Vi Bilägares forum

Dubbdäck kontra Friktionsdäck ett evigt trätoämne!

Dubbdäck kontra Friktionsdäck ett evigt trätoämne!

Det ska dock påpekas att trots detta så ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, av både nordisk och europeisk typ.

Uppdaterat: 2015-12-20 21:21

Kommentarer

"De som halkar av vägen är de som har en övertro på underlaget och kör för fort.
Provbromsa/gasa lite emellanåt för att känna av brukar jag göra, det har fungerat hittils. Det brukar även kännas i bilen och kroppen när fästet blir sämre, styrningen blir till exempel lite lättare och på nåt konstigt vis så känns det i ryggen också.[/quote]"

JohanE_1, menar då då att det går lika bra att ha sommardäck på bilen, när det är isgata?

Uppdaterat: 2016-01-01 12:03
Lås inga trådar.

http://www.expressen.se/gt/polisen-varnar-nu-for-blixthalka-pa-vagarna/

Uppdaterat: 2016-01-01 12:21
Lås inga trådar.
Leif Larsson skrev:

JohanE_1, menar då då att det går lika bra att ha sommardäck på bilen, när det är isgata?

Ja troligen så menar jag det. Vad tror du att jag menar? Har du 100% fäste med dubbdäck? Har du ens 100% fäste mitt i sommaren på en torr fin väg oavsett hur fort du åker?

Uppdaterat: 2016-01-01 12:50
It's a very good idea to leave a sinking ship

En regel är att i första hand anpassa farten efter vägunderlag. Att ta sig fram är också en prioritering. Har hellre dubbdäck på bilen , när vägunderlaget kräver det. Har sett alltför många bilar som glider runt och har svårt att ta sig fram, då de envisas med att ha odubbat.

Uppdaterat: 2016-01-01 13:13
Lås inga trådar.

Är sugen på dubbfritt, sparar lacken och är billigare att köpa.

Däcktester är ju inget bra för oss med gammalt skit så vad rekommenderas?
Automat, bakhjuldrift, ingen vikt bak och inga hjälpsystem alls.
Bor mitt i skogen och vägen är alltid välplogad utanför huset, däremot är det si och så med den som Trafikverket ansvarar för. Stora vägen brukar inte saltas om det är minusgrader.
Måste ha bra fäste att komma iväg, och bra fäste i sidled för att kunna styra. Gillar att köra fort och brett i nysnö så snöröken yr, men vill kunna köra till jobbet om det blåser sidvind utan att ligga på tvären.

Har bara haft dubbat förr, AGI och Nankang var sopor, Kumho okej och Continental nästan för bra. Kör nu med lånade fulldubbade Good-Year UG som är två är gamla men oanvända och dom funkar bra förutom drivgreppet, där jag förvisso jämför med Conti som nästan kan klassas som snökedjor. Kan även understyra om man har för dålig attak eller lägger på för mycket broms i en kurva.

Var rekommenderas? Hakka R2 var väl dyra, men Conti VikingContact 6 ser bra ut, mönstret påminner om det på de IceContact jag har haft, har tittat på GoddYear UG Ice 2, men dom sägs vara halfotade, en kompis har sådana på sin 945 med coilovers men har bara provat dom på svartis och där gick det vitt och brett hela tiden och kom knappt framåt.

Det är en seriös fråga. Trafikverket rekommenderar dubbat.

Uppdaterat: 2016-01-04 23:26
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Köp de däck som har bäst i test. Är frågan om säkerhet. Då får det kosta pengar.

Uppdaterat: 2016-01-05 08:27
Lås inga trådar.

Jag kör Hakka R2 på min ena bil och Good Year Ultragrip Ice 2 på min andra bil och båda fungerar föredömligt så dom kan jag rekommendera.

Kört på friktionsdäck i 6 år nu och kommer aldrig att byta tillbaka till dubb. Inga som helst problem att ta sig fram eller bromsa för den delen.

