Nästa artikel
Gröna Bilisters nya ordförande gjorde sig av med bilen: ”Går nästan löjligt bra!”
Nyheter

Gröna Bilisters nya ordförande gjorde sig av med bilen: ”Går nästan löjligt bra!”

Publicerad 15 juni 2020 (uppdaterad 15 juni 2020)
Alla som kan välja ett smartare transportsätt än bilen kommer behöva göra det, enligt Gröna Bilisters nya ordförande – som tipsar om att starta en lokal bilpool.

Det kan vara lockande att välja bilen även för kortare turer i närheten.

Men för Gröna Bilisters nya ordförande, 33-åriga Marie Pellas och hennes familj, går inte det – de har nämligen gjort sig av med bilen helt.

Hon cykelpendlar till jobbet och familjen sålde bilen för ungefär ett år sedan. Enligt henne handlar hållbarhet bland annat om att ändra sitt beteende och ifrågasätta varför man gör som man alltid gjort tidigare.

– Det är inte så lätt, men det är kul att våga testa något nytt!

Hur går det för er att inte äga någon egen bil?

– Det går jättebra, nästan löjligt bra! Jag är själv förvånad. Cykelvägen till mitt jobb är tre kilometer så det är inget avstånd. Barnen är på förskolan 200 meter bort och det finns mataffärer i närheten. Min man jobbar i Sala och tar bussen i närheten. Visst, han måste anpassa sig efter tidtabellen men det funkar väldigt bra.

Starta lokal bilpool

Hon började räkna på vad bilen kostar och släpper ut. Då blev beslutet att sälja den enklare.

– Jag har inget emot att äga bil, det gör ju många. Men vi kände att det var konstigt att äga bil sju dagar i veckan men bara behöva den någon timme i veckan. Vi har inte använt någon bilpool ännu men vi har lånat bil några gånger sedan vi sålde vår bil för ett år sedan, till exempel för att transportera ett skrivbord eller besöka familj som bor på landsbygden.

Många av våra läsare har inte samma förutsättningar: de kan ha dålig kollektivtrafik och dåliga eller inga cykelbanor. Finns det något man ändå kan göra för att bli en ”smartare” bilist?

– Ja, alla kanske inte kan göra det, men man kan kolla med sina grannar och starta en lokal bilpool eller skjutsgrupp. Alla kanske inte ska åka till samma ställe samtidigt men några kanske ska det?

Marie Pellas tipsar också om att turas om att skjutsa varandras barn till skolan vilket minskar trängseln vid skolorna, och den som åker in till city kan parkera en bit utanför stan och ta bussen sista biten in. Om bilen är det enda alternativet är kan en bil som kan tankas med biogas, el eller HVO-diesel som är fri från palmoljeprodukter vara ett bra val.

– Men jag håller med om att det mest bekväma är att ta sin egen bil. Att transportera sig på landsbygden är inte det lättaste alla gånger och jag vet inte hur jag hade hanterat vardagen om jag bott på landet. Men de som bor där möjligheterna till andra färdmedel än bilen finns behöver börja använda dessa mer. 

Vill sudda ut gränserna

Marie Pellas säger att hon vill sudda ut gränserna mellan olika sätt att transportera sig, exempelvis bilist, cyklist, bussresenär och fotgängare. 

– Jag tycker det är intressant att man inte alltid behöver vara det ena eller det andra, exempelvis bilist, eller cyklist, eller något annat. Ena dagen kan man vara bilist med allt vad det innebär, nästa dag kan man vara cyklist. Man kan välja det sätt som fyller behovet just nu.

Det låter som att ni ska byta namn till Gröna Mobilister?

