Nästa artikel
Fyra tidigare Audichefer åtalas efter dieselskandalen
Nyheter

Fyra tidigare Audichefer åtalas efter dieselskandalen

Publicerad 6 augusti 2020
De fyra personerna ska ha känt till utsläppsfusket utan att stoppa det, hävdar åklagaren.

Trots att det snart gått fem år sedan Volkswagens utsläppsskandal avslöjades är affären långt ifrån över. Dieselgate har hittills kostat koncernen miljardbelopp.

Åklagare i München uppger nu att ytterligare fyra tidigare Audichefer åtalas för brott i samband med utsläppsskandalen. Personerna är inte namngivna men tre av dem är tidigare styrelsemedlemmar och en av dem är en tidigare avdelningschef.

De fyra personerna anklagas för bedrägeri, osant intygande och falsk marknadsföring, uppger tyska tidningen Handelsblatt.

Enligt åklagaren kände personerna till utsläppsfusket utan att stoppa det eller försäljningen av bilarna.

Läs också: Dieselgate: Nu ställs tidigare Audichefen Rupert Stadler inför rätta

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-06 14:53
Hackenbush

En sån här artikel är rena självmålet på Shogun.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-06 17:09
Axel61

Here we go again..

#3 • Uppdaterat: 2020-08-06 17:17
Ingemar Bohman

DE är nu många år sedan jag slutade köpa VAG produkterna!

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Personligen skulle jag aldrig köpa en japansk bil med tanke på hur de rostade på 70-talet... :-)

Sen skulle jag heller aldrig köpa en Audi, men av andra skäl än att de rostade i början på 00-talet.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-06 19:33
Bandvagn

Usch, bort med diesel helt tack. Det förstör verkligen våra kroppar.

Evaluating the impact of long-term exposure to fine particulate matter on mortality among the elderly
https://advances.sciencemag.org/content/6/29/eaba5692

"Toxic air pollutants such as ambient fine particulate matter [PM ≤2.5μm≤2.5μm in aerodynamic diameter (PM2.5PM2.5)] and the major climate-altering gas, carbon dioxide (CO2) emitted by fossil fuel combustion, are taking a significant toll on children’s health and jeopardizing their future well-being."
https://ehp.niehs.nih.gov/doi/full/10.1289/EHP6706?campaign_id=54&emc=edit_clim_20200729&instance_id=20755&nl=climate-fwd%3A&regi_id=98053704&segment_id=34666&te=1&user_id=0fe0cc3873141a850afd12535fe9b9b5&

#6 • Uppdaterat: 2020-08-06 19:36
Pi

...som sagt - japanska bilar rostade också väldigt mycket en gång i tiden så precis som Prestigelös raljerar om så måste man absolut undvika sådana idag - eller ? Alla märken har haft sina bekymmer vis olika tillfällen - inser man inte det så har man nog en väldigt blåögd inställning till det egna favoritmärket.

#7 • Uppdaterat: 2020-08-06 20:16
kenvik

Jag har varit ägare till VW-produkter ett antal men lade av med detta efter att haft mycket problem med servicen och garantiärenden! Så jag övergick till Toyota och har aldrig ångrat mig, suverän driftsäkerhet och dessutom en väldigt bra serviceorganisation som tar ansvar för sina produkter och det innebär för mig att jag inte behöver byta bilmärke!

#8 • Uppdaterat: 2020-08-06 21:26
Carl Trefalt

Ja, det är en jäkla soppa.

#9 • Uppdaterat: 2020-08-07 07:19
Hundter

Kenvik är en klok man!!

#a • Uppdaterat: 2020-08-07 08:39
Axa

Shogun
Jag tror du missade Pi:s poäng.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.