Vi Bilägares forum

Hämtat min nya DKW

Hämtat min nya DKW

Så då har jag hämtat min nya A6 Allroad. Efter 30 mil under helgen kommer här mina första synpunkter på vagnen.

1. Bränsleförbrukningen. Den drar, häpnadsväckande nog, inte mer än min gamla A4. Detta baserat på färddatorn och med förutsättningen att den visar lika lite fel som den i A4:an. Man ska då veta att det skiljer ca 250 kg i vikt och att det nu handlar om en V6 på 3 liter mot en 4:a på 2 liter. Förbrukningen är i bägge fallen långt ifrån den som anges i databladet. Men med tanke på att bilen under de första 200 km vägrar att växla upp till 7:an under 90 km/h och motorn är helt ny, så är väl 0,66 l/mil och 88 km/h över 25 mil på E45 i snitt helt OK.

2. Vingelvarning. Bilen har nedåtriktade kameror i backspeglarna som håller koll på om man bryter en vit linje utan att blinka. Det fungerar så att bilen "styr emot" en aning först och för att sedan vibrera ratten. Fungerar utomordentligt bra, men om man tröttnar så stängs funktionen av med ett tryck på knappen ytterst på blinkersspaken.

3. Döda vinkeln. Här har bilen förutom "död vinkelvarning" en utökad funktion i form av att den tar hänsyn till fartskillnaden mellan eget fordon och fordon som kommer bakifrån. Om bilen finner att det skulle vara farligt att byta fil, så lyser det 4 dioder i backspegeln. Om man väljer att byta fil ändå - och därmed blinkar, så kommer dioderna att blinka. Bilen använder parkeringssensorerna för att detektera bilar som finns bakom.

4. Adaptiv farthållare. Denna kan ställas i 4 steg som reglerar avståndet till framförvarnande bil. Den fungerar i alla lägen, dvs även i kökörning med start och stopp. Ytterst smidig funktion! Det enda du behöver göra är att styra.

5. Autobroms. Full autobroms i alla farter. Jag har inte haft oturen att känna på denna men den agerar i 3 steg. 1 = röd ikon tänds i huvudinstrumentet. 2 = visuellt och akustiskt larm (tror jag). 3 . Full autobroms. När röda ikonen tänds så är det jäkligt obehagligt och att någon skulle (som bl.a. Raphalel påstod) köra med autobromsen som nån slags on/off-funktion känns helt avlägset.

6. Tyst. Min A4 var väl sådär när det gäller ljudnivån, men här tar A6 igen det med råge.

7. Adaptiv luftfjädring. Detta är standard på A6 Allroad och fungerar mycket bra . Den kan ställas i en massa olika lägen och höjder. Jag kör i "Auto" eller i "Comfort" än så länge. Återkommer om detta.

Uppdaterat: 2015-09-16 17:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Bild kommer här!

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-23 13:39

Snygg! Adaptiv farthållare + autobroms och LED-ljus?

Snö??? ;-)

Uppdaterat: 2015-12-23 13:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja, LED-ljus bl a. Sen är det något assistanspaket där adaptiv farthållare och en massa saker ingår. T ex så kan bilen styra själv på lands/motorväg. Riktigt märklig känsla, men testade mellan Sthlm och Uppsala. Tillsammans med den adaptiva farthållaren kan jag i princip ligga och halvsova i förarsätet. :-)

Uppdaterat: 2015-12-23 13:47

Och ja, snö i Jämtland! ;-)

Uppdaterat: 2015-12-23 13:48

Swemba, ser fin ut!

Snygga fälgar också.

LED is da shit!

Uppdaterat: 2015-12-23 13:50

@MVHAL, jag har haft Audi tidigare, men de två bilarna innan denna har varit BMW.

Uppdaterat: 2015-12-23 13:51

Snabb fråga, kör dom den nya instrumentpanelen även i A6 nu?
Tänker på typen där hela panelen är LCD som Audi TT och nya Audi A4 har.

If so, hur upplever ni denna?

Uppdaterat: 2015-12-23 13:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Grymm bil Swemba. Har du de nya Matrix-strålkastarna ?

Uppdaterat: 2015-12-23 15:09

@Diesel, Nope, vanliga LED bara.

Uppdaterat: 2015-12-23 21:17

Jädrans snygg bil det där.
Passar förmodligen alldeles utmärkt i Jämtland.

