Vi Bilägares forum

Toyota Prius Plug-in

Toyota Prius Plug-in

Intressant nu att Plug-in versionen av Prius, dvs en laddhybrid, har kommit ner ordentligt i pris som begagnat.

Går nu att hitta från 150,000 kr och ca 12,000 mil.

Se t.ex.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=toyota+prius+plug*

Helt klar riktigt prisvärt som begagnat nu.

Dvs börjar komma ner i pengar som vanligt folk har råd med.

Uppdaterat: 2016-01-02 14:47

Kommentarer

Satt och kollade på såna annonser häromdagen och la ner tanken när jag insåg hur larvigt små batterier de har och att de inte går att köra på el i praktiken.

Uppdaterat: 2016-01-02 17:08

Vad menar du med att det inte går att köra på el?

2 mil är inte så litet, går dessutom snabbt att ladda.

Uppdaterat: 2016-01-02 17:55

Endast VW verkar ha fattat hur det ska vara, batterier för 4-5 mil åtminstone.

Uppdaterat: 2016-01-02 18:06

junkers, dubbelt så mycket batteri, väger dubbelt så mycket, tar dubbelt så mycket plats, kostar dubbelt att laga.

2 mil räcker förvånansvärt bra, har läst en del bloggar om det.

Som begagnat tycker jag i alla fall det är bra pris prestanda.

Uppdaterat: 2016-01-02 18:14

Jo Vidstige - 2 mil ÄR lite. Även 4-5 mil ärt relativt lite men den sträckan täcker ju i alla fall mångas jobbpendling. Synd bara att dessa bilar är såpass dyra som dom är annars skulle det passa mig utmärkt (4--5 mil/laddning alltså).

Uppdaterat: 2016-01-02 18:15
Vidstige skrev:

Vad menar du med att det inte går att köra på el?

Det är en bensinmotor som alltid ska upp i arbetstemp och därför startar och så fort man kommer upp i landsvägsfart drar den igång igen . Dessutom får man såvitt jag vet ut 35kW ur elmotorn och skulle man få lust att hänga med i trafiken krävs mer än så.

Uppdaterat: 2016-01-02 18:28
Vidstige skrev:

junkers, dubbelt så mycket batteri, väger dubbelt så mycket, tar dubbelt så mycket plats, kostar dubbelt att laga.
2 mil räcker förvånansvärt bra, har läst en del bloggar om det.
Som begagnat tycker jag i alla fall det är bra pris prestanda.

Med det resonemanget kan man lika gärna avstå batteri!
Idiotiskt resonemang faktiskt.
De batterier VW har väger inte mycket mer än Toyotas lilla. När man ändå ska addera vikt för konvertering till hybriddrift så gör 30-40 kg batteri till mindre skillnad.

VW kan dessutom drivas på el upp till 130 och har grymt bra prestanda.

Uppdaterat: 2016-01-02 18:50
Pi skrev:

Jo Vidstige - 2 mil ÄR lite. Även 4-5 mil ärt relativt lite men den sträckan täcker ju i alla fall mångas jobbpendling. Synd bara att dessa bilar är såpass dyra som dom är annars skulle det passa mig utmärkt (4--5 mil/laddning alltså).

Dom som kör bilarna i storstadsregion och har möjlighet att ladda ofta, t.ex. både hemma och på arbetet, vittnar om närmast noll i bensinförbrukning.

Uppdaterat: 2016-01-02 18:53

1 mil räckvidd är ca 8kg batterier!
Mer är det inte.

Uppdaterat: 2016-01-02 18:56
junkers skrev:

Vidstige wrote:junkers, dubbelt så mycket batteri, väger dubbelt så mycket, tar dubbelt så mycket plats, kostar dubbelt att laga.
2 mil räcker förvånansvärt bra, har läst en del bloggar om det.
Som begagnat tycker jag i alla fall det är bra pris prestanda.
Med det resonemanget kan man lika gärna avstå batteri!
Idiotiskt resonemang faktiskt.
De batterier VW har väger inte mycket mer än Toyotas lilla. När man ändå ska addera vikt för konvertering till hybriddrift så gör 30-40 kg batteri till mindre skillnad.
VW kan dessutom drivas på el upp till 130 och har grymt bra prestanda.

