Nästa artikel
BMW:s kanske mest hyllade 3-serie: ”Vilken fullträff!”
Backspegeln

BMW:s kanske mest hyllade 3-serie: ”Vilken fullträff!”

Publicerad 24 december 2022
BMW utsattes för tuff debatt under 70-talet och beskrevs som lite för sportig. Men när nya 3-serien dök upp på 1980-talet blev den en riktig fullträff.

Läsare som följt denna vinjett har kanske märkt att flera artiklar handlat om händelser under 1982–83? Det är ingen slump, de första åttiotalsåren inträffade mycket i bilindustrin som fick påverkan för lång tid framöver. Genombrottet för aerodynamiska former till exempel.

BMW hoppade inte oreserverat på det tåget utan förhöll sig mer konservativt, inte minst med den 3-seriegeneration som brukar kallas E30 (efter projektnamnet).

Visserligen hade karossens detaljer slipats av för att klyva vinden bättre än föregångaren E21 gjorde, men den strama helheten i kostymeringen behölls – i elegant utvecklad form.

Det är svårt att tänka sig någon BMW-modell som dels gjort ett så stilrent intryck precis direkt, dels stått sig så oerhört väl under de drygt 35 år som passerat sedan debuten.

Den välkände formgivaren Claus Luthe och hans något mindre kände kollega Claus Reisböck brukar tillskrivas designen. Luthe hade tidigare ansvarat för formerna på NSU Ro80, VW K70 (som började sitt liv som NSU), Audi 50 och åtskilliga andra tidlösa modeller.

I Vi Bilägare nummer 17/1982 provkördes och veks E30 ut, med röntgenteckning och allt för att visa nyheterna.

Föregångaren E21 hade, inte minst från Sverige, fått skarp kritik för att ha lynniga köregenskaper vintertid.

I Vi Bilägare gick debatten het under mitten av 1970-talet, med ägare, generalagent och fabrik i åtskilliga inlägg och svaromål. Bilen var lite väl ”sportig” i upprädandet och det förekom olyckssituationer där modellen i sig snarare än föraren pekades ut som orsak.

Därför var väghållningen prioriterad under utvecklingen av E30, utan att den speciella ”BMW-känslan” skulle gå förlorad. Alla som kört en E30, oavsett motor, kan nog skriva under på att det blev en sällsynt trivsam, hanterlig och helt enkelt kul bil att ratta, inte minst tack vare den exemplariska styrkänslan.

En av nyheterna var att 3-serien strax efter introduktionen också skulle komma med fyradörrarskaross. Det hade inte funnits tidigare. För utrymmena betydde det ingenting, E30 var smal och nätt över skuldrorna och baksätet bäst lämpat för barn, oavsett antal dörrar.

När sedan en kombiversion dök upp sommaren 1987 fick åtskilliga småbarnsfäder något att drömma om, men i sanningens namn rymdes knappast några barnvagnar i den heller.

I det trånga baksätet fanns i alla fall en praktisk, ny finess i form av speciella hållare för bälteslåsen, en liten plastslits i vilken bälteslåset trycktes in när det inte användes och på så sätt kom ur vägen. För mittbältet fanns en motsvarande slits mitt uppe på hatthyllan. 

Ordnung muss sein, så löd ledordet i stort och smått under utvecklingen av E30. Det syntes på helheten och ned på minsta detaljnivå att detta var en ovanligt propert utförd liten sedan.

Serieproduktionen startade 1982 och höll i sig ända till 1994. Under 1986 nåddes en topp, drygt 316 000 producerade exemplar, medan den totala tillverkningen blev drygt 2,4 miljoner bilar. Vilken fullträff!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#2 • Uppdaterat: 2020-05-29 18:45
Jarl Karlsson

Har haft en E30 323i, den var kul.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-29 20:15
L. Mäkinen

Jag har haft några E21 och ett par E30 och tyckte att den senare var lite sävlig i reaktionerna. Inte så säker på att jag skulle tycka detsamma nu. Roligaste E30 jag kört var en M3 med kompressor, men charmigare var en B6 3,5 som en kompis hade.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-30 14:33
N-iklas

Men nu var detta knappast en bil men kvalitet, alla ägare var inte så lyckliga som vissa.
Listan på alla fel och felkonstruktioner kan göras nästan hur lång som helst.

