Nästa artikel
Förarna stänger av dyra finesser: ”Irriterande och distraherande”
Nyheter

Förarna stänger av dyra finesser: ”Irriterande och distraherande”

Publicerad 25 juni 2020
Kan kosta 40 000 kronor extra – men stängs ändå av när föraren får bestämma.

Tillval som filhållningsvarning, dödavinkelnvarning och adaptiv farthållare som själv kan hålla avståndet till bilen framför har blivit vanligt i nästan alla bilklasser.

Systemen kostar ofta extra, och de kan vara ganska dyra. Adaptiv farthållare och andra säkerhetssystem kan kosta över 40 000 kronor extra vid köpet. Men det är ändå ingen garanti för att de faktiskt används.

Hela tre av tio bilförare väljer att stänga av den adaptiva farthållaren, enligt en undersökning gjord av Erie Insurance. Även filhållningsassistans och trötthetsassistans, som märker om föraren tappar uppmärksamheten, stängs ofta av. 17 procent av förarna stängde av autobromsen.

– Förarna säger att de vanligaste orsakerna för att stänga av systemen är att de upplevs som irriterande eller distraherande, säger Jon Bloom, chef för personbilsavdelningen på Erie Insurance.

Läs också: Test av autobroms i 19 bilar – här är bästa modellerna

Systemen kan också vara dåligt utvecklade och larma i onödan vilket ökar risken för att förarna stänger av dem.

– Dagens bilar är säkrare än någonsin tack vare avancerad teknologi, men den fungerar bara om folk använder den, säger Jon Bloom.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-06-25 20:49
christer_1

Vissa säger att tekniken är irriterande och stänger av den, fast det istället är de som stänger av den som inte fattar tekniken (bakåtsträvare) och hur man använder den.
Det är bara att läsa vissa av ovanstående kommentarer så fattar ni.

#c • Uppdaterat: 2020-06-25 21:47
mso 1000

Jag säger bara. Det finns gott om idioter som betalar för märket på huven och skiter i resten.

Man måste komma ihåg att det är hjälpmedel som man måste lära sig att anpassa och använda dom vid rätta tillfällena.
Att dom inte är optimala hela tiden det är ju ett faktum.

Min adaptiva farthållare ligger alltid aktiv så fort jag startar bilen och används till 95% oavsett om det är en 30 sträcka 50 eller om den står på 150 km/g förbi Uppsala på 120 sträckan.

Jag blir alldeles matt när man hör folk som ratar farthållaren när man skälv ser 70% av bilarna pendlar i hastighet som det är 70 års surgubbar i varenda bil.
Nä jag vet inte men skärpning tammetusan.

#d • Uppdaterat: 2020-06-25 21:48
mso 1000

För att inte tala om alla idioter med nya bilar som ändå har luren i örat.

#e • Uppdaterat: 2020-06-25 23:05
Stefan N

Ja, för min del så VILL jag använda den. Men i och med att ’min’ e-tron tvärnitat på motorväg pga något oklart så vågar jag inte köra den alls. Audi tycker att jag ska koppla ur någon ologisk del av systemet och gasa vidare... De tycker alltså att det är normalt beteende att få en tvärnit av systemet. Se hela historien på aldrigmeraudi.se!

#f • Uppdaterat: 2020-06-25 23:25
Hundter

#mso 1000! Jag får stora skälvan när jag läser ditt inlägg! Själv är jag över 80, vare sig sur eller trafikfarlig! Jag kör efter de lagar som finns och slipper betala böter i onödan! Backspegel och sidospeglarna räcker gott för mig och behöver inget extra bling-bling för att transportera på vägarna! Så jag sparar slantar i bägge endarna,njut av livet och hetsa lagom! Även jag har kört 220 km/h och funnit det vara korkar med liten tidsvinst! Må gott bakom ratten och kom fram som en människa och inte ett elakt monster! Trevlg sommar!!❤️

#g • Uppdaterat: 2020-06-25 23:40
mso 1000

Trevlig sommar Hunter❤️

MEN om gemmeneman använde farthållarfunktionen skulle hastigheten och trafiken flyta på betydligt bättre och färre irritera sig på den varierande hastigheten på plus minus 10 km/h som så många kör omedvetet.

#h • Uppdaterat: 2020-06-25 23:46
mso 1000

Stefan N. Ja helt förjäkligt tokigt.
Jag lider med dig.

Skälv kör jag min tredje ”snik” Octavia med adaptiv farthållare och line accist och trots vissa mindre egenheter vid ett fåtal situationer så skulle jag aldrig välja bort funktionen.
(Den har aldrig tvärnitat)

#i • Uppdaterat: 2020-06-26 09:39
Svenne60

Avskyr all elektronisk krims krams. Tänk om man slapp detta för ett lägre pris. Tror tom. att en bil utan en massa datorer överallt skulle ha bättre andrahandsvärde. Har en BMW från 2008, den har en mängd knappar på ratten, ingen aning vad de är till för....och vill inte veta. Och det här blir värre och värre för varje år som går. Till slut tar man väl bort motor och växellåda för de får inte plats för alla datorer

#j • Uppdaterat: 2020-06-26 09:58
1

Farthållare är jättebra, men de flesta kan inte använda den, mycket märkligt. Pumpgasgubbar är töntiga.

#k • Uppdaterat: 2020-06-26 10:02
Pi

Så olika man kan vara. Trots att jag personligen börjar bli tämligen "till åren" så uppskattar jag det mesta av det "elektroniska krims-krams" som andra uppenbarligen inte ens sätter sig in i hur det fungerar. Adaptiv farthållare har nämnts och den tog jag till mitt hjärta vid första turen med en bil som hade den funktionen - sen har det varit obligatoriskt på mina bilar. För att ta ett exempel liksom bl a backkameran.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.