Nej du överdriver, så mitt resonemang var inte alls idiotiskt.
Men det beror ju också hur bilen ska brukas.

VWs bil är klart törstigare, så "grymt bra prestanda" gäller inte förbrukning när bensinmotor arbetar.
Driftsäkerhet torde vara klart sämre också.

Men visst, nästa generation plug-in för Prius kommer snart och då är det troligen 3-4 mils räckvidd samt bättre förmåga att köra på el i högre farter.

Nu var det ändå begagnat jag tipsade om, inte att köpa en sprillans ny Prius plugin.
Ska du jämföra VWs nya så tycker jag det är bättre läge att jämföra med nya Prius plugin som förhoppningsvis kommer 2016 eller i alla fall 2017.

Uppdaterat: 2016-01-02 18:58

Teslas 90kWh väger drygt 500kg.
En bil i Golfklassen drar mycket mindre el så runt 1,5kWh per mil kan vara rimligt.
Dvs 500kg skulle räcka till 60 mil eller drygt 8kg per mil räckvidd.

Det du anger som problem är idiotiskt, vikten är inget problem för en anständig sträcka på el och Prius elmotor är också för klen.

Uppdaterat: 2016-01-02 19:01
junkers skrev:

1 mil räckvidd är ca 8kg batterier!
Mer är det inte.

Dom uppgifter jag har hittat nu säger följande om batteriet

Prius plugin, vikt 80 kg 4.4 kwh, laddas på ca 2 timmar.

Golf GTE, vikt 120 kg 8.7 kwh, laddas på ca 4 timmar

Så skillnaden är 40 kg.

Köper man en helt ny bil idag så skulle jag också rekommendera ett större batteri, tråden handlar dock om beggad Prius plugin för ca 150,000 kr. Jag tycker det är fel att döma ut bilen fullständigt eller prata om idioti i Toyotas val av batteri. Det blir för svart-vitt.

Uppdaterat: 2016-01-02 19:10
junkers skrev:

Vidstige wrote:junkers, dubbelt så mycket batteri, väger dubbelt så mycket, tar dubbelt så mycket plats, kostar dubbelt att laga.
2 mil räcker förvånansvärt bra, har läst en del bloggar om det.
Som begagnat tycker jag i alla fall det är bra pris prestanda.
Med det resonemanget kan man lika gärna avstå batteri!
Idiotiskt resonemang faktiskt.
De batterier VW har väger inte mycket mer än Toyotas lilla. När man ändå ska addera vikt för konvertering till hybriddrift så gör 30-40 kg batteri till mindre skillnad.
VW kan dessutom drivas på el upp till 130 och har grymt bra prestanda.

Nya laddhybrid eller elbil efter jag rekommendera att du ska ha Toyota framtid.

Uppdaterat: 2016-01-02 19:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vilket innebar att mina uppgifter alltså stämde...
Hade den kostat 100000:- hade det varit ok, 150000 är alldeles för dyrt för en tre år gammal bil som rullat 13000 mil.

Uppdaterat: 2016-01-02 19:13
GF skrev:

Nya laddhybrid eller elbil efter jag rekommendera att du ska ha Toyota framtid.

100% obegripligt

Uppdaterat: 2016-01-02 19:16

junkers, så 100,000 är prisvärt?

Bilen kommer ju snart ner i dom pengarna nu när gen4 kommer!

Då kallnar ju förstås gen3, även plugin versionen.

Det jag skrev i första inlägget var just att dom börjar bli riktigt prisvärda och jag tycker 150,000 är helt ok, inte minst med tanke på vad den kostade sprillans ny.

