Nästa artikel
Ny generation av Mitsubishi Outlander på ingång
Nyheter

Ny generation av Mitsubishi Outlander på ingång

Publicerad 24 juli 2020 (uppdaterad 24 juli 2020)
Konceptbilen Engelberg Tourer som visades upp av Mitsubishi 2019 är en försmak på hur nya Outlander kan komma att se ut.
En fjärde generation av den populära Mitsubishi Outlander kommer till USA i början av 2021. Den nya bilen beskrivs som större, tuffare och bättre än någonsin.
Mitsubishi Outlander PHEV har länge varit en av Sveriges mest populära laddhybrider. Tredje generationens Outlander presenterades 2013 och under 2019 fick bilen ett facelift. Nu bekräftar Mitsubishi USA i ett pressmeddelande att en fjärde generations Outlander kommer lanseras under andra kvartalet 2021.

Mitsubishi beskriver nya Outlander som ”större, tuffare och bättre än någonsin”. Den nya bilen ska också ha en distinkt och aggressiv design samt vara packad med tekniska finesser, skriver amerikanska Mitsubishi i pressmeddelandet.

Nya Outlander har med andra ord en hel del att leva upp till. När vi får se nya bilen på svenska marknaden återstår att se.

Fotnot: Bilen på bilden är en konceptbil.

Diskutera: Vad tycker du om  Mitsubishi Outlander?


 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-07-24 11:20
Henrik M

LeifV: Vem har påstått den ska kosta nästan en miljon? Och om du ser vad som kommit sista året är det utan tvekan mer bilar under halvmiljonen än över.
Och att påstå att det borde komma en elbil för 90.000 efter bonus, hyfsat verklighetsfrånvänt. Får du ens någon fossilbil där idag?

#c • Uppdaterat: 2020-07-24 11:21
Henrik M

Att som Raphael påstå att de bara gjort floppar sen -00 är väl ett bevis på hur liten koll man har. Outlander PHEV är väl tvärtom att se som en väldigt stor succé.

#d • Uppdaterat: 2020-07-24 11:46
Henrik M

Såklart det GÅR att tillverka en simpel elbil som inte kostar mer, men priserna på produkter styrs som du vet sällan, (eller aldrig), av produktionskostnaden utan av vad marknaden är villig att betala under tesen om tillgång/efterfrågan. Så nej, det kommer inte än på ett väldigt bra tag komma någon elbil här i Sverige eller västra Europa som landar till slutkund under 100 kkr. Skulle säga att det som kommer ske inom 2 år är att det kommer ett par enklare elbilar som landar på runt 140-150 kkr till slutkund. Inte lägre än så.

#e • Uppdaterat: 2020-07-24 11:47
LeifV

Henrik M: Det går uppenbarligen att tillverka elbilar som i slutänden hamnar på USD 8.700, typ ungefär 90.000... Renault K-ZE och kommande Dacia elbil (som bygger på föregående) sägs vara i närheten om än en smula dyrare.

Tänker man ordet "massproduktion" så är en elbil billigare (exkl batteriet) än en fossil i konstruktion/produktion. Batteripriserna sjunker stadigt, så elbilar runt 100-150 tkr är inte alls någon omöjlighet. Dock måste man kapa återförsäljarledet och sälja direkt till kund via nätet, kanske låta någon kedja typ "Mekonomen" hantera service och garantier för att vara maximalt kostnadseffektiv -enkla problem som man lätt kan lösa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_City_K-ZE

#f • Uppdaterat: 2020-07-24 12:02
Henrik M

LeifV: Vet inte om du trollar nu eller inte kan läsa och förstå vad jag skriver. Jag skrev inget om att en sån bil inte skulle sälja, jag skrev att det inte kommer hända än inom överskådlig framtid, just av den anledningen att det går att sälja allt man tillverkar nu till en högre prislapp. Och nej, de som köpt ny bil för 150 kkr behöver inte lägga 400 kkr idag för att få en elbil. Det där är bara bullshit.

#g • Uppdaterat: 2020-07-24 12:04
LeifV

Henrik M... så länge den här billiga elbilen inte finns så vet vi inte hur den kommer sälja. Den vänder sig helt klart till ett annat kundsegment än det som finns nu. Helt annorlunda... tänk dig den polo/golf-klassägare har hållit sig till bilar i runt 150-tkr klassen och nu skall kika på nytt, hamnar uppåt en 400 tkr istället. Då blir helt plötsligt andra fordon konkurrerande alternativ som övervägs, elmoped/elscooter/cykeln/kollektivtrafiken/bildelning... -omvärderar folk så kan det mycket väl krävas att vi även här har alternativet "Renault K-ZE" dvs en elbil under 100k. Visst är det skoj, men inte direkt alla behöver prestanda runt 3 sek till 100, eller snabbladdning på 3 minuter... -det är därför vi i gamla fossila världen hade ett rätt stort spann bilar att välja på.

#h • Uppdaterat: 2020-07-24 12:18
LeifV

Henrik M: Risken att vi kommer få se en helt annan, betydligt mindre bilmarknad är tämligen överhängande om inte bilbranschen agerar snabbt. Coronan har ju gjort sitt av hemarbeten och näthandel (= mindre bilbehov)... biltullar, parkeringstrassel osv samt nya transportmöjligheter. Möter inte bilbranschen snabbt upp med en större flora eldrivet så bli det inte direkt lättare för branschen.

#i • Uppdaterat: 2020-07-24 12:35
Raphael

Leif, K-ZE tillverkas i Kina och den har lägre materialkvalitet och är inte anpassad för de betydligt tuffare europeiska säkerhetskraven. Enligt den snällare kinesiska körcykeln klarar den knappt 20 mil, vi får vara glada om den klarar 10 mil i Europa. Och så saknar den snabbladdning men batteriet är så litet så det gör kanske inte så mycket.

Dacian kommer tillverkas i Europa och den kommer vara omkonstruerad på ett flertal punkter för att möta europeiska säkerhetskrav plus att batteriet blir större. Detta kommer fördyra produktionen rejält jämfört med Kina-versionen. Jag skulle inte räkna med ett pris under 230 - 250 000 kr för den.

#j • Uppdaterat: 2020-07-24 12:37
mso 1000

0-100 på 3-4 sekunder är väl helt sjukt för 99,9% av folket och kul en gång eller två.
Men många betalar nog gärna extra bara för att.

Producenterna passar nog på att ta betalt så länge det går för att få maximal vinst.
Kostnaden för producenten är väldigt liten för att kunna erbjuda dom låga sekunderna jämfört med dom vi vanliga behöver.

Tror nog att när utbudet blir mer och fler aktörer så kommer det ge sig skälv i prislistan om några år till.
Man kan åka billig bensin trea än så länge.

#k • Uppdaterat: 2020-07-24 12:40
Henrik M

LeifV: Det är uppenbart att du inte har någon större koll, så jag släpper denna diskussionen här.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.