Nästa artikel
Teslaägare slår larm om trög snabbladdning
Nyheter

Teslaägare slår larm om trög snabbladdning

Publicerad 7 augusti 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
Tesla verkar just nu begränsa effekten vid Superchargerladdarna, enligt flera ägare.

Teslas eget nätverk av snabbladdare är en fördel som inget annat märke kommer i närheten av. Den senaste generationen Superchargerladdare har en laddeffekt på upp till 250 kW, men det gäller inte för alla Teslamodeller.

En laddeffekt på 250 kW är betydligt högre än för de flesta andra elbilar. Om Teslaägaren använder navigationssystemet i bilen för att hitta till laddaren värms också batteriet upp i förväg – då kan batteriet ta emot högre laddeffekt.

Men nu rapporterar många Teslaägare i Europa om betydligt lägre laddhastighet än så de senaste månaderna.

Sajten Inside EVs uppger att Teslaägare i bland annat Sverige, Storbritannien och Spanien inte kunnat ladda med högre effekt än 120 kW i flera länder. De har frågat Tesla om en kommentar utan resultat.

Läs också: Teslaförare använde pekskärmen – fick körkortet indraget

Låg effekt på 40 laddare

Vissa ägare har vid vissa laddtillfällen sett högre laddeffekt än så, men för många har laddeffekten legat på 116–117 kW. De befarar nu att Tesla aktivt begränsat laddeffekten men det är alltså inte bekräftat.

”Under sommaren har jag laddat cirka 20 gånger på Superchargers och inte vid ett enda tillfälle har jag fått mer än 117 kW”, skriver en användare på svenska Teslaklubbens forum.

”Jag bilade tur/retur till Spanien i juli och som du fick jag max 115 kW på hela resan med runt 40 Superchargers”, skriver en annan.

En teori är att hastigheten begränsats på grund av den pågående värmeböljan i Europa med hastigheter på upp till 40 grader. Men i Sverige har temperaturerna inte varit så höga.

Läs också: Tesla har tio nya Supercharger-laddare på gång i Sverige


 

Teslas svar: Känner inte till några begränsningar

Uppdatering 11.45: Tesla uppger att den högsta laddeffekten på enskilda Superchargerstationer uppges i navigationssystemet samt på Teslas hemsida. Vissa stationer i Europa har begränsad effekt på 120 kW på grund av begränsningar i det lokala srömnätet, enligt Even Sandvold Roland, som är kommunikationschef för Tesla i Norge.

Dessa har alltid varit uppgivna som 120 kW-stationer på kartan och i navigationssystemet. Enligt Even Sandvold Roland kan det vara så att Teslaägarna åkt på bilsemester till stationer de tidigare inte besökt men som i själva verket är begränsade till 120 kW. 

Han säger sig inte känna till några speciella ändringar i laddeffekten för Superchargerladdarna den här sommaren. Teslas officiella kommentar lyder så här:

”Laddhastigheten vid snabbladdning beror på flera faktorer, bland annat temperatur runt bilen och batteriets temperatur. Bilen har system som kan nedjustera maximal laddhastighet baserat på kemiska och fysiska förhållanden i battericellerna, för att ta hänsyn till säkerheten och se till att maximera räckvidden och så lång livslängd som möjligt för batteriet.”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2020-08-10 00:35
EnannanRobban

Styrbjörn, vilken reservkraft kör vi nu? Vilka reaktorer närmar sig EOL?

#w • Uppdaterat: 2020-08-10 06:53
Styrbjörn

Jag menade naturligtvis att under sommaren har oljekraftverket i Karlshamn producerat el, Alla Svenska reaktorer är gamla och en reaktor förväntas ha en teknisk livslängd på runt 60år. Ringhals 1 stoppas vid årsskiftet, så även om den skulle kunna producera ett tag till är det ett politiskt beslut.

#x • Uppdaterat: 2020-08-10 11:51
EnannanRobban

Styrbjörn, Karlshamnsverket användes för dels nätbalans men också för att det under några veckor var galet billigt att bränna olja kontra elpriset så de startade gärna verket. Just då stod dessutom 60% av KKV samtidigt som det inte heller blåste i någon större omfattning.
De verk vi har kvar efter årsskiftet, R3-4, F1-2-3, O3 har ju en planerad drift till runt 2040 med normala revisioner.
Vi kommer ju dessutom få använda 1,5 av våra reaktorer i Forsmark när OLK3 i Finland blir klart.

#y • Uppdaterat: 2020-08-11 10:40
V70Silver

Flertalet reaktorer kan drivas långt efter sin 60-årsdag beroende på hur elpris och institutionella förutsättningar utvecklas. Reaktorerna kan livslängsförlängas genom att man ständigt renoverar anläggningarna för att de ska vara fullt moderna. Detta är mycket billigare än att bygga nya reaktorer. Vi har en kraftig regional obalans i elproduktionen och vi kommer behöva kärnkraften under överskådlig tid för att elnätet i södra Sverige ska fungera. Om kärnkraftsägarna hotar att lägga ned fler reaktorer så kommer politiken sannolikt att vara beredda att betala kärnkraftsägarna för de viktiga systemtjänster som de bidrar med genom frekvensstabilitet och liknande.

Dagens reaktorer kan komma att drivas långt in på 2050-talet.

På 70-talet talade man om en livslängd på 25 år. Sedan talade man om 40-år, sedan 60-år och idag talar man om upp till 80-år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.