Vad som är en "fullträff" är tydligen ett s.k. "subjektivt" uttalande eftersom det inte har någon förankring i den faktiska verkligheten, några enstaka fel är inte hela världen men när det är högvis och det inte är en enkel och billig bil, då är det allt annat är en fullträff.

Inte minst motorerna som ju påstås ska vara BMW.s specialitet, hade många allvarliga konstruktions och materialfel.

#5 • Uppdaterat: 2020-05-30 14:40
L. Mäkinen

N-iklas,
Nu blir jag nyfiken. Vilka fel menar du fanns på motorerna?

#6 • Uppdaterat: 2020-05-30 15:39
N-iklas

Jodå, om man börjar från början så brukade den termostatstyrda fläkten ge upp plötsligt vid eller strax efter 10 000 mil på de allra flesta, vilket ger snabbt ökad risk för överhettad motor och överhettning tålde ingen BMW motor.

Sedan är de mycket känsliga för service och underhåll, minsta miss eller fusk där kan leda till omedelbart ökat slitage eller fel på motorn.

1988 kom en ny 4-cylindrig motor med kamaxelrem, som skulle bytas vid 8 000 mil, inte så stort problem jämför med 6000 hos Opel exempelvis, men packboxarna brukade då också bytas eftersom de vanligen inte höll mycket längre och det är en komponent som man inte rutinmässigt ska behöva byta.

Till skillnad från Opel frikopplades inte kamaxeln i den enklare 4-cylindriga M40 motorn, trots enkel kamaxel, om remmen brister och en reparation kostade 18 000.

På denna nya motor var det också ett fabrikationsfel på remmens spännrulle, allvarligt.

320-323 1983-86, topplocket spricker ofta vilket kan kosta 20 000 att laga.

320-325 1988 - 89, felkonstruerade topplocksbultar, de kan gå rakt av och ramla ner under kamaxeln som trycker ner bultarna i topplocket eller i en kylkanal med totalt motorhaveri som följd, täpps en kylkanal till vattenfylls hela motorn snabbt.

M3, oljeläckage från kamkedjesträckaren, sträckaren förlorar arbetstrycket, om motorn varvas när den är kall brister eller hoppar kedjan av.

M3, packningen till insugsrören mellan spjällhus och topplock hålls fast med en bult för lite, vilket kräver att packningen byts en gång om året för 2500 kr, annars kommer smutts och vatten in i motorn.
Verkstädernas lösning var att täta tillfälligt med värmebeständigt silikon, inte direkt högklassigt...

Och det är bara motorerna...

#7 • Uppdaterat: 2020-05-30 15:49
Henrik M

Jag håller ju 3-serien innan högre, E21. Tycker den är mycket snyggare i linjerna och med den mer klassiskt framåtlutade grillen. Hade en 320 -76 som första bil när jag tagit körkort, helt underbart charmig. E30 är för stram i linjespelet.

#8 • Uppdaterat: 2020-05-30 18:38
Apex

N-iklas

Har du några siffror på hur många som drabbades? Det finns inte en enda bil som någonsin byggs där varenda ägare varit nöjd. Går säkert att sätta ihop en lika lång lista på fel som olika Opel modeller drabbats av.

#9 • Uppdaterat: 2020-05-30 20:13
mso 1000

Krasst så var det en skitbil som alla andra från den tidsepoken.
Varken mer eller mindre. :)

#a • Uppdaterat: 2020-05-31 08:47
1

E21 var klart vassare i utseende, köregenskaper och kvalitetskänsla, men en e30 325 med M-paket var riktigt fin. På 70-, 80-, och 90-talet, ja till och med 00-talet så var BMW minst 10 år före alla andra i körkänsla och motoregenskaper, men nu har de i och med dieselsatningen halkat efter rejält. Själv var jag helt bestört och skrämd av Saabs hemska turbobilar, men när BMW plockade in turbo igen på senare tid så var det plötsligt nåt som funkade.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.