Nästa artikel
Besked i dag: Betydligt mer biobränsle i bensin och diesel
Nyheter

Besked i dag: Betydligt mer biobränsle i bensin och diesel

Publicerad 11 september 2020
Nytt besked om reduktionsplikten ska kapa utsläppen. Samtidigt pausas höjningen av bränsleskatten.

Lagen som tvingar bensinbolagen att blanda in en större del biobränsle i bensin och diesel ska skärpas, efter en överenskommelse mellan regeringen och samarbetspartierna.

Det skriver bland andra Sveriges Radio.

Målet är att Sverige ska klara klimatmålen och då behöver utsläppen från bland annat vägtrafiken minskas, enligt regeringen. Den så kallade reduktionsplikten är därför ett viktigt verktyg.

Den förnybara andelen i bensin ska öka från 4 till 28 procent inom tio år. För diesel ska den förnybara andelen gå från 21 till 66 procent på samma tid. På så sätt ska utsläppen minskas med 14 procent, enligt beräkningarna.

Utan skattebefrielse är det dyrare att tanka biobränsle än vanligt fossilt bränsle, och därför ska den så kallade uppräkningen att bränsleskatten på två procent som görs varje år pausas. Det kostar staten en miljard kronor om året, uppger TT.

Att uppräkningen pausas innebär dock inte att priset för bensin och diesel pausas på samma sätt. Det beräknas utifrån en mängd olika faktorer.

Läs också: Nu börjar etanolen fasas ut på mackarna – ersätts med HVO-diesel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-11 10:30
1

Bensin och diesel är ovanligt billigt just nu, omräknat i förhållande till lönen över de senaste 30 åren. Att då inte höja skatten på fossildelen av bränslet känns fel i och med att något måste göras.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-11 10:44
glimma-48

Jag tog körkort och köpte bil 1966. Då betalade jag 0.69 kr per liter för bensinen. Det priset motsvarar idag 6.55 kr per liter. Bränslepriset har inte blivit billigare utan tvärtom blivit mellan 2 och 3 ggr så dyrt. Regeringarnas eviga skattehöjningar är orsaken.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-11 11:15
Kodiaq

Jisses
Klimatnördarna har inte fattat ett jota
Att evighetshöja bränslet är helt fel väg att gå om man tror sig det ska göra nåt i det stora hela.

Vad för något är det som måste göras?

#4 • Uppdaterat: 2020-09-11 12:31
hultarn

Bensinpriset är idag 40% högre än för 30 år sen, beräknat på index. och just nu är det lägre än det varit (14 kr kontra 17kr). Mycket beroende på diverse skattepålagor.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190531/sa-mycket-har-bensinpriset-okat-dagens-penningvarde/
Sedan har vägskatten höjts rejält
32 % skatt på trafikförsäkring har tillkommit
Service och besiktning har blivit dyrare
Parkering mycket dyrare
Milavdraget har höjts 50 öre de senaste 15 åren, och grundavdraget har ändrats så milavdraget får mindre effekt.
Och ändå anser vissa partier att det är för billigt att köra bil...

#5 • Uppdaterat: 2020-09-11 12:34
hultarn

Förresten har ju Preem redan idag mer än 50% förnybart bränsle i dieseln. Inte 21%.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-11 12:39
Kodiaq

Hultarn
Precis..ändå knyter svennebanan näven i fickan och går på alla floskler.
Bilismen , som tagits upp förut , är en enda stor mjölkko för staten.
Predikningarna om klimatet verkar gå hem utan eget tänkande.

Om någon host host hyrde/köpte en segelbåt och reste till Kina Indien Nordamerika tex och predikade där skulle dom påverka (koldioxidton) mer än flera års bränslekattehöjningar i swe.