Uppdaterat: 2016-01-05 08:31

Sista gången jag köpte nytt dubbfritt var det bridgestone, blizzak nånting men beteckningen kommer jag inte ihåg.
Dom funkade bra på min bakhjulsdrivna bmw 523, skitbra i snö, användbara i ishalka.

Uppdaterat: 2016-01-05 08:56

Ja Blizzak finns ju också... Förr var dom lite kantigare i profilen, brukar ju ge bra sidgrepp.

Fan vet om jag inte såg fyra begagnade Blizzak på jobbet... Får kolla upp det!

Uppdaterat: 2016-01-05 09:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Varför inte det bästa av två världar...
Dubbade slicks!!

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-05 09:33
*Robban

Det där är ju ett mönstrat däck...

Uppdaterat: 2016-01-05 11:13

Ja på skånsk landsbygd med drivsnö osv var blizzak bra.
Kan nog likna där du bor litegrann, vid ostkusten om jag fattat rätt....
Första generationen var svajiga på barmark, men suveräna i halka, numera är ju eftergiften att dom ska kännas som sommardäck och funka som vinterdäck.....
Ingen enkel kompromiss.......

Uppdaterat: 2016-01-05 12:00

Har kört på Conti friktion av nordisk typ sen hösten 2011 på min Golf och på den bilen har dom fungerat utmärkt. Förmodligen en föregångare till Conti VikingContact 6.

Uppdaterat: 2016-01-05 13:19
duccedriver skrev:

Ja på skånsk landsbygd med drivsnö osv var blizzak bra.
Kan nog likna där du bor litegrann, vid ostkusten om jag fattat rätt....
Första generationen var svajiga på barmark, men suveräna i halka, numera är ju eftergiften att dom ska kännas som sommardäck och funka som vinterdäck.....
Ingen enkel kompromiss.......

För min del skiter jag i om däcken är lite svajiga. Volvo 740 är knappast något som skulle göra en chassitekniker upphetsad och i snöföre märks ingen skillnad ändå.

Får se vad det slutar på. Vinterfälgarna är lämnade på blästring, och imorgon är det dags för pulverlackering.

Uppdaterat: 2016-01-05 16:08
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nä typ, moderna bilar med sina hårda chassin och exakta reaktioner kanske kan skrämma föraren när däcken känns som gungfly....
Men en gammal 740 har redan reaktioner som en oljetanker, såvadå.....
Jag föredrar också vinterfäste före väghållning om jag ska köra i halka.....
Dubbdäck går bort eftersom jag kör i utlandet då och då.....

Uppdaterat: 2016-01-05 16:16

När har vi mest nytta av våra vinterdäck?
På barmark? Not!
På våta vintervägar när det är plusgrader? Not!
Nysaltade vintervägar när det går precis lika bra med sommardäck? Not!
Vid frosthalka? Ja!
Vid snöfall? Ja
Vid kraftig kyla och lätt snöfall? Definitivt!
Vid normalt vinterväder där snön ligger kvar på vägen och inte saltas bort? Ja!
Vid snabb växling mellan regn och kyla? Definitivt!
Vid underkylt regn? Absolut!
Frågan är då klarar man sig på ovanstående väglag med sommardäck? Nja väldigt tveksamt!
Frågan klarar sig man då på ovanstående väglag på friktionsdäck? Ja, definitivt, men man får problem vid vissa väglag.
Frågan är om det vid något av ovanstående väglag en fördel att ha dubbdäck? Ja definitivt!
Är det vid något av ovanstående väglag värdelöst att ha dubbdäck istället för friktionsdäck? Nej!

http://www.vti. se/sv/publikationer/test-av-is--och-snogrepp-for-slitna-vinterdack/
Vid jämförelse av de slitna däcken med de nya så är det dubbdäcken som tappat klart mest prestanda, ca 20–25 procent. Prestandatappet för de två dubbfria varianterna är cirka 10 procent. Det ska dock påpekas att trots detta så ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, av både nordisk och europeisk typ.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 - jo, det är värdelöst med dubbdäck när det inte är vinterföre vilket är rätt ofta på många ställen i Sverige.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:46