– Det kanske låter så, men det tror jag inte! Däremot tror jag Gröna Bilister är bredare i dag än när vi startade. Det är uppenbart att vi idag står för hållbar mobilitet och där ingår mer än bara bilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-06-16 10:47
Styggavargen

A.L, den där tanken måste du nästan utveckla lite. Hur blir världen grönare med autonoma tekniken? Det enda som jag tror på för att klara ut oss ifrån den knipa vi sitter i nu, med havererat klimat är att strama till alla regler om hur transporter sker och vad som är det viktiga. Är det viktigt att folk sitter i ett flygplan till Mallorca... eller viktigt att det flygs hit tomater ifrån Spanien, eller rent av att man försöker odla dem så nära oss som möjligt. I stort och smått, måste vi minska energianvändningen .. och gäller ALLT. Att en person skall tex sitta i en SUV på 2 ton är inte optimalt...bättre då i en självkörande mindre bil på 1 ton tex. (om det nu var det du avser med autonoma tekniken?).

#c • Uppdaterat: 2020-06-19 09:50
A.L

Vargen: Med en beläggning om 20-30% (antalet passagerare i en bil) så finns det stor kapacitet över som ö.h.t inte används. För transportören innebär det en förlust och så även för samhället i stort. Miljön är en annan förlorare(klimateffekten exkluderar jag här eftersom miljö och klimat inte riktigt är samma sak).

Med hjälp av autonom körning kan vi ha färdiga moduler som rullar runt i staden (ungefär som en taxi idag). Behöver man då transportera sig skriver man in sitt reseönskemål i en lämplig app, vad man är beredd att betala (kontra restid, komfort etc - ungefär som när du väljer dina första-klassresor i flyget) och sedan räknar systemet ut vilket fordon som är lämpligast för att utföra transporten. Eftersom det är många som önskar resa åt samma håll (exempelvis i rusningstrafik) så kommer man kunna fylla upp bilen maximalt, d.v.s man kommer kunna utnyttja samtliga sju sittplatser. Vid en sådan situation går utsläppen per fordonskilometer ner och det rejält.

Idag kan vi faktiskt göra precis samma sak, fast med skillnaden att bilen inte är autonom. Våra mobiltelefoner har redan god kännedom om hur vi rör oss, vilka som reser och hur. Med rätt incitament skulle man här kunna öka beläggningen hos respektive fordon utan allt för omfattande investeringar. En sådan satsning skulle snabbt betala sig genom att varje resande får en lägre marginalkostnad (man splittar ju räkningen för resan på två, tre eller sju om man har en stor bil).

(redigerat) en buss har lägre utsläpp per persontransportkilometer än vilken liten småbil som helst så länge den är tillräckligt packad med människor. Hos en sjusitsig SUV gäller precis samma förhållande. En XC90T8 med sju personer får 10g/km enligt WLTP, mot Vargens älskade Skoda hamnar på mer än det dubbla, 20-25g/km. Så det är inte själva biltypen i sig som är avgörande utan hur den används.

(redigerat)

MVH AL

#d • Uppdaterat: 2020-06-16 12:29
EnannanRobban

Sluta vara så dryg AL, kliv ner från din jävligt höga häst!
Du har ingen lösning på något utan bara en dryg polimik som inte leder till någon utveckling alls!

#e • Uppdaterat: 2020-06-16 13:16
glimma-48

Heja A.L.! Själv har jag gett upp. Vet ej om han förstår vad "endimensionell" har med hans begränsade resonemang att göra. Tror inte det. Skivan har hängt upp sej.

#f • Uppdaterat: 2020-06-16 14:21
A.L

Robban. Jag är mycket riktigt kritisk gentemot dagens situation och den dåligt eller rättare sagt obefintliga grund som man fattar besluten på. Om du betraktar det som drygt är inget som kommer få mig att ändra uppfattning. Det du behöver lyfta fram är sakliga argument.

Samåkningen innehåller en stor potential, både på miljö- som kostnadsfronten. Kan vi få fler att resa tillsammans behöver vi inte köpa elbilar för miljarder idag utan kan låta övergången ske på naturlig väg.

I fallet klimat är det nog däremot mer tveksamt med samåkning, eftersom klimatfrågan också påverkas av dynamiska och underliggande effekter.

