Nästa artikel
Här pressas ministern om Volvos tunga laddhybridsuvar
Nyheter

Här pressas ministern om Volvos tunga laddhybridsuvar

Publicerad 8 september 2020
När bonusgränsen höjdes var det nästan bara Volvos stora suv-modeller som gynnades, enligt en ny genomgång.

När gränsen för vilka bilar som är berättigade till så kallad ”klimatbonus” höjdes från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer var det i princip bara Volvos stora laddhybridsuvar som gynnades, visar en genomgång SVT Nyheter gjort.

Bland de bilar som gynnades av den högre gränsen är nio av tio Volvobilar, och oftast handlar det om de stora och tunga laddhybridversionerna av XC60 och XC90 med bensinmotor och drygt 400 hästkrafter.

Det innebär också att mindre och lättare laddhybrider med mindre motorer och lägre förbrukning från andra bilmärken tappat marknadsandelar.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger att han vill skärpa reglerna.

– Vi är inte nöjda. Vi vill att vi ska fortsätta driva på för att de bilar som säljs ska vara så miljövänliga som möjligt. Då vill vi titta på vilken teknik de körs med men också att de har lägre vikt, säger han till SVT.

Enligt honom är det också viktigt att konsumenterna har valfrihet och att det finns många modeller att välja på. Per Bolund säger att Volvos laddhybridsuvar trots allt lägre förbrukning än många äldre bilmodeller.

– De har låga utsläpp om man jämför med dom bilar som har sålts tidigare i Sverige historiskt, och utsläpp från bilar som har traditionell teknik, så det är ett stort steg framåt.

Läs också: Här pressas Volvochefen – om suvarnas utsläpp

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2020-09-09 12:33
1

Hen är ett utmärkt ord istället för han/hon, om en "hatar hen" tyder det på en stor portion osund inställning till språklig utveckling men syftet är troligen intolerans mot andra vilket är än värre.

#11g • Uppdaterat: 2020-09-09 12:41
Mikael Larsson

Vad sägs om ett krav på minst 10 mil på el och ett maximalt antal hästar på förbränningsmotorn sätts till 100 för att få någon bonus. Och en straffskatt på halva inköpspriset som punktskatt vid inköpet för resten.

Vänta...vi var ju tvungna att skydda Volvo och inte medborgarnas hälsa eller miljö....

#11h • Uppdaterat: 2020-09-09 12:46
Kodiaq

1
Ok kan hålla med om att det är lite starkt , ändrar till ogillar.
Kanske går hem bättre i PK swe.

#11i • Uppdaterat: 2020-09-09 13:04
Mythbuster

Man kan undra hur SVT tänkte. Den nya testmetoden är inte "verklig" förbrukning utan bara en mer anpassad metod till dagens bilar. När man höjde från 60 till 70 var det faktiskt en skärpning, eftersom man bytte måttsystem. Som tum och cm. Dessutom, XC60 som de visar på bild i inslaget är under 60 g CO2. Är de bara dåligt pålästa eller finns det en tanke.

#11j • Uppdaterat: 2020-09-09 14:34
A.L

Robban: Siffrorna du tänker på bygger på antaganden och förhållandevis väl tilltagna riskexponeringsdata. IVL konkretiserar också detta själva i sin rapport, där det angivna parameterskattningen om 2850 bör reduceras ner med 30% givet ett tillämpande av etablerad metodik.

Korrekt utfört skulle det medföra 1995 st för tidiga dödsfall kopplat till avgaser och slitagepartiklar. Inte en obetydlig siffra, men likväl fortfarande den bästa i hela Europa. I runda slängar rör det sig om 5 (+/-3) dagar kortare livslängd per individ.

Är då inte 1995 en väldigt allvarlig siffra? Nej faktiskt inte. Rent resultatmässigt når vi dessa relationer bara genom att dricka en öl i månaden likaså (följaktligen är det ingen exakt vetenskap som uttrycks).

MVH AL

#11k • Uppdaterat: 2020-09-09 16:29
Styggavargen

A.L, jag har solceller...nästa bil blir en elbil som väger under 2 ton.

#11l • Uppdaterat: 2020-09-09 17:52
A.L

Vargen. Jaha. Och? Din Octavia smutsar fortfarande ned och förpestar luften för sin omgivning. Faktiskt i betydligt högre grad än en XC90.

Så innan du predikar för andra hur de bör leva sina liv kanske du skall börja se om ditt eget hus först? Förslagsvis skippa flygresorna i Business-class och byta bil som ett första steg. Bara som en liten upplysning. På din resa i BC till Kina tur och retur bidrar du med 9804 kg koldioxid, vilket skall jämföras med om du åker på samma resa bak bland "boskapen" i turistklass som "enbart" genererar 4888 kg. Där snackar vi verkliga skillnader (inte gram utan tusentals kilo), och ett bidrag till CO2 som är mångdubbelt mycket högre än en resa i en SUV. Ja faktum är att detta tillskott motsvarar mer än 1900 mil i en stor bensin-SUV, och detta på ynka två flygresor....Ja faktum är, att Vargen behöver köra i alla fall 5000 mil med en liten snål bil (med 112g/km) för att ens kompensera det högre bidraget som hans flygresa ger. Och då bygger detta på en tur och returresa. Det är ju inte osannolikt att han flyger mera än så.

Aldrig tidigare har väl uttrycket sila mygg och svälja kameler varit mer passande? Hyckleri är ett annat passande ord.

MVH AL

#11m • Uppdaterat: 2020-09-09 18:28
Kodiaq

Hmm..hyckleri är passande..
Ni ska göra si o så..om det sen har nån betydelse alls i det stora hela kvittar..bara man rättar in sig i ledet..

#11n • Uppdaterat: 2020-09-09 22:45
EnannanRobban

Men AL, du vill ju att vi skall fortsätta att flyga, uppleva världen, göra affärer. Det gör oss och resten av världen rikare!
Hur rimmar det med att vi Måste minska utsläppen?

#11o • Uppdaterat: 2020-09-09 22:45
EnannanRobban

Men AL, du vill ju att vi skall fortsätta att flyga, uppleva världen, göra affärer. Det gör oss och resten av världen rikare!
Hur rimmar det med att vi Måste minska utsläppen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.