Här i söder skulle snart en Amphicar(stavning?) passa bättre. ;-)

Uppdaterat: 2015-12-23 21:30

Audi A5 SB. Fin bil med lav forbrukning med stor motor

Uppdaterat: 2015-12-23 22:41

Kunde i morse (-8 grader och igenisad ruta fram) konstatera att kameran som sköter bl.a. autobromsen är eluppvärmd via en slinga i rutan. Kanske något för Toyota att ta efter;-)

Jag är i Jämtland nu och håller utkik efter Swembas fina bil;-)

Uppdaterat: 2015-12-26 16:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. noterade jag att bilen varnar för om man inte har bilnyckeln i bilen när man ska köra iväg. Det kan ju vara bra.... Då slipper man nesan som en kund till mig fick uppleva. Han skulle på en tjänsteresa och fick låna sin chefs BMW. Bilen lämnades över med motorn igång på en parkering. Väl framme på sitt mål, stängde han av motorn stående framför en "bom" som skulle öppnas. Eftersom chefen hade kvar nyckeln i sin ficka, kunde han inte starta bilen. Kul läge....

Uppdaterat: 2015-12-26 17:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

F.ö. noterade jag att bilen varnar för om man inte har bilnyckeln i bilen när man ska köra iväg. Det kan ju vara bra.... Då slipper man nesan som en kund till mig fick uppleva. Han skulle på en tjänsteresa och fick låna sin chefs BMW. Bilen lämnades över med motorn igång på en parkering. Väl framme på sitt mål, stängde han av motorn stående framför en "bom" som skulle öppnas. Eftersom chefen hade kvar nyckeln i sin ficka, kunde han inte starta bilen. Kul läge....

Jeg har en 530d 15 mod der får jeg melding tvert om jeg går ut med motoren i gang og tar med nyckelen

Uppdaterat: 2015-12-28 20:40
Audi A5 SB skrev:

F.ö. noterade jag att bilen varnar för om man inte har bilnyckeln i bilen när man ska köra iväg. .

Dock tycker jag varningen är lite väl subtil. Jag hade helst velat ha ett lika irriterande ljud som när man glömt bilbältet ... minst.

Uppdaterat: 2015-12-29 13:46

Hemma igen. På hemvägen igår, snöade det en del och hela bakdelen på bilen grodde igen med flera cm snö. Då dök det upp en varning för att döda vinkelvarningen var "currently not avaliable". Vid lunchen nere i Mora borstade jag av snön och sen funkade det igen.

Det grodde igen i fronten också, men den adaptiva farthållaren funkade hela tiden. Autobromsen går ju på kameran vid inre backspegeln, så där blir det aldrig några problem.

F.ö. så såg jag säkert fler än 10 märkesbröder (nya A6 Allroad) runt Vemdalsskalet, så driven med en generös rabatt för juridiska personer har nog gett utslag. Dock inte Swembas bil - men väl en precis likadan som min med svarta fälgar - och därmed lika ful;-)

Swemba: ja, varningen är diskret, men jag undrar om den inte bättrar på sig om man nu skulle köra iväg utan nyckeln i bilen. Jag har dock inte testat detta.

Uppdaterat: 2016-01-02 16:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Att bakdelen gror igen med snö är inte ovanligt för kombibilar. Det har hänt mig själv ett par gånger i år. Lustigt att det kom upp en varning för att döda vinkelvarningen var ur funktion. Nu vet jag inte vart sensorn sitter på A6 allroad men på min Passat så sitter sensorn för döda vinkelvarningen i backspegeln vore konstigt om VAG hade olika lösningar men vem vet.

Uppdaterat: 2016-01-02 20:48

På min bil sitter sensorerna i bakflyglarna strax under bakljusen. De är radarbaserade och plockar upp bilar från mycket långt bakom (typiskt mer än 100 meter när det går undan).

Uppdaterat: 2016-01-02 21:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ok det förklarar saken att varningen gick igång. Audis lösning verkar vara mer sofistikerat än VW:s lösning, VW side assist kan endast plocka upp bilar på 50 meters håll.
Trodde att VW och Audi hade samma system men där hade man allt fel. Vart sitter varningsindikatorn för systemet i Audin ?

Uppdaterat: 2016-01-02 21:36

Diesel, de sitter på insidan av respektive yttre backspegel och är vinklade så att man bara ser dem inifrån bilen (till skillnad från t.ex. MB som presenterar en varning på spegelglaset).

Uppdaterat: 2016-01-02 21:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

ja, varningen är diskret, men jag undrar om den inte bättrar på sig om man nu skulle köra iväg utan nyckeln i bilen.

Det gör den inte! Min fru har "testat". :-)

Uppdaterat: 2016-01-03 10:39
Audi A5 SB skrev:

Diesel, de sitter på insidan av respektive yttre backspegel och är vinklade så att man bara ser dem inifrån bilen (till skillnad från t.ex. MB som presenterar en varning på spegelglaset).

Ok, precis på samma ställe sitter varningsindikatorn på Passaten. Vart nyfiken på hur Audis system funkar kontra VW system.

