där regeringen ändå vill bygga snabbladdare för att fler ska överväga att byta till en elbil."
Sveriges yta, frånsett den del som täcks av vatten, är drygt 400 000 kvadratkilometer. En snabbladdare på ca 20 000 kvadratkilometer således.
Ja, se vår feministiska samarbetsregering...

#5 • Uppdaterat: 2020-09-11 16:26
bgl

Det finns väldigt få elbilar på den plats som påstås vara Nikkaluokta!!
Rätta kartan.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-11 16:54
Grosser

Ja, Nikkaluokta är felplacerat. ;-)

#7 • Uppdaterat: 2020-09-11 20:23
Carl Trefalt

Det är bra att staten ser till att hela landet förses med snabbladdare.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-12 08:43
Thommys

Det som gör att många drar sig för en elbil idag är möjligheten att dra släpvagn. Då hjälper det inte enbart med att snabbladdarna ligger tätt i landet utan det måste även fungera att ladda bilen när släpet/husvagnen är påkopplad. Så ser det inte ut idag. Det hjälper inte heller med längre sladdar eftersom de stora ekipagen står i vägen.

Det krävs laddstolpar placerade i höjd med mitten av längsgående långa parkeringsplatser, plus långa sladdar om uttaget hamna på felsida och sitter fram på bilen. Ett önskvärt allternativ är att platserna ser ut som vid pumpen på bensinstationen där man kan köra in på olika sidor och från olika håll och kanske till och med ett tak över platsen.

#9 • Uppdaterat: 2020-09-12 10:01
bgl

Blev vittne till problemet för något år sen i Örebro och skrev ett kort inlägg i lämplig tråd.
En cityklädd kvinna tvingades koppla av en vägsmutsig, till synes tungt lastad, släpkärra för att kunna ladda.
Hon var nära att bryta samman, elbilen gick inte ens 15 mil på en laddning så färden mot Stockholm var och förblev en plåga.
I något Teslaforum har skrivits att räckvidden med större husvagn är ca 14 mil!

#a • Uppdaterat: 2020-09-12 11:53
Tobo

Hällefors, Lesjöfors och Fredriksberg är ju tre ställen, relativt nära varandra geografiskt sett, som "gud glömde", så det är ju bra att staten inte har glömt dem i alla fall.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.