Samma för mig Shogun, går aldrig tillbaka till dubbdäck igen.
Har kört på friktionsdäck i 3 vintrar nu och har inte haft tillstymmelse till sladd eller annat, har förstås antisladd/antispinn och naturligtvis kör jag med tanke på väglaget . Försiktigt kör jag aldrig för det låter som om man skall ligga i 30km/h hela tiden halt eller inte men jag kör uppmärksamt, koll på väglag och trafik.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Odubbade som har överlägsen komfort mot dubbade som gäller här jag bor i Skåne. Väldigt få tillfälle om några alls som jag känner man skulle ha någon som helst nytta av dubbade.

Uppdaterat: 2016-01-05 20:20
Pi skrev:

christer_1 - jo, det är värdelöst med dubbdäck när det inte är vinterföre vilket är rätt ofta på många ställen i Sverige.

Varför är de värdelösa? Varför är de sämre än friktionsdäck? Lite objektivitet tack.

Uppdaterat: 2016-01-05 20:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

"Friktionsdäck är ju totalt sett helt överlägsna." : skriver Shogun. Och hur kom du fram till det?

Uppdaterat: 2016-01-05 20:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

"Odubbade som har överlägsen komfort mot dubbade som gäller här jag bor i Skåne. Väldigt få tillfälle om några alls som jag känner man skulle ha någon som helst nytta av dubbade." ; skriver ffodil.
Men nu var det ju inte komfort som jag diskuterade utan vad som är bäst på vinterväglag och framförallt säkrast.
Och du varför var det kaos i Skåne idag i trafiken, med inställda bussar, krockar m.m.. Övertro på friktionsdäck och på att vintern sällan är på riktigt i Skåne? Men när, då jävlar är det kaos eller hur Hackenbush?

Uppdaterat: 2016-01-05 20:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Dubbdäck på asfalt (ej vinterföre) upplever jag "dansar" lite väl mycket. Känns inte som gummit är i backen alls.

Uppdaterat: 2016-01-05 20:58
christer_1 skrev:

"Odubbade som har överlägsen komfort mot dubbade som gäller här jag bor i Skåne. Väldigt få tillfälle om några alls som jag känner man skulle ha någon som helst nytta av dubbade." ; skriver ffodil.
Men nu var det ju inte komfort som jag diskuterade utan vad som är bäst på vinterväglag och framförallt säkrast.
Och du varför var det kaos i Skåne idag i trafiken, med inställda bussar, krockar m.m.. Övertro på friktionsdäck och på att vintern sällan är på riktigt i Skåne? Men när, då jävlar är det kaos eller hur Hackenbush?

Om du inte diskuterar komfort gör mig inget, men jag gör det i den meningen varför jag kör med odubbade.
Om nu någon har övertro på friktionsdäck, har kanske denne någon det på dubbade också vilket då inga däck hjälper.

Uppdaterat: 2016-01-05 21:05

"Objektivitet" är väl kanske inte heller riktigt ditt adelsmärke, christer_1. Om vi nu skall tala om det.
Och de som drabbas av "övertro" är nog till stor del som kör på dubbat - och tror att de därmed får mer eller mindre sommarväglag.
Har kört 4 säsonger på Conti dubbfritt ("nordisk typ") med mycket goda erfarenheter. Men just nu går en av bilarna på nya Conti dubbade men det beror på andra orsaker - jag hade gärna haft dubbfritt på den också.

Uppdaterat: 2016-01-05 21:08

Var det halt i skåne idag?
Inte hos mig och inte hos hacken, har kört sträckan idag.......
Vita lite blanka vägar var faktiskt inga problem för mina odubbade, med 4-5 mm.....