Men sådana saker är ju inte godkända som invändningar utifrån fanatikerperspektivet. Men i verkligheten, d.v.s utanför det svammel som svenska extremister ägnar sig åt, så är det en realitet.

MVH AL

#g • Uppdaterat: 2020-06-16 14:40
A.L

Gllmma-48. Extremism kännetecknas av känsloladdade ytterlighetsresonemang och en total oförmåga att ompröva sina egna påståenden.

Därför är det ingen idé att hänvisa till gråskalorna. Fanatiker vare sig vill, förmår eller kan ta in dem.

Tyvärr har detta också letat sig in på regeringsnivå där en ytterlighet just erhållit orimligt stort inflytande.

MVH AL

#h • Uppdaterat: 2020-06-16 15:32
vv.13

Varit bilburen sedan jag var 18. Bor I villa västra sthlm. Sålde bilen I Jan bara för att testa hur det skulle gå...... Även tre mindre barn samt hund.... För oss går det utmärkt.... Panik I ngn vecka men sen fattade jag inte varför vi inte gjort detta förut.... Använde bilen ngn timme i veckan I snitt... Galet att ha egen.... Nu har vi hyrt en weekend i mån m fria mil mellankombi a 700 kr inkl fria mil.... Sista gången insåg jag att vi hade inga ärenden att utföra... Skönt att slippa stormarknaden m dess köer också....lokala Ica funkar fint.... Testa själv vet jag.... De på landet kan jag förstå.... Men på min gata genomför grannarna 80% okynnesresor av ren bekvämlighet..... Tror bilinnehav behöver vara dyrare för att få till en förändring... Lycka till m att tänka om I ngn del varje fall.... Varje inställd resa är en vinst för hela jorden.... Gör vad just du kan.... Det räcker en bra bit..

#i • Uppdaterat: 2020-06-16 15:32
vv.13

Varit bilburen sedan jag var 18. Bor I villa västra sthlm. Sålde bilen I Jan bara för att testa hur det skulle gå...... Även tre mindre barn samt hund.... För oss går det utmärkt.... Panik I ngn vecka men sen fattade jag inte varför vi inte gjort detta förut.... Använde bilen ngn timme i veckan I snitt... Galet att ha egen.... Nu har vi hyrt en weekend i mån m fria mil mellankombi a 700 kr inkl fria mil.... Sista gången insåg jag att vi hade inga ärenden att utföra... Skönt att slippa stormarknaden m dess köer också....lokala Ica funkar fint.... Testa själv vet jag.... De på landet kan jag förstå.... Men på min gata genomför grannarna 80% okynnesresor av ren bekvämlighet..... Tror bilinnehav behöver vara dyrare för att få till en förändring... Lycka till m att tänka om I ngn del varje fall.... Varje inställd resa är en vinst för hela jorden.... Gör vad just du kan.... Det räcker en bra bit..

#j • Uppdaterat: 2020-06-16 19:49
A.L

I varenda bransch strävar man efter att hålla uppe kapacitetsutnyttjandet. Har man en fabrik behöver man ligga över 85% för att gå på ett ut. Hotell, flyg, tåg, logistik och mängder av andra sektorer bygger på samma sak. Man behöver använda apparaturen och helst ligga så nära maximalt utnyttjande som möjligt.

Men hos bilismen skall vi tydligen inte eftersträva att använda resurserna effektivt. Där är det istället helt självklart att ha fyra outnyttjade bilplatser per resande. Ett system som inte bara blir dyrt utan också ger upphov till högre miljöbelastning, avsevärda merkostnader och undanträngningseffekter i de offentliga budgetarna.

Lösningen på utsläpp och trängsel heter därför inte elbilar, subventioner och bränsleskatter. Den heter faktiskt inte kollektivtrafik heller (I traditionell mening). Den heter istället samåkning. Åker vi tillsammans blir resorna både billigare och mer miljövänliga.

MVH AL

#k • Uppdaterat: 2020-06-16 23:41
Skodaägare

Allra bäst är väl att samåka i en elbil, det är till och med mer effektivt än att ta tunnelbanan!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.