Sen kan man ju jämföra med nå sprillans VW, men där blir man ju ändå mer tveksam vad gäller driftkvalitet när den är 3 år gammal och har rullat 13,000 mil. Det tycker jag just är en sån styrka med Toyota och HSD. 13,000 mil är alltså inte så mycket att tala om. Sen gäller ju som vanligt att hitta nån välskött förstås, så det beror ju på skick på det enstaka exemplaret.

Uppdaterat: 2016-01-02 19:17

Hmm, hade inte Uno lovat att lägga ner? Låt vara att Phaeton-åkaren är värre.

Uppdaterat: 2016-01-02 19:24

Enligt värderingssajter är det dyrt ja!
En bil som gått så långt kan du inte få maskinskadeföraäkring på så händer något så tar du hela kostnaden själv.
Enligt värderingssajt bör en sådan vid privatköp ligga på runt 135000:- men som sagt jag hade absolut inte köpt den.

Uppdaterat: 2016-01-02 19:25
junkers skrev:

Teslas 90kWh väger drygt 500kg.
En bil i Golfklassen drar mycket mindre el så runt 1,5kWh per mil kan vara rimligt.
Dvs 500kg skulle räcka till 60 mil eller drygt 8kg per mil räckvidd.
Det du anger som problem är idiotiskt, vikten är inget problem för en anständig sträcka på el och Prius elmotor är också för klen.

Tesla kvalitetproblem som håller bara i 10.000 mil: http://www.aftonbladet.se/bil/article21918402.ab

Uppdaterat: 2016-01-02 19:25
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag som nästan bara ägt Toyota börjar tycka att det är riktigt tröttsamt med Toyotafanatikerna också!!!
Ska det vara så jäkla svårt att fatta att andra gör saker bättre ibland?!
Dagens inredning i Toyota är ju undermåliga, de flesta delar är exakt desamma som i andra bilar och även tillverkade i Europa.
Toyota är definitivt inte överlägset allt annat, ta bort skygglapparna.
Auris som jag har blev ok inredningsmässigt i samband med faceliften men inte mer.
RAV 4 känns ju flera generationer äldre än konkurrenterna.

Jag minns min Toyota Camry 1993 då var Toyota i framkant med lasersvetsad kaross, japanbyggd med extrem kvalitet, sedan gick det bara utför.

Se på de gamla Toyota Supra från tidigt 90-tal och även Celica, då var de fantastiska sedan har Toyota aldrig kommit tillbaka där heller, GT86 könns ju nästan äldre interiört än dessa bilar!

Sluta med fanatismen!

Toyota idag är ganska prisvärda bilar med en okej kvalitet, tyvärr tråkiga.

Uppdaterat: 2016-01-02 19:37
junkers skrev:

GF wrote:
Nya laddhybrid eller elbil efter jag rekommendera att du ska ha Toyota framtid.
100% obegripligt

Kanske Toyota eller Lexus framtid har mycket bra kvalitet, hög kundnöjdhet och minsta fel än någonsin annan märke!

Uppdaterat: 2016-01-02 19:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Sen lär väl batteriet slitas även på en Toyota så hade man i bästa fall 2 mils el-räckvidd när det var nytt så har den säkert minskat till max 1,5 mil efter 13.000 mil och 3,5 år.

Uppdaterat: 2016-01-02 19:47
junkers skrev:

Jag som nästan bara ägt Toyota börjar tycka att det är riktigt tröttsamt med Toyotafanatikerna också!!!
Ska det vara så jäkla svårt att fatta att andra gör saker bättre ibland?!
Dagens inredning i Toyota är ju undermåliga, de flesta delar är exakt desamma som i andra bilar och även tillverkade i Europa.
Toyota är definitivt inte överlägset allt annat, ta bort skygglapparna.
Auris som jag har blev ok inredningsmässigt i samband med faceliften men inte mer.
RAV 4 känns ju flera generationer äldre än konkurrenterna.
Jag minns min Toyota Camry 1993 då var Toyota i framkant med lasersvetsad kaross, japanbyggd med extrem kvalitet, sedan gick det bara utför.
Se på de gamla Toyota Supra från tidigt 90-tal och även Celica, då var de fantastiska sedan har Toyota aldrig kommit tillbaka där heller, GT86 könns ju nästan äldre interiört än dessa bilar!
Sluta med fanatismen!
Toyota idag är ganska prisvärda bilar med en okej kvalitet, tyvärr tråkiga.