Uppdaterat: 2016-01-05 22:32
duccedriver skrev:

Var det halt i skåne idag?
Inte hos mig och inte hos hacken, har kört sträckan idag.......
Vita lite blanka vägar var faktiskt inga problem för mina odubbade, med 4-5 mm.....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22042166.ab
Och du läser inte och hör på nyheterna duccedriver?

Uppdaterat: 2016-01-05 22:52
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

"Och de som drabbas av "övertro" är nog till stor del som kör på dubbat - och tror att de därmed får mer eller mindre sommarväglag." och var får du det ifrån Pi. Hemsnickrat?
Mitt adelsmärke om jag nu har något Pi är , "endast det bästa är gott nog".

Uppdaterat: 2016-01-05 22:56
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Deeds skrev:

Dubbdäck på asfalt (ej vinterföre) upplever jag "dansar" lite väl mycket. Känns inte som gummit är i backen alls.

Ja idag har då inte dubbdäcken dansat där jag bor i norra Götaland. Dubben på mina HakkaPelitta 8 har definitivt fått göra nytta på en asfalt som inte varit saltad utan återfrusit och dessutom blivit halare av snöbyar som gjort vägarna glashala i den 10 minusgradiga kylan. Äkta vinterväder med andra ord. Härligt.

Uppdaterat: 2016-01-05 23:02
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
duccedriver skrev:

Aftonbladet.... I skåne......hallå.. ...

Men läsa kan du väl? Eller menar du att allt är fejk?

Uppdaterat: 2016-01-05 23:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Aftonbladet.... I skåne......hallå.. ...

Skämt åsido, nä jag hör på radio när jag jobbar, körde inte förrän i eftermiddags och då var det lugnt.....
I förmiddags njöt jag av det vackra vintervädret tillsammans med hunden.
Men olyckorna var ju på de klassiska ställena, där smäller det när det regnar....
Aldrig så mycket dubbdäck hjälper inte mot idioter på vägarna, sorry to say...

Uppdaterat: 2016-01-05 23:04

Nädå redigerade sen, jag bryr mig extremt lite om halka och väder när jag är ledig......det slåss jag med på arbetstid då jag är tvungen att köra oavsett, en yrkesförmån... .
Det jag menade var att aftonbladet och expressen är inte skånelokala, jag läser bedeblaet, betbladet på svenska, aka skånska dagbladet, hd, kb, kvp osv.....

Uppdaterat: 2016-01-05 23:09

De flesta skåningar kör kanske odubbat, det gör bilisterna på Barbados ochså.

Uppdaterat: 2016-01-05 23:33
Lås inga trådar.

Palmerna i trelleborg tas in på vintern, så den riktiga västindien -känslan är borta på vintern, till skillnad från barbados....

Förra vintern hade jag med dubbdäck slitit asfalt och dubb mycket i onödan, en dag med minusgrader typ.....den här vintern har det snöat två gånger.....

Uppdaterat: 2016-01-06 00:46

Vita snöiga vägar idag. På radion tjatas det om olyckor hit och dit men jag förstår inte varför eller hurför. Visst dom saltade motorvägen på förmiddagen när det var 4 minus och massor med trafik, så den är glashal nu när det är 12 minus, men man behöver väl inte ha så brått hela tiden...

Men hemma som sagt är det välplogade vita fina vintervägar, sådär som det ska se ut :)

Uppdaterat: 2016-01-06 03:31
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Som vintrarna varit sista åren här i Dalarna är det antingen som nu, -20 och inga dubbar utan diamantspets biter, eller nära eller över 0 med slask/vått.
Har gått över till dubbfritt sen flera år och inte ångrat det alls.
Har dubbat bara på gammelcittran och där är dubbarna små metallklumpar på botten av hål i gummit så dom går tyst dom med ;-)

Uppdaterat: 2016-01-06 08:57

Jag försökte bara beskriva med mitt inlägg #103 att det finns många olika slags väglag på vintern utifrån min personliga erfarenhet och att det därför "går att klara sig med sommardäck" och att definitivt fungerar friktionsdäck bra på de flesta väglagen (några mindre bra) och att dubbat fungerar också bra på de flesta väglagen även om det inte är så kul med dubbsmatter på bar asfalt. Så visst är kompromissen friktionsdäck bra och man kan ju strunta i att ge sig ut och köra i de värsta väglagen, om man nu har den förmånen.

