Nästa artikel
Nya miljöbilsreglerna: Volvo XC90 godkänd – men inte Toyota Corolla
Nyheter

Nya miljöbilsreglerna: Volvo XC90 godkänd – men inte Toyota Corolla

Publicerad 8 juni 2020
Sverige inför nya regler för vilka modeller som får kallas miljöbilar.

Det har funnits en mängd olika bestämmelser genom åren för vilka modeller som får kallas miljöbilar. Nu görs reglerna om igen.

Från och med den 1 juli skärps reglerna och en bil får då släppa ut högst 70 gram koldioxid per kilometer eller drivas på gas för att få kallas miljöbil. En gasdriven bil kan alltså ”smita runt” reglerna och ha en högre koldioxidsiffra än 70 gram per kilometer.

Miljöbilsreglerna lär inte påverka så många privatköpare, men däremot en del tjänstebilister som enligt företagets regler behöver välja en miljöbil. 

Framför allt påverkar reglerna hur bilar upphandlas hos svenska myndigheter. Alla bilar som myndigheterna köper in eller leasar ska vara miljöbilar och de ska även vara utrustade med alkolås.

Reglerna gäller inte utryckningsfordon eller bilar som används av försvaret eller polisen, men många kommuner väljer att följa samma regelverk.

Oklart i flera år

Det har inte funnits någon tydlig miljöbilsdefinition under flera år, men nu är den alltså spikad.

”Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Då måste regeringen och myndigheter gå före. Genom att ställa tuffare krav på myndigheter att köra klimatsmarta bilar visar vi att staten går före och tar ansvar för omställningen av transportsektorn. Det blir också enklare och tydligare krav för upphandlare och leverantörer”, har infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sagt tidigare.

De nya reglerna innebär att alla elbilar och de flesta laddhybrider klassas som miljöbilar. Även många större och törstigare laddhybrider, som Volvo XC90 T8 med 390 hästkrafter, eftersom den kan köras några mil på el. Den lär dock inte köpas in av myndigheter i någon större utsträckning på grund av den höga prislappen.

Däremot klassas de flesta vanliga hybridbilar, som exempelvis Toyota Corolla och Kia Niro, numera inte som miljöbilar eftersom koldioxidutsläppet enligt WLTP-körcykeln ligger på över 70 gram per kilometer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-06-09 00:01
John2008

Robban, det går enligt somliga inte att minska utsläppen av växthusgaser, utan att ekonomin och alltså välfärden blir lidande.

Enligt bl a Nobelpristagare är det för dyrt hålla att uppvärmningen på max. 2 grader, så 3-3,5 graders höjning är bättre, även om det hårt kommer drabba en stor mängd människor.

#m • Uppdaterat: 2020-06-09 00:06
John2008

Volvo XC90 T8 ska alltså räknas som miljöbil?! Låter som ett dåligt skämt!

Många kanske inte känner till det, men även grannlandet Finland har ambitionen att bli världens första fossilfria välfärdssamhälle.

På https://tem.fi/sv/artikel/-/asset_publisher/uusiutuvan-energian-kulutus-ohittanut-fossiilisen-tuontienergian-maaran står också:
"I regeringsprogrammet anges det att regeringen agerar på ett sätt som leder till att Finland är klimatneutralt 2035 och uppvisar negativa koldioxidutsläpp kort därefter."

#n • Uppdaterat: 2020-06-09 01:34
Simon no1

Korkade lagstiftare som vanligt, en handlare här i stan har bytt in tjänstebilar (laddhybrider) som rullat sina tre år utan att laddsladden tagits ur påsen, man har alltså bara köpt bilen för att få låg tjänstebilskostnad och sen släpat runt på ett oladdat batteri i tre år och släppt ut mer avgaser än en bil utan laddmöjlighet, dom ska nu alltså gynnas än mer... Grrr

#o • Uppdaterat: 2020-06-09 10:37
A.L

Om man skall vara riktigt ärlig så finns det inga miljöbilar. De är alla - oavsett färg, form och utförande - en del av transportsystemet. Och med sådan konsumtion kommer det en belastning på miljön.

Att jaga marginaleffekter är ganska betydelselöst utifrån ett klimatperspektiv, men det finns ju mer än koldioxid att ta hänsyn till.

Angående XC90 T8 är den positiv för närmiljön så länge den går på el (vilket inte är många mil). Kopplar den sedan in bensinmotorn är den utrustad med ett partikelfilter. Däremot finns det en del andra kolväten som inte är så trevliga. Dock är ju förekomsten (relativt sett andra större städer i världen) av hälsovårdliga ämnen ute i närmiljön låga så måhända att eldriften inte gör någon jätteskillnad annat än just ytterst lokalt.