Ok, en lite bit är det viktigt hög körglädje och rimligt kvalitet är det som gäller BMW eller MINI!

Uppdaterat: 2016-01-02 19:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
junkers skrev:

En bil som gått så långt kan du inte få maskinskadeföraäkring på så händer något så tar du hela kostnaden själv.

Jo det är 20,000 mil på HSD om du tar märkesförsäkringen.

Uppdaterat: 2016-01-02 20:32

Nja inte på allt...enbart hybridsystem och batteri annars 15000 mil som alltså bara är ett år borta på aktuella bilen.

Uppdaterat: 2016-01-02 20:38
junkers skrev:

Jag som nästan bara ägt Toyota börjar tycka att det är riktigt tröttsamt med Toyotafanatikerna också!!!
Ska det vara så jäkla svårt att fatta att andra gör saker bättre ibland?!

Vad är bättre? Är ju inte svart-vitt!

Toyotas HSD har styrkor och svagheter, vissa saker är bättre än t.ex. VWs nya hybridsystem.

Tar vi Toyotas system så är det lägre förbrukning när batteriet väl är urladdad.
Och högre driftsäkerhet.

VWs system har andra styrkor, som du sa, bättre prestanda.
Kan ha drag.
Bättre räckvidd med batteriet fulladdat.
Mer körglädje, i alla fall ur traditionell bemärkelse.

Vill du ha fanatism så frågan nån som gillar VW Golf vad dom tycker är bättre i Toyota Auris.
Svaret är då typ ingenting.
Kan inte bli mer fanatism!

Jag har aldrig sagt att Toyota är bättre på allt, har ofta framhållit VW på flera sätt!
Och även sagt att VW är mycket duktiga på att göra bilar.
Två av världens mest framgångsrika tillverkare i ungefär samma prisklass, BÅDA är mycket duktiga bilmakare.
Golf är nog överlag en trevligare bil än Auris, i alla fall så länge den håller ihop.

Så det blir ju lite vad man prioriterar.

Jag tycker Toyotas problemfrihet inte riktigt kommer fram.
Dom är riktigt trevliga att äga när dom blir lite äldre med tanke på det.

Kanske är VWs GTE riktigt driftsäker, kanske är elektroniken robust, kanske håller DSG-lådan (som behöver oljebyte) riktigt bra, kanske klarar motorn över 20,000 mil utan kamremsbrott, kanske kommer inte turbon nånsin rasa. Men detta är ju nåt som vi ännu inte vet.

Jag håller med om att Toyota ligger efter, nya plattformen ska rätta till mycket av det.
Framförallt då när det gäller köregenskaper.

Nu handlade denna tråd om Toyota Prius Plugin som begagnad.
Finns inga VW plugin att köpa som begagnad i 150,000 kr klassen.
Prisvärt eller inte, finns inget annat.

Vad är problemet med en tråd om Prius Plugin???

Uppdaterat: 2016-01-02 20:44

Inget, bara det att priserna inte är övervädigande låga som sagt.

Uppdaterat: 2016-01-02 20:56

junkers, en Prius icke plugin kostar inte så mycket mindre beggad.

Om du jämför en 3 år gammal som gått typ 12,000 mil. Ligger klart över 100,000 kr.

I det perspektivet undrar jag om man inte får mer för pengar för Plugin-varianten.

Jämför du med nypris ännu mer så.

