Nästa artikel
Storförlust för Volvo Cars
Nyheter

Storförlust för Volvo Cars

Publicerad 21 juli 2020 (uppdaterad 21 juli 2020)
Volvo Cars redovisar en förlust på 989 miljoner kronor för det första halvåret 2020. Det kan jämföras med en vinst på 5,5 miljarder kronor under motsvarande period förra året.
När Volvo Cars redovisar sin halvårsrapport för 2020 är det inga muntra siffror. Den svenska biltillverkaren har gått med en förlust på 989 miljoner kronor och en fått en omsättning som uppgick till 112 miljarder kronor.

Under samma period förra året låg vinsten på 5,5 miljarder kronor och omsättningen uppgick då till 134 miljarder kronor.

Totalt har Volvo sålt 270 000 bilar under första halvåret 2020, en minskning från 340 000 under samma period förra året. I Sverige såldes 24 000 bilar under förat halvåret 2020, en minskning med 23 procent jämfört med samma period 2019.


I en kommentar till delårsrapporten skriver Volvo Cars vd Håkan Samuelsson:

”Jag är övertygad om att vi är väl positionerade för en stark återhämtning på marknaden under årets andra halvår. Om marknaden återhämtar sig som vi väntar oss, räknar vi med att försäljningsvolymerna återvänder till nivåerna vi såg under andra halvåret 2019 och det är vår ambition att uppnå samma vinstnivåer och kassaflöde.”

I Kina återhämtade sig försäljningen under halvåret och nådde tnästan upp till förra årets siffror. Det är i stället i Europa där det stora raset i försäljning kommer för Volvo, med en minskning på 30 procent.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Komfort väger också sina modiga kilon, inte bara säkerhet...

Åkte några mil häromdagen i en -81:ans Volvo 240, trevlig bil på många sätt men inte ur komfort-synpunkt.
Kanske då det begav sig men inte idag.

Stolarna tex är spartanska jämfört med dagens V90, motorljud slår igenom, hjulupphängning och övrig ljudisolering likaså, det bullrar studsar och lever om på ett sätt som inte är acceptabelt idag.

Sen all utrustning som finns idag men inte då, alla elektroniska hjälpmedel, allt som förenklar och förskönar bilfärden.
Tror inte många är beredda att avstå sånt, då skulle en basutrustad Dacia Sandero duga.

Men jag kan förstå Styggavargen, vi borde rimligtvis sträva mot lättare bilar, och i och med att elektrifieringen nu kommer på bred front så letar tillverkarna också nya sätt att sänka vikten eftersom batterier väger.

Men om man vill bli tagen på ett seriöst sätt så är det bättre att presentera rena fakta än att spetsa till påståenden och siffror för att understryka sin sak, det blir trovärdigare då.

#m • Uppdaterat: 2020-07-21 20:57
Styggavargen

Jag har presenterat faktan, den var rätt eller? Är det sämre komfort i en V70 än en V90? Vad jag försöker säga är att man kan inte komma dragandes med att bilen nu väger 400-500 kg mer och detta beror på komforten samtidigt som stålet i bilen väger mindre än i gamla bilar typ Volvo 240. Inga ansatser har gjorts de senaste 20 åren på att sänka vikten, då denna istället blivit en säkerhetsfaktor relativt andra märken och modeller. Gör man sedan som Volvo ..går ut med att vi tillverkar de säkraste bilarna så går det aldrig att göra egna nya modeller lättare än förra generationen. Jag vet att vi hade en diskussion när V90 skulle komma ut på marknaden och man snackade om en vikt på ca 1600 kg.. vilket jag dementerade, hur skulle det gå med en större V90 som är lättare än en V70? Tänk om en äldre V70 blev säkrare än en V90.. det vill man inte riskera, då är det bättre att göra den tyngre så att man har marginalerna på sin sida.

