Vi Bilägares forum

Årlig fordonsskatt eller enbart skatt på bränslet

Årlig fordonsskatt eller enbart skatt på bränslet

Med tanke den pågående miljödebatten och med tanke på bilars utsläpp så vore det bättre att ta bort den årliga fordonsskatten och i stället lägga skatten direkt vid pumpen. Så som det är nu så uppmuntrar man folk att köpa nya bilar och köra mer. Jag anser att det är bättre för miljön om vi kör mindre med de bilar som redan har. Det här med den årliga fordonsskatten känns mer som att den bestäms av ett tärningsspel. Det kan bli hur som helst med nivån på den årliga skatten. Personligen så har jag en relativt ny bil (snart tre år gammal) som förbrukar mindre än 0.6 liter per mil samtidigt som andra bilar som förbrukar mer bränsle kan ha en årlig fordonsskatt som ligger på en tredjedel av det som jag betalar för min bil. Hur som helst så är det personen bakom ratten som ska kunna påverka den skatt som betalas in och inte vilken bil som står still i garaget. Har för övrigt en gammal mercedes 190 av årsmodell 1989 som drar så lite som 0.57 liter per mil, så körsätt är nog så viktigt om man ska vara rädd om miljön. Har skrivit till föregående miljöminister om detta.

Uppdaterat: 2015-12-12 12:05

Kommentarer

ffodil, jag gjorde ingen värdering i rening på nya EURO 6 fordon, tvärtom. Det jag föreslog var ju en neutral skatt baserat på energiinnehåll (sorry, kunde varit tydligare med det) och då måste dieseln ha högre bränsleskatt om fordonsskatten är samma.

Jag kan tycka att Sverige behöver vara smarta då vi inte har någon egen oljeproduktion och att oljan ändå är en ändlig resurs. Och med en bil som drar hälften mot förr så sparar du ju ändå mycket pengar. Jag tror på teknikutveckling!

Skatter kan fungera både positiv eller negativ på samhället och utvecklingen. I fallet skatt på bensin och diesel tror jag ändå på att fortsätta med en hög skattenivå och därmed då också höja den i viss mån i takt med att bilarna blir bränslesnålare. Då kan man också få pengar till annat som att sänka skatt på arbete. För bilägare som prioriterar bränslesnåla bilar så får dom ändå lägre bränslekostnader än dom skulle ha fått med lägre skatt på bränsle och en betydlig törstigare bil.

Uppdaterat: 2015-12-31 18:44

Ok, Vidstige, jag hänger nog med lite i dina tankebanor, även om jag kanske inte är helt överens med dig på allt. Som jag brukar säga är det en väldig tur, hur skulle annars världen se ut om allt var lika, väldigt trist skulle jag tro.
Missförstod dig lite ang. diesel bensin, eftersom du som du själv säger var lite otydlig, men jag ser bättre vad du menar när jag läser om igen.
Nu ska jag iaf. försöka fira lite nyårsafton trots att min sambo jobbar natt, tyvärr, men rättvist kan det ju aldrig vara som jag sa.
Gott Nytt år!

Uppdaterat: 2015-12-31 19:23
Vidstige skrev:

ffodil, jag gjorde ingen värdering i rening på nya EURO 6 fordon, tvärtom. Det jag föreslog var ju en neutral skatt baserat på energiinnehåll (sorry, kunde varit tydligare med det) och då måste dieseln ha högre bränsleskatt om fordonsskatten är samma.
Jag kan tycka att Sverige behöver vara smarta då vi inte har någon egen oljeproduktion och att oljan ändå är en ändlig resurs. Och med en bil som drar hälften mot förr så sparar du ju ändå mycket pengar. Jag tror på teknikutveckling!
Skatter kan fungera både positiv eller negativ på samhället och utvecklingen. I fallet skatt på bensin och diesel tror jag ändå på att fortsätta med en hög skattenivå och därmed då också höja den i viss mån i takt med att bilarna blir bränslesnålare. Då kan man också få pengar till annat som att sänka skatt på arbete. För bilägare som prioriterar bränslesnåla bilar så får dom ändå lägre bränslekostnader än dom skulle ha fått med lägre skatt på bränsle och en betydlig törstigare bil.