Uppdaterat: 2016-01-02 21:16

Jag kan upplysa om att Prius plugin testas mot Passat GTE, Golf GTE och Mitsubishi Outlander i senaste teknikens värld.
Jag kan avslöja att det inte är några fina ord om Prius som anses föråldrad på i stort sett alla punkter och då även hybridlinan!

Uppdaterat: 2016-01-07 20:42

Bortser man från inköpspriset är PiP en riktig sparbössa. Det lilla batterier ni pratar om hjälper bra även på längre resor om du lägger ned tid att lära dig när det är effektivt att gå över i EV-läge och inte.
Ofta får man förbrukningssiffror som man inte kunde tänka sig förr. Rekordet hitills är 270mil på en tank (34 liter) med laddning så ofta det går.
På 2500mil har bilen dragit genomsnitt 0,21. Två vintrar inräknad (mer bensindrift pga värmebehov)
I detta läge tas energin omhand på bästa sätt genom att ladda batteriet om inte drift framåt behövs.
Riktigt bra bil.

Uppdaterat: 2016-01-07 20:48

Det var egentligen det enda som var positivt för Prius, den gick längre på el än angivet, 30km bara några km kortare än de andra.

Uppdaterat: 2016-01-07 20:53

Angående dsg lådan i Golf GTE skulle jag inte oroa mig för hållbarheten. I GTE sitter DSG6 lådan.
Nya Prius Gen4 pluginhybrid kommer nog att bli intressant.

Uppdaterat: 2016-01-07 21:12

Jag är iofs inte Golffanatiker men golfägare och valde mellan just Golf och Auris rätt länge. Jag ska inte påstå att ett antal mils provkörning gav en rättvis bild. Men som jag subjektivt upplevde det så vann Golfen på alla punkter: Körbarhet, lastutrymme, bekvämlighet, instrumentering, ljudnivå.. Lägg till det en lite arrogant återförsäljare så blev det Golf. Hade jag inte behövt drag kunde jag däremot ha tänkt mig en Auris hybrid - någon motsvarande Golfkombi finns ju inte. Jag ska också säga att jag helt bortsåg från den ev. högre långsiktiga kvaliteten på Aurisen - för den kan jag inte förutspå. Jag tror också att skillnaderna är små om man sköter om sin bil på ett vettigt sätt. Sett till vad tråden egentligen handlar om så tycker jag att 150 000 för en bil med så mycket mil är för mycket pengar, oavsett om det är en Toyota eller en VW eller en BMW. Allt är ju relativt, men jag skulle inte göra ett sådant köp om det var en bruksbil jag var ute efter. Absolut inte med hybridsystem av någon sort som jag väl fortfarande är lite (onödigt) skeptisk till.

Uppdaterat: 2016-01-07 21:15
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
junkers skrev:

Jag kan upplysa om att Prius plugin testas mot Passat GTE, Golf GTE och Mitsubishi Outlander i senaste teknikens värld.
Jag kan avslöja att det inte är några fina ord om Prius som anses föråldrad på i stort sett alla punkter och då även hybridlinan!

Min intention med tråden var att lyfta Prius plug-in som begagnad. Gäller alltså inte nybilsköp, då håller jag med vad gäller gen3.

Uppdaterat: 2016-01-07 21:34

Om det är den Prius Plugin som funnits nåt år som TV testade så är det märkligt att dom fick såpass hyfsad räckvidd för när DN testade och bloggade om den bilen för ett par år sen så vill jag minnas att bästa resultatet bland de som kontaktade tidningen var ca: 25 km - och det var lite status i detta så jag gissar att de som rapporterade in körde rätt ekonomiskt. Vanligare var, om jag kommer ihåg rätt, strax under 20 km.
Det den nye skribenten Jepper rapporterar känns en aning färgat i mina ögon - är det verkligen möjligt att snitta på 0,21 l/mil under 2500 mil ? I så fall måste det i stort sett bara varit körningar < 20 km med möjlighet till laddning därefter. För bensinmotorn går ju för både värme och kyla i den bilen vill jag minnas. Kollade en begagnad Prius Plugin i höstas när jag provkörde bilar inför bilbytet och var också lite förvånad över prisfallet. Vill minnas att den hade gått typ 7--8000 mil och att den var skyltat för runt 170.000 kr. Men priset och milen är jag lite osäker på så det kan vara fel.

