Nästa artikel
Renault Zoe är Europas populäraste elbil
Nyheter

Renault Zoe är Europas populäraste elbil

Publicerad 29 juli 2020 (uppdaterad 30 juli 2020)
Under första halvåret 2020 har försäljningssiffrorna för Zoe ökat med 50 %. Totalt har Renault nu sålt över 300 000 el-fordon i Europa.
I skuggan av Teslas framgångar smyger franska Renault upp som en stark aktör på elbilsmarknaden. Under första halvåret 2020 ökade Renaults elbilsförsäljning med 38 % jämfört med samma period 2019. Totalt har över 42 000 elbilar sålts under 2020. Som bäst gick det för den lilla elbilen Zoe var försäljningssiffror fördubblades jämfört med första halvåret 2019. Zoe har således gått om Tesla som Europas mest sålda bil.

Totalt har Renault nu sålt över 300 000 el-fordon i Europa varav mer än 100 000 registrerade Renault ZOE i Frankrike.

Renault Zoe har funnits på marknaden ändra sedan 2012. Förra året fick bilen ett rejält facelift där den utrustades med större batteri samt tillgång till snabbladdning. Renault gick nyligen ut med att en ny instegsmodell av Zoe är på väg till Sverige. Instegmodellen som heter Zoe-Go kommer kosta 359 990 kronor alternativt 279 990 kronor om man väljer att hyra batteripaketet för 749 kr i månaden, istället för att äga det.

Den nya instegsmodellen behåller batteriet på 52 kWh som ger en räckvidd räckvidd på 393 km. Istället har bilen bantat en hel del på utrustning och kommer med en något svagare drivlina på 108 hästkrafter och 225 newtonmeter.

Diskutera: Vad tycker du om Zoes framgång?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-07-29 20:12
Henrik M

Milky: För egen del tycker jag att designen är förvånansvärt fräsch med tanke på att den kom för 8 år sen.
Och vad jag uppfattat håller den mer än någorlunda......

#c • Uppdaterat: 2020-07-29 20:30
EnannanRobban

Fast den fick ett bra lyft härom året, gjorde stor skillnad. En vettig bil för den som vill åka på el till rimliga pengar och bra räckvidd

#d • Uppdaterat: 2020-07-29 21:23
Carl Trefalt

Den säljer för att Zoe är billig som elbil. Tyvärr är batterierna luftkylda, vilket ger kortare livslängd.

#e • Uppdaterat: 2020-07-29 21:25
Grosser

Ja, designen var ju helt klart mer hållbar än Nissan Leaf av motsvarade årsmodell.
Nuvarande Leaf är ju likt Zoe baserad på samma teknik som då, bara större batterikapacitet och förarstöd som största skillnaderna.

#f • Uppdaterat: 2020-07-29 21:41
V70Silver

Det är bedrövligt att flertalet elbilar saknar autobroms, det gäller bland annat ZOE, mii/citigo/up! och Mini SE. Detta är en funktion som har funnits på Volvo i 10 år! Men så fort det handlar om elbilar kan man uppenbarligen strunta i säkerhet. Nej det finns modernare och bättre elbilar än dessa, t.ex. Kona, E-Niro, ID3, och e-208, Corsa-e m.fl.

Det är obegripligt att bilar som inte har denna grundläggande säkerhetsfunktion som kan rädda liv och minska lidande för oskyddade trafikanter ska få bidrag från staten.

#g • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Så är det Milky. Där jag jobbar, i Oslo, är det åtminstone en som dagligen pendlar närmare 20 mil med en Zoe. Fungerar ypperligt enligt han. Han laddar hemma och på jobbet.
Har också en kollega som pendlar 12 mil dagligen med en Leaf och endast hemmaladdning.
Till dom ändamålen fungerar dom bilarna ypperligt, och då är det långa pendlingssträckor det gäller.
Så ”billiga” elbilar med små batterier har absolut en marknad som vi svenskar ännu inte förstått. Oftast hör man argument som att bilen skall gå minst 50 mil eller att den skall snabbladda med enorm hastighet. Troligen är köandet till den lediga snabbladdaren mer tidskrävande än själva laddningsproceduren.

#h • Uppdaterat: 2020-07-29 22:17
Styggavargen

Zoe är för dyr, eller vänd på det ..för liten!

#i • Uppdaterat: 2020-07-29 23:20
Rikard

Ni verkar redan glömt den Zoe jag berättat om, där både motor och växellåda fick bytas vid 9000 mil. 120.000:- kostade kalaset, som tur var hade bilen fortfarande gällande garanti.

#j • Uppdaterat: 2020-07-29 23:31
John2008

Hade Zoe kostat max. 200 000 kr (inkl. batteriet) och med en räckvidd på minst 50 mil, hade jag redan idag varit spekulant på en.

#k • Uppdaterat: 2020-07-29 23:36
Henrik M

Rikard: Så bara för att ett exemplar råkat ut för ett större problem så ska man helt undvika modellen? Då finns det inte många bilar att köpa....att du då vågar köpa BMW, för där har ju någon aldrig råkat ut för nåt riktigt dyrt. ;)
Det finns sådana historier om alla bilmärken och modeller typ, mer eller mindre skarvade......

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.