Nästa artikel
Volvo levererar 2 200 nya polisbilar – både XC60 och V90
Nyheter

Volvo levererar 2 200 nya polisbilar – både XC60 och V90

Publicerad 29 maj 2020
Volvo har skrivit under ett avtal med polisen om att leverera 2 200 nya polisbilar under de kommande åtta åren.

Polisen kör Volvo sedan länge, men en nyhet i den senaste upphandlingen är att suven Volvo XC60 finns med. Tidigare har polisen kört Volvos kombimodeller samt de upphöjda Cross Country-modellerna, samt suvar från andra märken.

Men i det senaste avtalet finns alltså även XC60 med och det innebär att polisen ska börja köra Volvosuv. De flesta polis-XC60 får motoralternativet B5 AWD vilket innebär en dieselmotor med mildhybridsystem på 235 hästkrafter.

Polisen får också leverans av ett antal V90 med prestandaalternativet B6 AWD vilket innebär bensinmotor och mildhybridsystem på 300 hästkrafter.

Dessutom slipper polisen undan Volvos nya hastighetsbegränsning på 180 km/tim som nu införts på alla modeller som levereras, förutom just räddningstjänstfordon.

”Mycket kraft har också lagts vid att föra in modern teknik i bilarna, som kommer ha avancerad teknisk utrustning med exempelvis ett nytt navigeringssystem, radar, 360-graderskamera och ANPR (automatic number plate recognition)”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2020-06-03 19:27
A.L

Vargen. Så uppgifterna från Spritmonitor är alltså inte rätt nu då, eller hur skall du ha det?

MVH AL

#11g • Uppdaterat: 2020-06-04 00:55
John2008

AL #48: " Att de skall välja fordon som en icke-polis utan ingenjörsmässigt bakgrund på ett forum på rent subjektiva grunder anser vara bättre för deras ändamål är knappast särskilt rationellt eller sakologiskt. Det är tvärtom ett mycket ineffektivt och kontraproduktivt sätt att köpa in bilar på."

Det är uppenbart att AL missförstått vad jag skriver, för ovanstående förstår säkert de flesta utan att det behöver poängteras flera gånger av AL. Jag är intresserad mer ingående av hur polisen tänker kring sin verksamhets miljö- och klimatpåverkan för objektivt sett är inköp av hundratals bensindrivna bilar direkt kontraproduktivt för att nå både egna (om man har några), nationella och globala utsläppsmål. Fossila drivmedel är inget måste för att sätta diverse fordon i rörelse, så varför polisen måste vara starkt fossilberoende skulle vara intressant att veta. Den som inte vet, inte vill diskutera min frågeställning och anser att polisen själva vet bäst (utan att kunna förklara sig), behöver inte besvära sig med att svara.

Här fanns en idé som det kunde arbetats vidare med och som även polisen borde kunnat testa:

"Saab Automobil är inte själva direkt inbladade i projektet. Prototypens efterkonvertering har istället utförts av ANA Trollhättan som bland annat också bygger polisbilar på Saab bas."

"Saab 9-3 i gasutförande går att köra på gas, etanol eller bensin. Därmed får kunden maximal frihet att välja bränsle utifrån tillgång och pris."

Se https://www.vibilagare.se/nyheter/gasdriven-saab-2159

Att ingen biltillverkare fortfarande efter 11 år (förutom några modeller av Volvo), inte kommit ut med en sådan multifuel-bil på marknaden är anmärkningsvärt, för tekniskt sett är det möjligt att genomföra.

#11h • Uppdaterat: 2020-06-04 10:00
A.L

John:

"Den som inte vet, inte vill diskutera min frågeställning och anser att polisen själva vet bäst (utan att kunna förklara sig), behöver inte besvära sig med att svara." (#53)

Jo det behöver man, eftersom din frågeställning utgår från en milt uttryckt normativ ansats som inte har grund i konkret polisiärt arbete. Varför jag skall motivera, eller opponera på, polisens val är för mig en gåta. Jag uttalar mig nämligen inte (tvärtemot vissa andra) om saker utan att ha ordning på vad jag pratar om. Och då har jag ändå en liten microminikoll på polisens arbetssätt (genom att jag är aktiv inom tjänstehundsverksamheten och dessutom är hundförare själv).

Polisen har sedan en kravspecifikation som alla leverantörer kan svara på. Dörrarna till polisens inköpsavdelning är inte stängda. Det står en leverantör fritt att presentera ett lämpligt fordon till polisen om man vill det. https://polisen.se/aktuellt/upphandlingar/

Angående gasbilar har de ofta en stor tank i bagageutrymmet som gör det svårt att anpassa den till polisbil. En polisbil har nämligen inte bara med sig last. Den har dessutom elektronik som man behöver stuva undan. Ligger där då en gastank blir anpassningen svår. Gasbilarna har därför valt bort (de som fanns från Volkswagen och Volvo höll inte måttet) men det är ju inte omöjligt att framtida bränsleceller kommer att hitta in i polisens bilar - förutsatt att de går att anpassa efter de polisiära krav som föreligger.

Och åter: Vilka krav som finns, hur de skall bedömas, värderas och valideras kan inte John (eller någon annan - mig själv inkluderad) avgöra. Den bedömningen överlåter vi istället till dem som skall arbeta med bilarna och vet vad de pratar om i både polisiära som ingenjörsmässiga ordalag, d.v.s polisen själva.

MVH AL

#11i • Uppdaterat: 2020-06-06 21:01
John2008

Intressant vad Volvo skriver om polisens bilar. Se https://www.volvocars.com/se/volvomagasin/artikel/fran-volvo-v90-cross-country-till-polisbil

"NÄR DET KOMMER till motorn utrustas den stora majoriteten av polisens bilar med en dieseldriven D5 AWD, även om en och annan polismålad bensindriven T6 AWD också rullar ut ur fabriken.
– Det är väldigt få vägavsnitt i Sverige där du kan köra så pass fort att du kör ifrån en D5, även om du har en riktigt snabb sportbil. Vi har själva gjort många simuleringar, där vi låter en D5 och en T6 jaga varandra, och det är extremt sällan som D5:an blir ifrånkörd. Min bild är också att polisen i dag är restriktiv med biljakter. En biljakt slutar ofta med att den som är jagad ligger i diket, eftersom den inte är van vid att köra bil i de höga hastigheterna, säger Ulf Rydne och fortsätter:
– De T6-utrustade bilar som vi ändå gör går uteslutande till trafikpoliser i de delar av landet där det finns långa, breda motorvägar där det går att köra väldigt snabbt. Där kan behovet av den där extra motorkraften uppstå emellanåt."

Polisen är alltså "tvungen" att i Sverige som har mycket höga miljö- och klimatabitioner år 2020, vara starkt beroende av fossila drivmedel. Jag hade hoppats och trott att speciellt en statlig myndighet, men även Volvo som biltillverkare, skulle kommit längre i utvecklingen än vad som är fallet.

#11j • Uppdaterat: 2020-06-07 00:10
A.L

Räckte det inte att lägga in länken på ett ställe John?

MVH AL

#11k • Uppdaterat: 2020-06-07 00:10
A.L

Räckte det inte att lägga in länken på ett ställe John?

MVH AL

#11l • Uppdaterat: 2020-06-08 00:16
John2008

Nej

#11m • Uppdaterat: 2020-06-08 01:01
A.L

Nej det är ju bra att du lägger in länken som förklarar hur upphandlingen gått till och hur bilarna fungerar.

Men något argument mot grundfrågan, d.v.s att polisen själva bäst avgör vilken motorbestyckning som skall användas är det ju inte frågan om, snarare tvärtom.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.