Uppdaterat: 2016-01-07 23:11
L. Mäkinen skrev:

Vidstige wrote:Vad menar du med att det inte går att köra på el?
Det är en bensinmotor som alltid ska upp i arbetstemp och därför startar och så fort man kommer upp i landsvägsfart drar den igång igen . Dessutom får man såvitt jag vet ut 35kW ur elmotorn och skulle man få lust att hänga med i trafiken krävs mer än så.

Elmotorn i Toyota plug-in lämnar 60 kW eller 80 hk och bensinmotorn 98 hk och kör man inte med gaspedalen i botten hela tiden man kör så tror jag att elmotorn med 80 hk redan från start hävdar sig väl gentemot en bensinmotor som måste varvas upp till höga varv för att få ut samma effekt.
Om man använder bilen så som de ca tjugo minuterna i filmen så passar Prius ladd-hybrid bra. Man ser att elmotorn inte behöver slita så hårt vid normal tätortskörning när man läser av hp = hk för elmotorn MG2 mitt i bilden, man kan även se laddningsgraden för batteriet uppe till höger Soc börjar på 77,2 % och är 37,2 % i slutet av de 3,4 kWh som utnyttjas av 4,4 kWh som batteriet har vilket betyder att Priusens vintertur har dragit ca : 1,36 kWh ur batteriet.
http://youtu.be/zloIb_LvIBQ

Uppdaterat: 2016-01-07 23:33
Elbil2

Shogun - kan ha misstagit mig på priset för detta var några månader sen men det jag reflekterade över var att andrahandsvärdet inte verkade speciellt bra. Men nu var det inget alternativ oavsett för jag behöver dragkrok på mina bilar.

Uppdaterat: 2016-01-07 23:42
Pi skrev:

Om det är den Prius Plugin som funnits nåt år som TV testade så är det märkligt att dom fick såpass hyfsad räckvidd för när DN testade och bloggade om den bilen för ett par år sen så vill jag minnas att bästa resultatet bland de som kontaktade tidningen var ca: 25 km - och det var lite status i detta så jag gissar att de som rapporterade in körde rätt ekonomiskt. Vanligare var, om jag kommer ihåg rätt, strax under 20 km.
Det den nye skribenten Jepper rapporterar känns en aning färgat i mina ögon - är det verkligen möjligt att snitta på 0,21 l/mil under 2500 mil ? I så fall måste det i stort sett bara varit körningar &lt; 20 km med möjlighet till laddning därefter. För bensinmotorn går ju för både värme och kyla i den bilen vill jag minnas. Kollade en begagnad Prius Plugin i höstas när jag provkörde bilar inför bilbytet och var också lite förvånad över prisfallet. Vill minnas att den hade gått typ 7--8000 mil och att den var skyltat för runt 170.000 kr. Men priset och milen är jag lite osäker på så det kan vara fel.

Här kan man läsa om Lasse Swärds erfarenhet med Prius ladd-hybrid. Tur att det inte var en ren elbil när inget hotell har någon laddmöjlighet!
"Vår långtestbil Toyota Prius laddhybrid har nu rullat drygt 1 900 mil. Bensinförbrukningen sedan starten ligger på 0,20 liter/mil. Inte dåligt med tanke på att endast 56 procent av körningen skett på el.

Vi närmar oss 2 000 mil och den andra vintern med supermiljöbilen Prius. Precis som vid samma tid i fjol har den angivna räckvidden med el sjunkit. Den visar nu 15,4 kilometer med fulladdat batteri. Det är något av en chock att hoppa mellan denna bil och den elstinna elbilen Tesla Model s vi nu provar. Teslan har en angiven räckvidd på 50 mil, och man verkar kunna klara åtminstone 30-35 mil på en laddning. Men det är skillnad på batteri också – och på pris. Teslans batteri har en kapacitet på 85 kWh mot cirka 3,5 för Priusen.