Uppdaterat: 2016-01-03 15:54

Swemba; OK. Bra att veta;-) Tråkigt det där med din framruta (stenskott, annan tråd). Skriv gärna om bytet, jag kan tänka mig att det blir komplicerat.....

Uppdaterat: 2016-01-05 11:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
MVH AL skrev:

Själv har man bytt (om man frågar vissa herrar upp sig:-) ) till en simpel Korean. Åker Ceed just nu i väntan på något annat (XC90 troligen). En komfort- och säkerhetsmässig katastrof. Men man skall alltid testa nya grejer.
MVH AL

AL - får vara lite off topic men jag tror att det är nyttigt för dig att åka i en biltyp/storlek som är väldigt vanlig bland oss privatköpare. Det är nämligen lätt att bli "fartblind" när man oftast åker i väldigt "fina" bilar. Nåja - då får vi normala privatköpare hålla tillgodo med bilar som är "komfort- och säkerhetsmässiga katastrofer" för XC90 o likn ligger tyvärr bortom möjligheterna för de flesta privatköpare. Och även om man har ekonomiska möjligheter så skulle jag personligen inte lägga så mycket pengar på en bil. Så det får bli "katastrof-bilar" istället.

Uppdaterat: 2016-01-05 14:37
Audi A5 SB skrev:

Swemba; OK. Bra att veta;-) Tråkigt det där med din framruta (stenskott, annan tråd). Skriv gärna om bytet, jag kan tänka mig att det blir komplicerat.....

Lagade skadorna på Carglass. Inte perfekt men får duga.
Vet inte vad rutan kostar att byta. Det är ju både isolerglas och kamera som måste kalibreras, så det är säkert inte jättebilligt ...

Uppdaterat: 2016-01-05 15:13

Pi, Kia och dom flesta märken har stora dyrare bilar att välja i sitt sortiment.

Lite märkligt när man jämför asiatiska småbilar med europeiska storbilar rakt av som inte tycks vara ovanligt.

Tittar man på Kias systermärke Hyundai så har man ju t.ex. i40, Tuscon och Santa Fe att välja mellan.

Uppdaterat: 2016-01-05 15:55

Nåja Vidstige - Ceed är ju inte en småbil utan en högst normal bil i privatköparnas vanligaste bilklass. Men visst är det lite märkligt att jämföra en sån bil med stora och dyra BMW, Volvo eller Audi-bilar. Och man behöver inte gå till systermärket Hyundai för att hitta större bilar - de finns även hos Kia.

Uppdaterat: 2016-01-05 16:42

Ja, det vore kul om vi kunde här diskutera kring teknik som finns tillgänglig i moderna bilar - vilket var syftet med tråden. Diskussioner kring kvalitet eller om andra märken är bättre eller sämre ser jag helst att vi lämnar därhän.

OK?

Uppdaterat: 2016-01-05 18:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu var det ju faktiskt AL som drog in jämförelsen med Ceed och då dristade jag mig till att skriva inlägg #149 eftersom det är lätt att nedvärdera lite mindre/billigare bilar när man själv oftast kör exklusivare fordon. Men vi låter det stanna där. Tror att budskapet gått fram.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:02

Jag tog bort det.. Men Vidstige hade en liten poäng där. Lev som ni lär.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:04

Tack Deeds, det är andra gången du räddar tråden från ett visst trolls trams. Du får gärna plocka bort AL:s, Vidstiges - och därmed Pi:s och FRAMFÖR ALLT Shoguns inlägg.

Tack på förhand - jag fyller år idag;-)

Uppdaterat: 2016-01-05 19:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi - förstår inte varför mina inlägg, som byggde på citat av AL, skall plockas bort. I detta avseende får jag hålla med Vidstige för i andra trådar sker det avvikelser från ämnet gång på gång men tydligen passar det inte i denna tråd - märkligt (som även Deeds antydde).

Uppdaterat: 2016-01-05 19:43

Pi: du förstod inte vad jag avsåg. Plockar Deeds bort de andra inläggen blir dina inlägg oavsiktligt bara märkliga. Därav min önskan. Jag har inga som helst problem med det du skriver - du har min fulla respekt och skriver i princip till 100% oantastligt. Jag ber om ursäkt för att mitt tidigare inlägg kunde misstolkas.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Deeds: om du orkar - kan du rensa tråden om en stund när Pi hunnit läsa mitt svar? Jag vore dig tacksam.

Det var faktiskt bättre förr, när TS kunde rensa sina trådar från påhopp och trams.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag vill nog ändå att mina inlägg - i alla fall det första - skall stå kvar (f n #149). Tycker i princip inte att man som TS skall kunna önska att vissa inlägg tas bort om det inte är allvarliga personpåhopp.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:56

Pi: min tanke var att diskutera teknik. det har vi inte gjort i denna tråd på läääänge. Inkl. #162-166.

