Nästa artikel
Bilfrågan: Nackdelar med biopower-motor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nackdelar med biopower-motor?

Publicerad 4 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Vilka nackdelar finns det med en biopower-motor jämfört med en ren bensinmotor?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vilka nackdelar finns det med en biopower (etanol/bensin)-motor jämfört med en ren bensinmotor (som i Saab 9-3)?

LYB

SVAR:
Det finns få nackdelar med en biopowerbil jämfört med en bensindriven. En är att servicebehovet är högre på grund av halverade oljebytesintervall, en annan att räckvidden minskar på grund av den högre förbrukningen.

Detta om inte tankkapaciteten ökats på motsvarande sätt, vilket den inte gjort på Saab.

Kallstartegenskaperna har blivit bättre genom att etanolinblandningen minskar vintertid och torde inte utgöra något problem idag.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-07-25 23:35
snabb95

På sönernas bilar sitter det fabriksmonterade motorvärmare. På V70 en Dieselvärmare och på Passat en 500 W el-värmare. Den senare ynkligt liten men är det som ingår som standard i etanolbilar. Båda sönerna använder dessa förnämliga tillbehör före start året runt eftersom det är lönsamt i dubbel bemärkelse. Dels sänker det bränsleförbrukningen första milen för mer än elkostnaden resp. bränsleförbrukningen till Dieselvärmaren. Dels slits motorer och smörjolja mindre vilket är en ren bonus för både bil och psyke.
Beträffande oljebytesintervallen som är 1000 mil för Passat om den körs på Etanol vilket görs bara när Etanol är billigare. V70 Dieseln har 3000 mil som bytesintervall. Redan efter 1000 mil är oljan svart som sot av sot p.g.a. dålig förbränning så mer än 1500 mil går det inte att köra. I båda fall blir det ett oljebyte per år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.