Färddatorn visar att bilen förbrukat 1 603 kWh på 1079 elektriska mil. Det innebär att den dragit 1,48 kWh per mil. Det är en mycket bra siffra. Resterande körning i vanlig hybriddrift har krävt 396 liter bensin, vilket motsvarar 0,47 liter bensin per mil. Utslaget på hela körsträckan blir det 0,2 l/mil. Färddatorn visar också att den rena eldriften gjort att vi sparat in 507 liter bensin – värt 7 100 kronor.

Våra första intryck av bilen står sig: En lättkörd bil som är lätt att trivas med i stadstrafik. Den rullar komfortabelt även på långresor och skäms verkligen inte för sig på snöiga vägar. Till nackdelarna hör alltför kort räckvidd med el på vintern (i praktiken bara någon mil med ac och stolsvärme med mera på) och att det inte går att fjärrstyra laddning med en mobil app.

De tre bilderna härovan kan verka lite svårsmälta vid ett första påseende, men är i praktiken ganska enkla att läsa. den översta bilden visar trippmätaren 921 mil (plus bakomliggande 1 000 mil, mätaren slår runt vid 1 000) och nästa rad ”cons” visar bensinföbrukning sedan testet inleddes sommaren 2012: 2,0liter/100 km. Bild nummer två visar i stapelform bensinförbrukningen månad per månad. Här syns tydligt effekterna av sommarens resor runtom i Sverige, då inte ett enda hotell kunder erbjuda laddning. Det blev drygt 400 mil med vanlig hybriddrift. I september, oktober och november ligger staplarna nära noll då vi kunnat ladda bilen både hamma och på arbetet. Den nedre bilen visar fördelningen i procent mellan eldrift och hybriddrift samt elförbrukning och bensinförbrukning.

@LasseSward"
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/

Uppdaterat: 2016-01-08 00:17
Elbil2

Jo - kör man bara kortare sträckor varje dag (max 20 km) så att elen räcker så förstår jag att man kan nå låga förbrukningssiffror men el-räckvidden för DN verkade vara typ 15--20 km och inte i närheten av de 30 km som tydligen TV mätte. Vari ligger den stora skillnaden ? Har man ändrat batteristorleken ?

Uppdaterat: 2016-01-08 01:09

Blev uppmärksammad på denna intressanta artikel idag - http://goto.glocalnet.net/larsthomee/hybrid.html
Om den stämmer så finns alltså ingen konventionell CVT-låda i Prius-drivlinan utan (numera) ett par planetväxlar som tillsammans med 2 elmotorer (varav en mindre) och förbränningsmotorn sköter framdrivningen. Intressant läsning var det hursomhelst. Däremot så uppträder väl dessa komponenter tillsammans som att det vore en CVT-låda i drivlinan - rent körmässigt alltså.

Uppdaterat: 2016-01-08 15:31

Pi, intressant om det stämmer, för du talar väl om gen4 då? Men jag såg en provkörning på youtube och tyckte motorn lät lite som den brukar vid gaspådrag, alltså mycket CVT-känsla då. Har dom rationaliserat bort CVT-lådan så är det ju också intressant ur underhålls- och driftsäkerhetssynpunkt.

Uppdaterat: 2016-01-08 15:52

Det var generation 2 (1 planetväxel) och 3 (2 planetväxlar) som beskrevs såvitt jag förstod. Skall man tro denna sammanställning så har det ju inte funnits nån CVT-låda i vanlig bemärkelse även om bilen uppträder som att den har en sån. Och det visas ju bilder på hela motorarrangemanget så jag har svårt att tro att dessa är helt felaktiga.

