Nästa artikel
”Slopa momsen på elbilar upp till 400 000 kronor”
Krönika

”Slopa momsen på elbilar upp till 400 000 kronor”

Publicerad 17 juni 2020
Köper du en exklusiv suv för en miljon behöver du knappast några skattesubventioner, skriver Tommy Wahlström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Corona håller oss fortfarande i sitt järngrepp men inte ens pandemier vara för evigt. Sverige ska så småningom dra igång ekonomin igen och arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen har presenterat ett förslag för att åter få hjulen att snurra. 

Från den 1 juli tänker man sig att momsen på nya personbilar slopas under upp till ett år. Därigenom gynnas den svenska bilindustrin inklusive underleverantörer men åtgärden kommer också importörer, återförsäljare och andra som arbetar i branschen till del. 

I förslaget skriver Teknikföretagen att momsrabatten även skulle ”bidra till en snabbare omställning till en klimateffektivare fordonsflotta”. I ljuset av dagens bilmarknad är det svårt att se den förhoppningen infrias. Tvärt om medför ökad försäljning av suvar och minskad andel dieselmotorer att nya bilars koldioxidutsläpp ökat under de senaste åren.

Jag tror dock det går att nå den eftertraktade effekten om man inte utformar stödet som en generell rabatt till alla nybilsköpare. Istället kunde man lyfta av momsen för elbilar med ett pris på upp till 400 000 kr.

Läs också: Så billiga blir elbilarna med Tysklands nya rabattpaket

Tillsammans med miljöbilsbonusen på 60 000 kr, redan finansierad via bonus/malus-systemet, skulle momsfriheten kraftigt förbättra möjligheten för fler att köra utsläppsfritt. 

Ett av de vanligaste argumenten mot elbilar jag möts av är ”Jag har inte råd!”. Det har jag all respekt för! Men om investeringskostnaden för den nya elbilen inte skulle vara väsentligt högre än för en fossilt driven bil i samma klass?

Plötsligt skulle vägen för omställning av fordonsflottan öppna sig för betydligt fler än välavlönade tjänstebilister i storstäderna.

Med en övre prisgräns för momsfriheten skulle man också nå en marknadsreglerande effekt. Plötsligt får bilföretagen ett incitament att erbjuda kunder överkomliga bilar och inte bara att maximera sina vinster.

Vill du köpa dig en exklusiv suv för en miljon kronor är du förstås välkommen att göra det. Och shoppar du i den prisklassen behöver du knappast några skattesubventioner. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-17 14:31
Styggavargen

Ta bort subventionen HELT! Den behövs inte och gör mer skada än nytta. Priserna sätts efter hur subventionen ser ut, tro inget annat!

#2 • Uppdaterat: 2020-06-17 14:37
mayors

Där håller jag faktiskt med vargen - VAG:s prissättning på VW e-Up och syskonen från Skoda och Seat visar exakt vad som sker.
Priset i SE är nästan exakt +60' jämfört med länder utan subventioner. Tjeckien och Finland är exempel där detta varit uppe till diskussion i andra forum.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-17 16:05
V70Silver

Tillverkarnas satsningar på elektrifiering styrs i hög grad av EUs krav på minskade utsläpp. Om Sverige subventionerar elbilar än mer så kommer tillverkare välja att sälja färre elbilar utomlands och passa på att höja priserna här i Sverige.

Privatpersoner köper sällan nya bilar. 3 eller 5 år gamla bilar är helt enkelt mer överkomliga prismässigt. Idag är laddhybrider så som Passat GTE från 2016-2017 eller V60 d5/d6 phev tämligen prisvärda (låga driftkostnader) för dem som kan klara sin dagliga körning på el.

Nu när Volvo lanserar rena elbilar så är det dags att skrota subventionerna av laddhybrider som ofta går att räkna hem utan subventioner. Laddhybrider är snålare än rena bensin/diesel men är inte tillräckligt miljövänliga för att förtjäna miljöbidrag.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-17 16:32
Styggavargen

Perfekt, när folk måste gå och handla en 3-5 år gammal omodern SUV...varför omställningen inte sker eller drar ut på tiden är att de som köper nytt måste "köpa rätt". Biltillverkarna vurmar för SUV för att de tjänar mest på dem, de älskar att lura på folket skit. Det är rena lekstugan inom biltillverkningen idag, all finess och praktikalitet är borta och har ersatts av design och dårskaper. Titta bara på alla dessa SUV hybrider... wow, vi halverade utsläppen...men hade folk köpt en vanlig mellanklass bil så hade utsläppen varit detsamma nivå som den där klumpigare SUV:en....och blev utsläppen lägre? tjänade miljön på detta? En tillverkad bil...är en tillverkad bil som slukat resurser och energi. Kanske dags att ha globala regler för fordon, hur de tillverkas, hur de får se ut...kompatibilitet med andra fordon ur säkerhetssynpunkt osv..osv. Alla gnäller hela tiden på ökade krav och att bilen skall klara allt, även den inställningen måste ändras...många hade klarat sig bra med mindre bilar som är snålare på alla sätt totalt sätt.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-17 17:03
Peter E

Ja det är inte alla som kan med att åka omkring i en nästan 4,7 meter lång Octavia.

#6 • Uppdaterat: 2020-06-17 17:08
Styggavargen

Peter, det tycker jag inte de skall göra..det finns andra bättre bilar också. Octavia är i alla fall en helt vanlig fossilt driven bil med låga utsläpp sett till lastvolym och ganska praktisk. Synd nu bara att alla elbilar blir Crossover/SUV modeller.. varför ingen kombi/sedan eller hatchback?

#7 • Uppdaterat: 2020-06-17 17:27
V70Silver

Vargen, håller med dig i din kritik mot SUV. En SUV är alltid törstigare än motsvarande kombi och dessutom mindre komfortabel i normalfallet.

Regeringen måste göra mer för att skynda på omställningen till el. Jag tror att högre straffskatter på nya törstiga bilar är rätt väg för att inflödet av nya fossilbilar ska minska. Att subventionera elbilar mer än vad som redan sker är dumt. Elbilar är befriade från fordonsskatt, man betalar ingen bränsleskatt (förutom lite elskatt) och sedan får man 60 000 av staten. Det måste räcka. Pressa tillverkarna att ställa om.

#8 • Uppdaterat: 2020-06-17 18:02
Carl Trefalt

Ja, det kan vara vettigt.

#9 • Uppdaterat: 2020-06-17 18:06
Peter E

Jag kan tycka att även elbilar borde ha olika skatt beroende på hur mycket energi det går åt när man kör dem.
Precis som för fossilbilar.
En törstig elbil = högre skatt
En snål elbil = lägre skatt.

#a • Uppdaterat: 2020-06-17 18:21
Henrik M

Vargen: Finns flera elbilar som är antingen sedan eller halvkombi. Alla är absolut inte suv/crossover. Öppna ögonen och se lite mer än bara det du inte vill se....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.