Nästa artikel
Teslaägare slår larm om trög snabbladdning
Nyheter

Teslaägare slår larm om trög snabbladdning

Publicerad 7 augusti 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
Tesla verkar just nu begränsa effekten vid Superchargerladdarna, enligt flera ägare.

Teslas eget nätverk av snabbladdare är en fördel som inget annat märke kommer i närheten av. Den senaste generationen Superchargerladdare har en laddeffekt på upp till 250 kW, men det gäller inte för alla Teslamodeller.

En laddeffekt på 250 kW är betydligt högre än för de flesta andra elbilar. Om Teslaägaren använder navigationssystemet i bilen för att hitta till laddaren värms också batteriet upp i förväg – då kan batteriet ta emot högre laddeffekt.

Men nu rapporterar många Teslaägare i Europa om betydligt lägre laddhastighet än så de senaste månaderna.

Sajten Inside EVs uppger att Teslaägare i bland annat Sverige, Storbritannien och Spanien inte kunnat ladda med högre effekt än 120 kW i flera länder. De har frågat Tesla om en kommentar utan resultat.

Läs också: Teslaförare använde pekskärmen – fick körkortet indraget

Låg effekt på 40 laddare

Vissa ägare har vid vissa laddtillfällen sett högre laddeffekt än så, men för många har laddeffekten legat på 116–117 kW. De befarar nu att Tesla aktivt begränsat laddeffekten men det är alltså inte bekräftat.

”Under sommaren har jag laddat cirka 20 gånger på Superchargers och inte vid ett enda tillfälle har jag fått mer än 117 kW”, skriver en användare på svenska Teslaklubbens forum.

”Jag bilade tur/retur till Spanien i juli och som du fick jag max 115 kW på hela resan med runt 40 Superchargers”, skriver en annan.

En teori är att hastigheten begränsats på grund av den pågående värmeböljan i Europa med hastigheter på upp till 40 grader. Men i Sverige har temperaturerna inte varit så höga.

Läs också: Tesla har tio nya Supercharger-laddare på gång i Sverige


 

Teslas svar: Känner inte till några begränsningar

Uppdatering 11.45: Tesla uppger att den högsta laddeffekten på enskilda Superchargerstationer uppges i navigationssystemet samt på Teslas hemsida. Vissa stationer i Europa har begränsad effekt på 120 kW på grund av begränsningar i det lokala srömnätet, enligt Even Sandvold Roland, som är kommunikationschef för Tesla i Norge.

Dessa har alltid varit uppgivna som 120 kW-stationer på kartan och i navigationssystemet. Enligt Even Sandvold Roland kan det vara så att Teslaägarna åkt på bilsemester till stationer de tidigare inte besökt men som i själva verket är begränsade till 120 kW. 

Han säger sig inte känna till några speciella ändringar i laddeffekten för Superchargerladdarna den här sommaren. Teslas officiella kommentar lyder så här:

”Laddhastigheten vid snabbladdning beror på flera faktorer, bland annat temperatur runt bilen och batteriets temperatur. Bilen har system som kan nedjustera maximal laddhastighet baserat på kemiska och fysiska förhållanden i battericellerna, för att ta hänsyn till säkerheten och se till att maximera räckvidden och så lång livslängd som möjligt för batteriet.”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-08-07 16:48
Henrik M

V70: Jag laddar uppskattningsvis 90-95% hemma på natten. Resten på SuC.

#c • Uppdaterat: 2020-08-07 17:05
Henrik M

Jarl: Och din fossilbil tankas hemma på natten utan att du behöver besöka en mack?

#d • Uppdaterat: 2020-08-07 17:37
Christoffer

"En teori är att hastigheten begränsats på grund av den pågående värmeböljan i Europa med hastigheter på upp till 40 grader." Ja, vi får tacka gudarna för att vädret inte har hållit riktigt lika höga hastigheter här uppe. :-)

#e • Uppdaterat: 2020-08-07 17:37
Carl Trefalt

Vad bra, då kan man sova i Teslan medan den laddas.

#f • Uppdaterat: 2020-08-07 22:23
Styggavargen

Det enda ni kan vara säkra på, det kommer kosta 500-600 kr att ladda sin bil full på laddstationerna när tillräckligt många har elbil..säger det nu, så kanske ni läser detta om några år och får en "flashback"...nu sade jag detta först får jag hoppas.

#g • Uppdaterat: 2020-08-07 22:46
EnannanRobban

Vargen, varför kommer det kosta så pass mycket eller menar du att batterierna skall bli så pass stora?
Du brukar ju propagera för små batterier...

#h • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vargen, det kostar det väl redan nu om du laddar på Ionity utan avtal. 8,7kr/kWh
En Kona som är tom på ström och fyller på 60kWh blir drygt en 500-hundring. Så det var väl ingen nyhet.

#i • Uppdaterat: 2020-08-08 12:39
Elbilisten

#17 Man laddar bara på Ionity om alternativet är bärgningsbil. Och om man laddar där avbryter man laddningen när det räcker för att komma till nästa laddplats. Marknadsekonomi vettu :-) Jag har laddat där en enda gång. Det var i början när de som introduktionspris tog 80 SEK oavsett hur mycket eller lite man laddade.

#j • Uppdaterat: 2020-08-08 13:20
Henrik M

Vargen: Det vi oavsett elpriset kan vara väldigt säkra på är att en snittladdning alltid kommer kosta mindre än att köra fossilt samma sträcka.
Mycket möjligt staten ser till att det kostar mer att köra elbil framöver, men självklart kommer de öka fossila bränslen minst lika mycket och troligtvis ännu mer.

#k • Uppdaterat: 2020-08-08 17:17
bgl

Det lär ha varit dålig stämning vid vissa SuC med osämja och kinkande barn i kön i värmen.
Dock är Teslaiter ett övertygat och tåligt folk som inte ens till nära vänner vill erkänna problemen. Vi fick dock nyss ett litet indirekt erkännade genom erkännande kommentaren att vi var kloka som köpte laddhybrid!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.