Uppdaterat: 2016-01-05 20:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

AL, bilen är med sommardäck nästan helt neutral i balansen och med vinterdäck något överstyrd. Men om man går ut i en omkörning i ca 80 km/h på isgata och ger plattan i mattan, så är bilen klippstabil. I lägre farter på halt underlag, kan man provocera fram ett litet kort bakvagnskast med gasen i kurvor (innan ESP griper in och stryper motorn).

Jag har ju kört A4 på isbana med avslaget ESP och konstaterat att den i grunden är rätt överstyrd och går att bredsladda rejält med. Utan att veta det, skulle jag gissa på att A6 är avstämd på ett liknande sätt. Men av detta märker man inget vid normal körning.

Swemba, vad tycker du?

Uppdaterat: 2016-01-06 10:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gäsp, jag tror att det är 40/60 (fram/bak) i normalfallet. Hur man nu mäter detta - det förändras ju hela tiden beroende på körförhållanden. Finessen är väl att det nästan aldrig märks hur den fördelas. Det enda man noterar är att det aldrig släpper, varken i framdrivning eller i sidled - jämfört med 2WD.

Uppdaterat: 2016-01-06 12:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Swemba, vad tycker du?

Ska jag vara helt ärlig så har jag faktiskt inte försökt provocera fram någon sladd. Jag har bara haft bilen några veckor och jag vill "köra in den" ordentligt.
Det ska dock vara ganska stor skillnad mot BMW's xdrive, så jag får återkomma när jag testat. Börjar ju bli vinter ordentligt nu så :)

Uppdaterat: 2016-01-06 12:35
Audi A5 SB skrev:

Deeds, kan du vänligen rensa tråden från tramset? Och då även detta inlägg.
Men någon borde fundera över varför det alltid blir så här. Själv tycker jag mig kunna se en röd tråd, om jag uttrycker mig försiktigt.

Taadaa!

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-20 23:01

Du är en pärla! Tack!

Uppdaterat: 2016-01-20 23:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Saltad motorväg och -15 ger problem. I morse slogs "ACC" och "Audi Braking Guard" ut p.g.a. igensatta radarsensorer. Se bild. Det liknar det som ViB:s Golf råkade ut för några år sedan (i snöglopp), men här var det salt is och inget annat. Det verkar som om dessa sensorer inte är elvärmda - eller elvärmda med för låg effekt. Under alla omständigheter - skitdåligt.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-21 16:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nåja Audi - visst är det dåligt men lite rengöring löser snabbt problemet. Det är värre för Auris-ägarna och deras autobromskamera-problem.

Uppdaterat: 2016-01-21 18:01
Pi skrev:

Nåja Audi - visst är det dåligt men lite rengöring löser snabbt problemet. Det är värre för Auris-ägarna och deras autobromskamera-problem.

Jo Pi, inget stort problem, men nog så irriterande. Auris-ägarna har det värre.

Uppdaterat: 2016-01-21 18:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi förstår din irritation, inte så kul att behöva tvätta av radarsensorerna hela tiden. På koncernsyskonet Passat har man valt en smartare lösning med tanke på vårt klimat.

http://www.caricos.com/cars/v/vw/2015_volkswagen_passat/1920x1080/89.html

Uppdaterat: 2016-01-21 19:20

@Diesel, det fungerar på samma sätt på Audi - en kombination av radar, kamera och parkeringsensorer.

Uppdaterat: 2016-01-23 11:02

Swemba har förstått att det fungerar på samma sätt uttryckte mig fel i förra inlägget. Det jag menar är att ACC sensorn sitter på ett smartare ställe på Passaten.

Uppdaterat: 2016-01-24 15:40

Pi jag har samma fenomen på min Avensis så det är inte bara Auris, har man dragit in blötsnö som smälter på golvet och stänger av bilen så kan imma smyga in vid kameran men jag förstår inte varför vi skulle ha det värre, vi behöver ju inte gå ur bilen utan bara sätta fläkten i rutläge någon minut så är imman borta, men självklart ska det inte vara så och åtgärd lär komma, men jag föredrar att ha sensorerna på insidan där de inte blir lika utsatta och jag hoppas på en snar lösning

Uppdaterat: 2016-01-24 22:35

Det är väl främst kamerorna som sitter bakom vindrutan - för de bilar som har radarsensorer (för bl a adaptiv farthållare och för att klara lite högre hastighet) så är nog en placering i grillen det vanligaste. Om jag fattat detta rätt vilket inte är säkert. Och jag har hittills inte haft några problem med radarsensorerna utan allt runt detta har fungerat till 100 %.

Uppdaterat: 2016-01-24 22:52

Så är det säkert Pi, oavsett hur så verkar det ju som att det inte funkar i alla situationer

Uppdaterat: 2016-01-24 22:54