Uppdaterat: 2016-01-08 17:13

Pi, aha ok. Ibland har jag sett att den kallas för e-CVT. Så det kanske är nåt sånt. Samtidigt så har jag bytt växellådsolja i min CVT, så det låter lite konstigt.

Uppdaterat: 2016-01-08 17:48

Kanske planetväxlarna badar i olja ? Det sitter ju en oljepump i närheten...

Uppdaterat: 2016-01-08 18:14

Pi, mina uppgivna 0,21l/mil på ca 2500mil är till 54% på el.
En varm sommardag har jag fått batteriet att räcka 3.1mil med mycket lugn körning.
På vintern med kallt batteripack är det ner till 1.4mil istället. Detta kan förbättras en aning genom att nyttja laddtimern så att batteripacket är varmt av laddningen när du kör iväg.

Bensinmotorn behövs inte för kyla då AC-pumpen är eldriven och dessutom körs i sparläge genom att drivlinan väljs i Eco-läge.

För-seriebilarn av PiP hade ett större batteri (och även en värmepump för kupévärme) men batteristorleken minskades då det visade sig att förarna av testbilarna, som gick i Schweiz, inte nyttjade kapaciteten tillräckligt.
(Har ingen källa för detta, läste det någonstans)

Uppdaterat: 2016-01-08 18:52

Prius har aldrig haft en CVT-låda i vanlig bemärkelse. Gen1 och 2 har de två elmotor/generatorerna sammankopplade med förbränningsmotorn via en simpel planetväxel.
Det är elmotorernas varierande varvtal och last som fungerar som en CVT och bestämmer förbränningsmotorns varvtal. Därigenom kan man helt eliminera växellåda i traditionell bemärkelse, startmotor, generator och koppling.
Det är rent mekaniskt en supersimpel konstruktion och kan nog förklara en del av bilarnas tillförlitlighet då tre av fyra uteblivna delar är sånt som vanligtvis behöver bytas nån gång under en traditionell bils livstid.

Uppdaterat: 2016-01-10 19:15
HSDpulseANDglide skrev:

Prius har aldrig haft en CVT-låda i vanlig bemärkelse. Gen1 och 2 har de två elmotor/generatorerna sammankopplade med förbränningsmotorn via en simpel planetväxel.
Det är elmotorernas varierande varvtal och last som fungerar som en CVT och bestämmer förbränningsmotorns varvtal. Därigenom kan man helt eliminera växellåda i traditionell bemärkelse, startmotor, generator och koppling.
Det är rent mekaniskt en supersimpel konstruktion och kan nog förklara en del av bilarnas tillförlitlighet då tre av fyra uteblivna delar är sånt som vanligtvis behöver bytas nån gång under en traditionell bils livstid.

Typiskt japanskt tänkande "out of the box" och vad som gjort landet till vad det är. Detta började redan direkt efter kriget och med bl.a. Honda i spetsen.

Uppdaterat: 2016-01-10 19:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jovisst har Prius CVT, den finns ju i många varianter och den i Prius är ju lyckad och enkel genom att den kan kombinera motorerna.
Här finns en hel del att läsa om CVT. om utvecklingen ända från 1400-talet (!)
https://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

Uppdaterat: 2016-01-11 11:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - om du kollade länken där man förklarade hur HSD-systemet är uppbyggt så finns ingen CVT-låda i den konventionella betydelsen utan ett par planet-växlar och 3 olika motorer.

Uppdaterat: 2016-01-11 20:49

Prius och Auris har ingen CVT så som alla andra utan en helt annat konstruktion, otroligt få delar med massa funktion eCVT harcde kallat den electronic controlled continous variable transmission.
Ämen som sagt den har noll att göra med det man tradionellt kallar CVT (rem, bälte eller kedja).

http://www.autoevolution.com/news/this-is-how-toyota-prius-gearbox-works-video-63918.html#agal_0
Se filmen för att förstå.

Uppdaterat: 2016-01-11 21:52