Nästa artikel
Fler detaljer om ersättaren till Citroën C5 och C6
Nyheter

Fler detaljer om ersättaren till Citroën C5 och C6

Publicerad 28 maj 2020
Bekväma Citroën C6 levde till 2012 men ska nu få en lyxig ersättare.
Den nya lyxmodellen ska bjuda på laddhybridteknik och en ”flygande matta”-känsla för komforten.

Citroën har inte haft någon mellanklassmodell sedan C5 lades ned 2018. Modellnamnet lever dock fortfarande i form av suven C5 Aircross.

Men snart är det dags för att återinföra en stor och bekväm mellanklassmodell i utbudet. Det bekräftade Citroëns produktchef Laurence Hansen tidigare i maj.

– Tro mig, bilen existerar och den blir fantastisk. Det är en väldigt viktig modell för oss, sa hon.

Nu kommer några nya detaljer om en stor ”premiumsedanmodell” som ska lanseras 2021. Uppgifterna publiceras av Autocar och gör klart att modellen blir en nära släkting till Peugeot 508, men med eget designspråk.

Flygande matta

Uppgifterna tyder på att detta kan bli en ännu lyxigare modell som snarare ersätter den större C6-modellen som lades ned redan 2012, än familjebilen C5. I så fall handlar det om en flaggskeppsmodell med högre prislapp och som förmodligen inte kommer med kombikaross.

Sedankaross utstrålar lyxig premiumkänsla, enligt Citroën, och sedanmodeller säljer fortfarande bättre än suvar på den viktiga Kinamarknaden där modellen också ska säljas.

Citroëns nya lyxsedan ska alltså anlända sent 2021 och får märkets så kallade Advanced Comfort-teknologi med något som kallas Progressive Hydraulic Cushion, en modernare efterföljare till den klassiska gashydrauliska fjädringen som ska ge en ”flygande matta-effekt” för komforten.

Laddhybrid – och kanske elbil

Den nya lyxmodellen bygger på plattformen EMP2 precis som koncernsyskonet Peugeot 508. Den har stöd för laddhybridteknik med lång elräckvidd, men inte för helt eldrivna modeller. Plattformen är dock anpassningsbar och det är inte otroligt att det även kommer en eldriven version av modellen.

Citroënchefen Vincent Cobée säger att designen kommer anpassas för olika marknader. I Kina förväntar sig köparna en ”lyxigare” front med mycket kromdetaljer. I Europa tonas de detaljerna ned för att ge ett mindre pråligt intryck.

Prislappen hamnar på samma nivå som för Audi och BMW.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-28 13:59
N-iklas

Nja någon verklig lyxbil kan det knappast bli tal om då DS redan kämpar med försäljningen, en till intern konkurrent är säkert inte välkommet.
Att jämföra med C6 är knappast rätt då det var en mycket större och rymligare bil, är den i samma storlek som 508 är den närmast liten och trång, även om kanske franska hottentotter upplever utrymmena som astronomiska.

#2 • Uppdaterat: 2020-05-28 15:06
Raphael

508 är en låg coupé-halvkombi. Nya C5 bygger på samma plattform och teknik men med ett eget fjädringssystem och egen design. Det blir en “andlig arvtagare” till CX.

Att en bil som bygger på 508 inte automatiskt är trång, det visar ju DS 9. N-iklas kanske inte vet det men DS 9 bygger på 508, och DS 9 är en lyxlimo. Plattformen EMP2 är moduluppbyggd och man kan göra olika bilar av den. Den 7-sitsiga SUV/Crossovern 5008 är även den byggd på samma plattform.

DS 9 har ett eget datorstyrt och kameraövervakat fjädringssystem med elektroniskt kontrollerade stötdämpare. Det får inte nya C5, nya C5 får en utvecklad version av PHC systemet - mekanisk fjädring med hydrauliska dämpkuddar i ändarna. Den nya varianten lär innebära elektronisk justering av dämpeffekten, av ”kuddarna”. Men systemet är ändå enklare än i DS 9.

DS 9 är modellen ovanför C5. De är inga direkta konkurrenter. C5 blir mer ett alternativ till 508. Och 508 konkurrerar redan nu med Audi osv.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-28 16:37
hans.antnas

Vilken tabbe Citroen har gjort som la ner gasfjädringen nu är dom ju som alla andra järnfjädrade hästvagnar från 1800-talet. nu när den var färdigutvecklad ock problemfri på dom senare modellerna, men det är väl Peugeot som bestämmer inom PSA gruppen

#4 • Uppdaterat: 2020-05-28 19:40
Hundter

MSO 1000!
Smaken är som din röv!
Delad!

#5 • Uppdaterat: 2020-05-28 22:38
N-iklas

Jo, men nu är det så att man endast ändrar benutrymmet i baksätet, rymligheten i framsätet kan inte påverkas med denna bottenplatta, 508 och DS är identiska där.

#6 • Uppdaterat: 2020-05-29 10:56
Carl Trefalt

Svårt för Citroen att sälja på samma prisnivå som Audi och BMW.

#7 • Uppdaterat: 2020-05-31 00:10
hultarn

MSO:den nya bilen har ju inte visats än?

#8 • Uppdaterat: 2020-05-31 10:11
mso 1000

Hur kan man ens lyckas att göra en ny bil så jäkla ful i röven som på bilden.
En viss likhet med gamla avensis som inte var nice.
Undrar om dom kommer med några vettiga finesser eller bara bakvänd skåpmat?
Mugghållare??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.