Nästa artikel
Här pressas ministern om Volvos tunga laddhybridsuvar
Nyheter

Här pressas ministern om Volvos tunga laddhybridsuvar

Publicerad 8 september 2020
När bonusgränsen höjdes var det nästan bara Volvos stora suv-modeller som gynnades, enligt en ny genomgång.

När gränsen för vilka bilar som är berättigade till så kallad ”klimatbonus” höjdes från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer var det i princip bara Volvos stora laddhybridsuvar som gynnades, visar en genomgång SVT Nyheter gjort.

Bland de bilar som gynnades av den högre gränsen är nio av tio Volvobilar, och oftast handlar det om de stora och tunga laddhybridversionerna av XC60 och XC90 med bensinmotor och drygt 400 hästkrafter.

Det innebär också att mindre och lättare laddhybrider med mindre motorer och lägre förbrukning från andra bilmärken tappat marknadsandelar.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger att han vill skärpa reglerna.

– Vi är inte nöjda. Vi vill att vi ska fortsätta driva på för att de bilar som säljs ska vara så miljövänliga som möjligt. Då vill vi titta på vilken teknik de körs med men också att de har lägre vikt, säger han till SVT.

Enligt honom är det också viktigt att konsumenterna har valfrihet och att det finns många modeller att välja på. Per Bolund säger att Volvos laddhybridsuvar trots allt lägre förbrukning än många äldre bilmodeller.

– De har låga utsläpp om man jämför med dom bilar som har sålts tidigare i Sverige historiskt, och utsläpp från bilar som har traditionell teknik, så det är ett stort steg framåt.

Läs också: Här pressas Volvochefen – om suvarnas utsläpp

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-08 13:26
1

Protektionism

#2 • Uppdaterat: 2020-09-08 13:30
Axa

Föga förvånande...

#3 • Uppdaterat: 2020-09-08 13:42
LC4ever

Miljöpolitik????
De sitter ju i Volvos ficka hela bunten, kommer aldrig bli några regler som går emot Volvo.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-08 14:45
N-iklas

Spelar ingen roll vilket ämnet är, 97 % av alla politiker ljuger, myglar och fixar som sin primära arbetsuppgift, dessutom har man erbarmligt dåliga ursäkter när man tas på bar gärning.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-08 14:46
Styggavargen

Va, jag som trodde Volvo hade låga utsläpp och min Octavia höga?

#6 • Uppdaterat: 2020-09-08 14:50
Styggavargen

Jag skulle vilja se Volvo's elbilar...snittvikt 2,5 ton eller mer? Utgångsläget för Volvo är inte bra om de både skall elektrifiera och sänka vikten på sina SUV's... som redan är väldigt tunga. Snittvikten på Volvo's modeller idag är uppåt 2 ton (utan batterier, hybrid lina eller ladd-hybrid).

#7 • Uppdaterat: 2020-09-08 15:06
Ingemar Bohman

Miljöbil = är att ha en bränsleförbrukning på nära 1 liter/milen
Miljöbov= att ha en bränsleförbrukning på ca 0,50 liter/milen
De är våra politikers kunnande.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-08 16:00
Styggavargen

Jag väntar på A.L utläggning nu, hur ekonomiskt det blir och hur många färre skadade osv. A.L kan beskriva hela världen i ekonomiska termer..

#9 • Uppdaterat: 2020-09-08 16:15
stonebreaker

Det är svensk miljöpolitik i ett nötskal .. hyckleri!

#a • Uppdaterat: 2020-09-08 16:53
Panopticon

En rätt enkel sak som skulle göra rätt stor skillnad är att lägga in relationen mellan elmotorn och bensinmotorn i ekvationen om hur skatten räknas fram. Om man som Volvo har typ 60 elhästar och 400 bensinhästar så får man 60/400 delar av bonusen. Enkelt och det skulle hjälpa bilarna som är byggda för att faktiskt köras på el.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.