Nästa artikel
Oljejättarna överens: Efterfrågan kommer rasa
Nyheter

Oljejättarna överens: Efterfrågan kommer rasa

Publicerad 16 juni 2020
En ny plan avslöjar att efterfrågan på olja kommer rasa när fler byter till eldrift. Men utspelet och den nya planen sågas från miljöhåll.

De fyra oljejättarna Shell, BP, Exxonmobil och Total presenterade under måndagen en plan värd 650 miljarder euro för att sänka koldioxidutsläppen.

Planen går ut på att få ned koldioxidutsläppen för verksamheten till noll senast 2050, alltså om 30 år.

– Vi har stöttat Parisöverenskommelsen och Europas klimatneutrala mål redan från början, säger John Cooper, generalsekreterare för Fuels Europe där de flesta stora oljeproducenter ingår.

Han är övertygad om att oljejättarna inte kan gå tillbaka till ”business as usual” efter coronakrisen. Företagen räknar nu med att efterfrågan på flytande, fossila bränslen till transporter kommer minska till en dryg tredjedel jämfört med dagens siffra.

Biobränslen och vätgas

Det motsvarar ungefär 150 miljoner ton flytande bränsle per år. Företagen räknar med att all efterfrågan som återstår kommer från flyg, båttransporter och vissa tunga vägtransporter som då kommer behöva tanka biobränsle eller vätgas.

– De här bränslena kommer kosta mer än bensin, det går inte att komma undan. Men vi tror det är görbart och överkomligt, säger John Cooper, som också flikar in att prisskillnaden skulle kunna subventioneras bort.

Den nya planen kritiseras dock hårt av olika miljöorganisationer som kallar den för en pr-kupp.

– Deras pr-spel har förbättrats men det finns inget nytt i deras förslag som minskar Europas beroende av oljeimport i verkligheten, säger William Todts, chef för organisationen Transport & Environment, till sajten Euractiv.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-06-17 08:47
Pi

Tillgången till el i Sverige är nog knappast bekymret för en mera storskalig övergång till elfordon. Sen tänker man nog lite fel om man tror att vi plötsligt skall byta ut alla befintliga fordon till eldrivna - detta kommer att vara en lång och utdragen process där vi inte ens kommer att byta ut alla fordon till eldrivna och därför har vi relativt god tid att också åtgärda brister i distributionen där dessa finns.

#c • Uppdaterat: 2020-06-17 08:53
bejje

Den här artikeln på Aftonbladet verkar tyda på elbrist i södra Sverige. Talas om att södra Sverigige behöver importera el. Behöver man importera så finns det väl inte tillräckligt med el?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dOypmo/risk-for-allvarliga-elfel-morkas-av-ansvarig-myndighet

#d • Uppdaterat: 2020-06-17 09:09
Carl Trefalt

Vätgas är smartast.

#e • Uppdaterat: 2020-06-17 09:15
Irvor

Svenne60:
"Det har de sagt sedan 60-talet utan att det har hänt något"
Här kan du se vad som hänt sedan 60-talet !
https://www.parholmgren.se/co2.php

#f • Uppdaterat: 2020-06-17 12:19
EnannanRobban

Nej, vi har inte elbrist i Sverige, däremot har vi effektbrist i vissa områden under topplasttimmar.
Den import vi då har i Skåne kommer från Danmark, de få timmar och MW som kommer via Polen eller Tyskland är få, däremot har vi ofta flöde ut till Polen och Tyskland.
Precis just nu har vi dock 500MW in från Tyskland och 500MW från Danmark in till SE4 (Södra Sverige) samtidigt som vi exporterar ut 500MW till Polen och 300MW till Litauen från SE4.
Vi importerar också in 1700MW från Norge just nu men exporterar 2500MW till Finland as we speek.
Total balans just nu är att vi nettoexporterar 1000MW
Under 2020 har vi så här långt som det finns timvis statistik (jan-mars) nettoimporterat totalt 3034MW under 7 timmar, den 27 februari, övrig tid har vi haft en överproduktion på ca 10-20% som vi skickat till andra länder

#g • Uppdaterat: 2020-06-18 00:58
Citotren

El finns så det räcker i Sverige. Men inte infrastrukturen för att flytta den...
Observera att vissa ställverk och matarledningar kan vara så gammal som från 50 och 60 talet. Enligt stresstest klarar troligen inte elnätet på många håll att folk kommer hem och pluggar in bilen samtidigt. De enda som inte visste det redan var tydligen svenskt kraftnät, elbolagen och energi myndigheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.