#n • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Fast ska man jämföra 240 med dagens Volvo så ligger en S60 närmare till hands än S90.
240 var visserligen runt 4,90 lång men hade stötfångare som stack ut en decimeter fram och bak.
S60 en decimeter bredare dessutom.

Modeller växer med åren, dagen VW Up är väl i klass med den första Golfen.
Så man kan inte bara stirra sig blind på modellnamn utan man får jämföra verklig storlek.

Ställ en PV och en S90 brevid varandra så ser man att "största Volvon" är en föränderlig variabel och inte en konstant.

#o • Uppdaterat: 2020-07-21 21:34
Carl Trefalt

Volvo kunde ha mer aluminium i bilarna, för att få ner vikten.

#p • Uppdaterat: 2020-07-21 21:56
A.L

Vargen: Jo, det är korrekt. Det höghållfasta stålet som används i Volvo gör att man kan göra godset tunnare och på så vis spara vikt (med bibehållen styrka). Att använda ännu tunnare gods låter sig inte göras utan att man tappar i styrka - och säkerhetsprestandan blir sämre.

Tycker Vargen verkligen att vi skall ha fler döda och skadade i trafiken som blir konsekvensen av att vi minskar på storleken på bilarna samt styrkan hos säkerhetsburen?

Det motsatsförhållandet återstår för dig att reda ut.

MVH AL

MVH AL

#q • Uppdaterat: 2020-07-21 22:38
Axa

AL
Det var ju inte det Vargen menade, att man ska göra avkall på säkerheten. Läs om.

#r • Uppdaterat: 2020-07-21 23:15
Jarl Karlsson

Ska Volvo lyckas måste alla lyckas. Hotell, flyg, turism etc etc. Ser mörkt ut. Lite Bagdad Bob över Samuelsson.

#s • Uppdaterat: 2020-07-21 23:58
A.L

Axa. Jag har läst och konstaterar att han tror att vikten i sig ger en säkrare bil. Inte att en säker bil per automatik blir tyngre till följd av att man tvingas tillverka en starkare säkerhetsbur för att ha en bil som står emot kollisionskrafter.

Men visst går det att bygga en säker bil också med minskad vikt. Men få skulle ha råd att köpa den.

Frågan kvarstår därför.

Hur många fler döda och skadade skall vi ha i trafiken när biltillverkarna skall börja tillverka mindre bilar med sämre hållfasthet hos säkerhetsburen och minskad övrig säkerhetsteknologi (krockkuddar, autobroms etc) ? Rör det sig om 10 eller 20 procent? Och hur kan det motiveras?

Sedan kan tilläggas att Vargens påstående i sig bygger på rena faktafel, eller i alla fall grava förenklingar. Det är nämligen inte kollision mellan två identiska motorfordon som är problemet ute i trafikmiljön utan singelolyckor (där alkohol är en vanlig faktor) samt oskyddade trafikanter och cyklister. Mötesolyckor mellan två hyfsat identiska bilar är inte längre lika vanliga som tidigare (om än förstås inte oväsentliga). Så viktargumentet i sig saknar proportioner. Dessutom är det visat att andelen dödade i bilkollisioner sjunkit radikalt på senare år, ja faktum är, kör man i en hyfsat ny och modern bil och använder bälte, håller sig nykter och följer trafikreglerna så är risken för att förolyckas mycket liten. Och detta trots (eller rättare sagt på grund av) en allt fetare bilpark.

MVH AL

#t • Uppdaterat: 2020-07-22 05:37
mobe

Styggavargen hur tänkte du nu?
Du kan ju inte blanda tjänstevikt och totalvikt lite hur som sen påstå att snittvikten är över 2ton.

#u • Uppdaterat: 2020-07-22 09:20
Masa

Tja - lansera en lite mindre kombi typ V40CC så kanske jag köper en Volvo igen. Såvida den inte designas sönder med en allt för opraktisk utformning - prioriterar bra runt om sikt när jag köper bil. Och som nämnts av andra så vore det bra att banta tjänstevikten lite.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.