Nästa artikel
Nu försvinner Volvos synliga avgasrör: ”Behövs inte”
Nyheter

Nu försvinner Volvos synliga avgasrör: ”Behövs inte”

Publicerad 4 september 2020
Volvos designchef förklarar varför de nya modellerna inte ska ha synliga avgasutblås – trots att de fortfarande har förbränningsmotor.

Avgasutblåsens vara eller icke vara har varit alltid varit ett hett diskussionsämne i bilvärlden. 

Det verkar gå i cykler: under några år väljer biltillverkarna att dölja avgasrören helt, för att sedan göra en helomvändning och montera större och större avgasrör för att signalera höga prestanda.

Men när försäljningen av elbilar ökar och på sikt går om bensin- och dieselbilarna blir avgasrören förpassade till historieböckerna. Volvo har redan börjat dölja avgasutblåsen på ansiktslyfta versionen av S90, V90 och V90 Cross Country, något som designchefen Robin Page förklarar så här:

– Synliga avgasrör har traditionellt sett reflekterat kraften och hastigheten i förbränningsbilar. Genom att ta bort vad som en gång var ett tydligt särdrag skickar vi inte bara en signal som säger att de inte längre behövs, utan vi kan också förenkla designen för att ytterligare uttrycka skandinavisk lyx, säger han i en intervju med Green Car Reports.

Enligt honom kommer beslutet både från åsikter från bilköparna och inifrån Volvos designavdelning.

– Vi förstår av våra kunder att strävan efter renare städer och förbättringar för miljön blir ännu viktigare, och därför vill vi reflektera det i vår design. Vi vill också skapa en brygga till helt eldrivna bilar.

Läs också: Officiell: Volvo V90 uppdateras – och flera nya mildhybrider på ingång

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-09-05 21:36
Optimus

Vad är det för nytt med detta. Dolda avgasrör hade min sons Opel Vectra 2.2 2004.

#m • Uppdaterat: 2020-09-05 22:19
CEAT

Om det är förbränningsmotor så ska det synas, man ska se vad det är för skit någon framför på vägarna. Inte dölja det som politiker och andra med makt. Sanningen ska fram, modifiera inte den. Antingen är det ren el eller så är det en törstig motor.

#n • Uppdaterat: 2020-09-06 08:18
SKF

Om avgasrör behövs, så verkar det vettigare med dolda avgasrör än de dubbla, stora och kromade avgasrören som varit mode på senare år. Det finns inget positivt med bilavgaser. Att då framhäva avgasrören i bildesignen så som man har gjort och verkat tycka: "ju större avgasrör dess bättre", har bara verkat sjukt för mig.

#o • Uppdaterat: 2020-09-06 10:34
Styggavargen

Jag köper Volvo's förklaring, men samtidigt tycker jag de borde ta större ansvar för sin höga utsläpp. Det är fel väg att gå att plocka bort avgasrören, tillverkar lite nya modeller av elbilar så är problemet löst. Jag är övertygad om att kunderna kan tänka sig vanliga elbilar istället för SUV modeller, men då måste alla biltillverkare komma överens om att inte släppa ut EL-SUV's.. det vet alla att det bara är slöseri med energi och resurser. Trenden med SUV kom väldigt olägligt, precis nu när man skulle in i en ny epok med elektrifiering står vi där med kunder som tvunget måste åka SUV (antagligen mest för att alla andra gör det).

#p • Uppdaterat: 2020-09-06 11:13
Axa

I-landsproblem.

#q • Uppdaterat: 2020-09-07 09:47
Daniel Bentzer

Om man nu ska ta bort dem kan man ju göra det ordentligt och med genomtänkt design.
Just nu ser det ut som om man har klistrat silvertejp över öppningarna...

Använd utrymmet istället. Låt en designer vara just designer.
Om det sedan är aerodynamiska detaljer eller annan funktion må ju vara hänt.

Det där är ju lika fult som en grill som är tät.
Behövs ingen grill så ta bort den och gör något annan istället..

#r • Uppdaterat: 2020-09-07 11:20
Masa

Ja som bilägare vill jag mest att det ska fungera (dvs. vara rostfritt) och om det behöver bytas inte kosta onödigt mycket.

#s • Uppdaterat: 2020-09-07 13:01
Gunnar Lindberg

Det var länge sedan man plockade bort det synliga kylarlocket och sedan tanklocket. Saknas av någon?

#t • Uppdaterat: 2020-09-07 19:30
systembolaget

Så tramsigt, jag älskar mina härliga avgasrör på min Audi RS3.

#u • Uppdaterat: 2020-09-07 20:58
Carl Trefalt

Men då är det större risk att man får koloxid, i kupén.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.