#7 • Uppdaterat: 2020-09-11 13:27
EnannanRobban

Preem har "Upp till 50%" men har inte varit i närheten utan ligger på i storleksordningen ca 35%, vilket för all del är bättre än kravet med 21%

#8 • Uppdaterat: 2020-09-11 13:34
lsoderlund

Tycker det är lite märkligt att man skyller allt på fordonstrafiken, och att gemene man verkar tro att bilen är boven i dramat. Tidigare var det ju flyget, och när Corona kom, och flyget mer eller mindre abrupt tog tvärstopp enbart godsflyget flög, så ökade utsläppen. Flyget var alltså inte den miljöbov man trodde. Bara en sådan sak att det är mer miljövänligt att ta flyget från Bromma Flygplats till Gotland än att ta färjan säger en hel del.

Absolut att transportsektorn har sina utsläpp, men de största utsläppen kommer från Energi. Stockholm Exergi är en av Sveriges 5 värsta utsläppare, värre än hela LKAB, vad gör Stockholm Exergi då? Jo, de står för fjärrvärmeverk och eldar kol och olja för att värma innerstadens flerfamiljshus med fjärrvärme.
En annan utsläppare av rang är just färjetrafiken. Finnlandsfärjorna är rejält smutsiga, och tankar råolja som de sedan, med egna raffinaderier ombord omvandlar till bränsle. Googla vad en Finnlandsfjärja drar per distans, så blir man mörkrädd. Beakta då att även alla containerfartyg och liknande som åker omkring i våra vatten.
Fartygstrafiken menar på att de visst blivit miljövänligare, men det beror helt på hur man mäter. Släpper man ut 50% av avgaserna via avgassystemet som leder ut i luften (man mäter nämligen enbart avgaser ovan vattenytan), och resterande 50% under vattenytan så är det i min värld, inte någon miljövinst.

Sedan har vi tågtrafiken som till stora delar av landet (mestadels godstrafiken) även går med diesellok, och då diesellok från 50-talet. Men det kan vi ta någon annan gång.

#9 • Uppdaterat: 2020-09-11 13:36
1

Det är lätt att jämföra historiska bensinpriser kontra löneutveckling och se att bensinen är billigare nu. Allt annat är populistiskt skitsnack. Finns fakta på både det och att klimatförändringar orsakats av människor. Och om en inte vill tro på fakta så förstår åtminstone inte jag vad agendan skulle vara för att inte vilja belasta miljön så lite som det bara går, för med tanke på befolkningsökningen kan vi inte hålla på som vi gör oavsett klimatförändringar eller ej, och att hålla kvar beroendet av rysk och arabisk olja känns inte heller så skoj. Att folk har råd med bensin och diesel bevisas ju faktiskt av att det inte körs mindre nu och det faktum att såna som klagar på priset ofta väljer förhållandevis törstiga fordon, tex en Kodiaq.

#a • Uppdaterat: 2020-09-11 14:25
Kodiaq

1
Nu börjar det ju hända nåt.
Vi tar ett exempel från verkligheten.
Lisa ensamstående med tre barn i en småstad någonstans i swe..finns många av dom
Knopat ihop till en 90 talare kombi med dagens mått mätt hög förbrukning.
Hon måste ha bil för att köra barnen till skola och idrott,jo vissa bor så , hennes familj har aldrig råd att flyga eller resa överhuvudtaget.
Hennes miljöpåverkan är småpotatis jämfört med många andra ÄNDÅ ska hon straffas i klimatets namn.
Dessutom ska hon brottas med all sköns skrämsel propaganda som skickas ut i media.
Du som värnar andra hur förklarar du detta för henne och andra i samma situation?

Du är ju helt rätt inne på befolkningsökningen.
Varför står aldrig detta på Gretas plakat då det skulle påverka enormt mycket.

Synd att du kör med fördomar .
Du har ju ingen aning om hur jag kör just min bil .

I vilket fall som helst så står vi där som mjölkkor i klimatets skugga.
Klimatförändringarna orsakats av människan...kom igen nu lite måste du väl ändå tänka själv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.