Uppdaterat: 2016-01-06 09:16
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Då har ju tråden kokat ner till, som alltid: behov och personliga preferenser styr vårt val av däck.
Inte vad som är bäst i däcktester utförda i ivalo, för där finns bara ett svar.
Såklart ska vinterdäck testas i vinterväglag, men landet är lika långt som resten av europa, trelleborg är lika långt från nordkalotten som från södra spanien......
När jag tittade på en saab häromdagen såg jag ett problem, skiten stod på bra dubbdäck, då måste jag fixa dubbfria, om jag ska till tyskland, vilket händer.....

Uppdaterat: 2016-01-06 10:04

Innan jag skaffade Good Year Ultragrip Ice 2 till en av bilarna så va den skodd med Hankock friktionsdäck och där kan jag säga att skillnaden va enorm.

Ett exempel är ju korsningar där man inte behöver stanna utan kan ha låg men konstant hastighet. På Hankock så ville bilen rakt fram om man hade ett litet gaspådrag. Men Good Year så driver den bra åt det håller som hjulen vrids. Är förvånad över hur mycket man faktiskt kan pressa bilen i kruvor innan man känner att den släpper lite.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:14

"Bärgare jobbar dygnet runt". En rubrik som Södermanlands Nyhet har på en nyss upplagd artikel på nätet. Bilar kanar av vägen, bilbatteriet lägger av i kylan, mycket pga den mängd elektronik som finns i bilarna. Ett litet mindre kaos. Skulle vara intressant att veta vilka bilister som har mest problem, de med dubb eller odubbade däck. Håller med de som skriver att med odubbade däck så klarar man sig bra, för det mesta, utom då väglaget verkligen djävlar till sig. Då är det skönt att ha dubbade däck på bilen.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:15
Lås inga trådar.

Deeds, håller med dig, Ice2 är dom bästa jag haft hittills på alla underlag, även våta isiga. Tysta med bra komfort även på skrovlig vägbana, såsom när det blir skurbräda på isen. Ska man vara riktigt petig tycker jag mig känna en viss svampighet på torr fin asfalt, men inte så det stör och beror förmodligen mest på gammal vana.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:48

Det enda i testerna som är tillförlitligt är ju mätbara fakta, som bromssträcka på olika underlag osv....
En delvis subjektiv bedömning av känslan i ett däck får man tro vad man vill om......
Ett bra friktionsdäck kan ju vara bättre än ett dåligt dubbdäck, och som deeds skriver, skillnaden kan vara enorm inom respektive typ.....
Som mina odubbade, spinner lätt vid start, men sidogreppet känns konstigt nog tillförlitligt.
Provocerade hårt igår på en blank vit väg, och så länge jag hade rull gick det som tåget, men vid start spann det.....
Bromsgreppet kändes bra, kunde trycka rätt hyfsat innan abs drog igång.....
De jag hade på förra bilen drog bra i isiga backar, men sladden kändes nära ofta......
Ett starkt förbehåll för att det är olika bilar, dock av samma storlek och motorstyrka.....

Uppdaterat: 2016-01-06 10:56
Shogun skrev:

Sedan en annan fråga. Man läser däcktester osv. Men kan man som lekman avgöra och känna skillnad på olika däckfbrikat hur greppet är och kunna döma hur de är? Vad har ni för uppfattning där? Själv har jag inte lyckats känna någon skillnad, men så kör jag också försiktigt och inte som det skulle vara sommarväglag på vintern. Det är nog förbehållet experter att känna denna skillnad, men är medarbetare som jobbar på biltidningar experter på däck också liksom på bilar? Det tvivlar jag på, och var har de fått denna förmåga ifrån isåfall? Är de experter på allt som rör bilar etc eller har vi för stor tilltro på dessa experter.......?