Teknikutvecklingen tror jag också på, men tror den bromsas som allt annat med bränsleskatts-höjningar som mer än andra skatter slår negativt på allt, även t.ex. utbyte mot bränslesnålare teknik. Håller därför inte med dig om att skatten kan vara positiv i det fallet
Denna skattehöjningen på bränslet just nu är kanske inte så kännbar när oljan är så billig, men kan snabbt ändras, bli kännbar för svensk ekonomi, teknikutveckling och välfärd. Dom rödgröna försöker skylla höjningarna på att man vill förbättra miljön, vilket jag då anser vara nåt slags korkat skämt, eftersom det har precis motsatt effekt både på miljö och ekonomin i förlängningen, för alla, även för statskassan. Kort och gott urholkar alla skattehöjningar svensk ekonomi, välstånd för alla, inte minst bränsleskatt. Skatterna måste hållas på rimlig nivå vilket vi passerat för länge sen.
Det är vad jag tror och kan för tillfället inte se det på annat vis, men lyssnar givetvis på vad andra tycker i saken och kanske lär mig nåt nytt.
Kunde kanske hållit med dig lite mer när du säger i utbyte mot t.ex. lägre skatt på arbete, vilket då låter som ett skämt och kommer aldrig att hända med nuvarande styre.

Uppdaterat: 2016-01-02 14:23

ffodil, jag skulle vilja se en blocköverskridande överenskommelse om fordonsskatter och bränsleskatter som tar höjd för många år framöver. Det som saknas nu är kontinuitet och tydlighet. Man velar fram och tillbaka. Löften som inte hålls, medborgarna vet inte vad som kommer gälla. Ta bara E85-satsningen som ju blivit rena katastrofen. Steg 1 för mig är att göra bränslesorterna skatteneutrala med hänsyn till energiinnehåll, så ca 2 kr dyrare diesel än bensin vid pumpen. Att som miljöpartiet ständigt jaga bensinbilar måste få ett slut.

Skulle gärna också se en ordentlig nationalekonomisk utredning om effekter av olika skatter på fordon och bränsle. Även då hur det påverkar köpkraften i samhället. Men också med hänsyn till kostnader till att köpa in fossilt bränsle idag och i framtiden i ett land som ju saknar egen oljeproduktion. Sverige är extremt beroende av olja och skulle oljepriset rusa iväg uppåt i framtiden så är vi mycket sårbara som läget är nu.

Vidare behövs nog fler diskussioner och analyser i ämnet. Vad jag kan sakna hos t.ex. miljöpartiet är ju en förståelse om folks egna fria val och anpassning efter det. Ställ höga krav på fordonsparken men låt folk välja själva om dom vill åka bil.

I transportsektorn kan man tycka att vi inte riktigt utnyttjar tågtrafikens möjligheter att frakta gods. Det är extremt lastbilsintensivt idag och skapar då också mycket trafik på våra vägar med allt vad det innebär. Vet inte om högre bränsleskatt på diesel påverkar men man kan ju anta att tågtrafik blir mer intressant om diesel är dyrare. Samtidigt är Sverige med i EU och vi kan inte avvika för mycket när det gäller skatter och bränslepriser.

Jag skulle gärna se nån form av mer dynamisk skatt som tar hänsyn till oljepriset så att bränslepriserna blir mer statiska. Då skulle ju t.ex. ett ökat oljepris inte påverka det vi betalar vid pumpen lika mycket som idag. Detta är dock svårt för politiker då en sån konstruktion ju skulle slå åt negativt håll vad gäller skatteintäkter när oljepriset går upp.

Jag kan också tycka nu att varningssignalerna har varit många nu när det gäller bränslepriser i många år. Dvs folk borde nu ha fått tillräckligt med förståelse för vikten av att byta till en bränslesnål bil vid nästa bilbyte och även haft tid att hunnit genomföra detta. Vikten det jag säger nu kan inte underskattas, för det slår mycket mer än nån kronans skattehöjning på bränsle. Jag har ju själv en bil som drar kring 0,5 liter bensin per mil numera i stadskörning.

För några år sen kostade bensinen kring 15 kr litern, nu har den sjunkit till kring 12 kr litern. I det perspektivet är det lite svårt att förstå klagomålen på den senaste skattehöjningen, samma gäller då dieselpriserna förstås.

Här en graf med lite historik över bensinpriset

http://spbi.se/statistik/priser/bensin/

Visst kan man bli nostalgisk över bensinpriser förr men jag tror vi alla måste acceptera att den tiden är förbi och att vi nu istället bör inrikta oss på att få ner bränslekostnader genom modern teknik. Och tekniken finns ju nu och blir dessutom bättre för varje år!

Uppdaterat: 2016-01-02 15:15

Vidstige, finns ju oändligt mycket att ventilera i dessa frågor och vad jag nämnde var bara lite av mina grundtankar.
Håller nog med om en del av vad du skriver, kanske mer med än mot.
Ja, vad kan man inte sakna hos miljöpartiet som är mer kommunistiskt än V, hur skulle man kunna sakna dom.
Har fått besök så vi får diskutera mer senare.

Uppdaterat: 2016-01-02 15:51