Nästa artikel
Opel GT var turbocabben som höll överraskande hög klass
Framtida klassiker

Opel GT var turbocabben som höll överraskande hög klass

Publicerad 5 juli 2020
Snygg, snabb och prisvärd. Succén uteblev ändå, efter bara tre år tog det roliga slut.

Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2011.


Badge engineering är ett illa omtyckt begrepp men när det gäller Opel GT och dess snarlika, likvärdigt motoriserade syskon Pontiac Solstice, Saturn Sky och Daewoo G2X användes det för en väldigt rolig och prisvärd bil.

Opel GT for runt i gränslandet mellan Mazda MX-5 och BMW Z4, med läcker, egen profil, en rask och stark snarare än varvvillig turbomaskin och en snygg, funktionell inredning som tyvärr hade väldigt ont om förvaringsfack. En ren nöjesbil som om den varit något lite mer praktisk kanske hade överlevt ännu.

Motorn var på bara två liter men gav 264 hk, alltså en litereffekt så hög som 132 hk. Chassit var en udda ramkonstruktion, med två längsgående rör och ett golv delvis av glasfiber. Dubbla triangellänkar fram och bak höll i hjulen och det fanns stora doser av gammaldags, bakhjulsdriven körglädje med mekanisk nerv. En växellåda med lite kärva ingångsvärden förhöjde känslan av grabbatag i ekonomiklass.

På papperet och i vårt test höll Opel GT förbluffande hög klass i allt utom möjligen bromsarna.

Tre år, längre höll inte detta försök att vässa Opels image, gud vet för vilken gång i ordningen. Det har alltid varit som fördömt vare sig märket satsat på sport- eller lyxbilar genom åren. Ändå avhöll man sig denna gång noga från att skriva ut namnet Opel på GT, bara märkessymbolen fanns!

Opel GT Turbo

Svensk nypris 2007: 299 000 kronor.

Import/produktion: Omkring 70 bilar nysålda i Sverige. Totalt byggdes 7 519 exemplar av Opel GT under 2007–juli 2009.

Snabbfakta: R4, 1 998 cm3, 4 ventiler/cylinder, 264 hk, 350 Nm, 5-växlad manuell, bakhjulsdrift, toppfart 229 km/h, 0–100 km/h 5,7 s, förbrukning 9,2 l/100 km. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-05 19:03
Jarl Karlsson

Tänk om den varit en Saab!!

#2 • Uppdaterat: 2020-07-05 20:44
L. Mäkinen

Testade den när den kom, men den kändes klumpig efter Speedster.

#3 • Uppdaterat: 2020-07-05 21:34
Tobo

På den tiden ryktades det om att en Saab-variant var på gång, med namnet Sonett!

#4 • Uppdaterat: 2020-07-06 06:32
Tjalle

Tobo: nästan rätt: det var en Sonett på gång, men inte baserad på Opel GT.

#5 • Uppdaterat: 2020-07-06 11:44
N-iklas

En bakhjulsdriven Saab?
Kanske 2007, men 1990 skulle Saab hellre gått i konkurs än accepterat det.

Precis som den ursprungliga GT var detta en front-mitt-motor.
När den här fanns kunde Opel erbjuda TRE öppna bilar samtidigt, varva två tvåsitsiga och två med fällbart plåttak, bra nära ingen kunde erbjuda det samma, men ingen la heller märket till det, kanske för att man aldrig talade om det för någon.

En del av tekniken under skalet var ursprungligen utvecklad av Opel och bakljusen med ljusfilter som ändrar färgen när de tänds bygger på samma teknik som i Astra (ursprungligen utvecklat 1997) men tyvärr märktes det att den inte var tillverkad av Opel.

#6 • Uppdaterat: 2020-07-06 12:56
Optimus

Har ägt många olika Oplar genom åren, men ingen GT. Men var nyligen ute och letade efter en lågmilare, som sommarbil. Svårt att få tag på en svensksåld. I tyskland hittade jag en del men blev inget köp. Min fru ville hellre ha en husbil, nedrans.

#7 • Uppdaterat: 2020-07-06 15:51
Tobo

"Länge trodde vi, och övriga bilvärlden, att Pontiac Solstice skulle bli en ny Saab Sonett."

https://teknikensvarld.se/provkorning-av-pontiac-solstice-24-122460/

#8 • Uppdaterat: 2020-07-06 18:43
Carl Trefalt

Tråkigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.