Skulle tro att man kan lite något så när på däckstester. Om man testar 10 däck så är de 3 bästa antagligen de 3 bästa, men de som hamnar i mitten plats 4-7 duger gott, medans man nog med gott samvete skall undvika de 3 sämsta däcken.
Observera att jag anser detta gäller både friktions och dubbat. Däremot skippa sommardäcken, liksom skippa friktionsdäcken på vår,sommar och höst, Det borde vara förbjudet att köra friktion på dessa 3 årstider med höga bötesbelopp.

Uppdaterat: 2016-01-06 19:58
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Var på gummiverkstan idag för att få pyspunka fixad på ett bakdäck, när däcket blivit avtaget såg jag att det var max 4 mm kvar och många dubbar hade upphört att existera, det var bara fästplåten kvar.
Jag lade på två nya Good Year Ultra Grip med ett märkligt mönster som bara bestod av snedställda fyrkanter, jag har inte haft Good Year på många år men bossen där sa att de var de bästa just nu.
Han hade kanske bäst med på dem?
Nåja 2880:- fattigare!
Men det är första gången jag köpt däck som jag inte läst någon test på.

Kollade just på Däckonline och där kostar de 2130:-!
Nåja han fick 750:- för monteringen/balanseringen och för att få ha en bra verkstad.

Uppdaterat: 2016-01-08 13:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Frugan har alltid kört dubbfritt men i år fick hon nog. Trots bra mönster så kommer hon knappt upp för backen till huset.
Beställde Nokia Hakka 7.

Uppdaterat: 2016-01-08 13:24

Inte hakka 8? Dom är grymt bra!

Men även friktionsdäcken hakka R2 är nog ledande och funkar nog bättre än andra friktionsdäck i halka.

Uppdaterat: 2016-01-08 14:49

Som vintrarna sett ut de senaste decenniet med knappt någon snö söder om Dalälven med blöta, isiga vägbanor som följd så borde ju dubbdäck passa som handsken i Mellansverige och söderut.
De snörika länen norrut är väl de som borde kunna köra dubbfritt?

Men det är väl tvärtom om man ska tro tidningarnas krigsrubriker vid plötslig halka, söderut ligger bilarna i diket som plockepinn medan blixthalka norröver inte genererar avåkningar i samma utsträckning.

Sen bidrar nog saltningen till en hel del halka när den våta vägbanan fryser till igen.
Låt istället vintervägarna vara fria från sand och salt i så stor utsträckning som möjligt.
En vägbana som gnistrar från iskristaller ger en lugnare trafikrytm än en våt dito.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Prestigelös, det är också min tro, el. rättare sagt övertygelse. Vägarna hade blivit både säkrare och bättre på alla vis utan salt och sand. Vi hade med det lättare anpassat oss efter väglaget och kört därefter liksom man gör i norra Sverige, samt överlag haft bättre grepp i vägbanan. Som det är nu i södra Sverige med salt och grus blir det bara än mer förrädiska underlag att köra på, med el. utan dubbar skulle jag säga.

Uppdaterat: 2016-01-08 15:14

Kan det vara så att asfalten i sydsverige inte är lika grov som i mellansverige och därmed halare vintertid?

Uppdaterat: 2016-01-08 15:37
Vidstige skrev:

Inte hakka 8? Dom är grymt bra!
Men även friktionsdäcken hakka R2 är nog ledande och funkar nog bättre än andra friktionsdäck i halka.

Nej, inte efter vad jag erfar då jag kört på Hakka R2 i två vintrar innan och nu kör på Goodyear UG Ice 2 som känns överlägsna på alla underlag.

Uppdaterat: 2016-01-08 16:22