Om vi sedan tittar på det här med att vara koldioxidneutral så är det förenat med stora kostnader och prioriteringar. Det må utifrån ett religiöst perspektiv vara motiverat. Men alla människor i världen är inte religiösa. De agerar på ett helt annat sätt än den ytterlighet och det trosamfund som vi har här i Sverige. För att de lokala ansträngningar som trots allt görs skall vara ändamålsenliga (= d.v.s ge en påvisbar reduktion av växthusgaskoncentrationerna och en påvisar klimatdämpande effekt) behöver ni skicka era predikande präster också till Asien, Ryssland, Sydamerika, USA och Australien för att vinna fler bokstavstroende anhängare. Först då kan vi börja prata om vad detta kommer att kosta världen i termer av reducerad produktion och i enlighet med de vetenskapliga modeller som har utarbetats inom området. För svensk del är kostnaderna idag helt omotiverade. Ja, de är till och med orimliga i tider som dessa där vi ser hur andra områden behöver betydligt mer resurser. En situation som på intet sätt är unik för Coronan. Behovet fanns även tidigare (men har tryckts tillbaka av klimatfanatikerna som tycker det är vettigare att offra gamla och sjuka för att minska på svenska utsläpp av framförallt koldioxid).

Ännu är vi alltså inte framme vid att världen överväger en global sänkning av sin konsumtion. Just nu genomlider världen en pandemi. När hjulen snurrar igång igen finns det vad jag erfar och tror ett fokus, och det är att återställa balansen igen (jmfr utvecklingen i Kina). Att få världens medborgare att fortsätta ett liv utan transporter, industriproduktion, internationellt utbyte och konsumtion lär vara helt omöjligt. Som ni säkert alla har upptäckt så står stimulanspaketen som spön i backen. Alla med ett och samma syfte: Att få igång konsumtion och produktion igen!

Men flagellanterna drevs av sin tro och övertygelse så varför inte göra ett försök att låta dagens nivå bli bli normalläget? Människans historia har ju som bekant en tendens att återupprepa sig.

Avslutningsvis; visst är en XC90 T8 miljövänlig. Men den största potentiella vinsten ligger inte i vilken bil vi väljer att köpa utan hur vi utnyttjar den. Med sju stolar blir utsläppet per personkilometer lägre än i en småbil med tre eller fyra sittplatser. Om ambitionerna verkligen är att minska på de svenska utsläppen bör därför åtgärder för att främja samåkningen sättas in. Då kan vi både transportera mer människor (och varor,) och samtidigt minska både på utsläpp, trängsel och slitage av infrastrukturen. Men märkligt nog är detta inget som prioriteras av flagellanterna - de är ju så förblindade av sin tro att de helt enkelt blundar för allt som inte ingår i sin bibel.

MVH AL

#p • Uppdaterat: 2020-06-09 13:05
Axa

Volvo ligger så hopplöst efter på miljöfronten så jag antar att det varit några bjudresor för beslutsfattarna

#q • Uppdaterat: 2020-06-09 16:09
Grosser

Bäst är att göra som nya ordföranden för Gröna Bilister - att avstå bilen helt. AL har helt rätt i att ingen bil är miljövänlig, däremot kan man tala om den som ger lägst miljöpåverkan - både lokal och globalt.

#r • Uppdaterat: 2020-06-09 19:53
John2008

En tredjedel av utsläppen av växthusgaser i Sverige kommer från inrikes transporter. Ett delmål är att år 2030 ska utsläpp från trafiken i landet vara 70 % mindre klimatpåverkande än år 2010.

#s • Uppdaterat: 2020-06-09 21:21
A.L

Axa. Efter på miljöfronten? Hur kommer du fram till den slutsatsen och i jämförelse med vadå?

MVH AL

#t • Uppdaterat: 2020-06-08 18:34
milkylainen

40-talisten:
Nog för att jag hellre ser dem gynna Volvo än något asiatiskt skitbolag, men det handlar inte alls om det.
Det är regler som är skrivna av idioter. Det här med miljöbilsgränsens definition var korkat redan innan.
Alla visste ju att vi skulle hamna här.

#u • Uppdaterat: 2020-06-08 18:35
milkylainen

walle_x: Stämmer så bra. Sverige är en sinnessjuk självplågande demokrati.
Bara att folk är för korkade för att fatta det.
Vi älskar att tortera oss själva medans resten av världen pissar på oss.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.