Nästa artikel
Klart: Så dyr blir Volvo XC40 T4 Recharge
Nyheter

Klart: Så dyr blir Volvo XC40 T4 Recharge

Publicerad 12 maj 2020
Volvos billigaste laddhybrid blir inte så billig som många hade hoppats.

Volvo fick hård kritik när prislappen för märkets minsta laddhybrid presenterades. Volvo XC40 T5 Twin Engine fick ett högt instegspris när den lanserades trots att köparna fick hålla tillgodo med framhjulsdrift och en liten trecylindrig motor.

”Frågan är om inte Volvo siktar för högt med 262 hästkrafter och en prislapp på nära halvmiljonen? Lilla XC40 är pigg, men många skulle säkert prioritera lägre pris på bekostnad av mindre prestanda”, skrev vi i vår första provkörning.

Som om inte det vore nog tog Volvo senare bort den billigaste utrustningsnivån till XC40 T5 Twin Engine. Det innebar i praktiken en prishöjning till hela 516 000 kronor – mycket pengar för en liten bil.

Sedan dess har Volvo bytt namn på modellen och den heter numera Recharge istället för Twin Engine.

Volvo har även lanserat en billigare version med mindre effekt, nämligen XC40 T4 Recharge. Här får köparna nöja sig med 211 hästkrafter, 51 färre än i T5 Recharge, men räckvidden på el ska enligt Volvo vara lika lång för båda versionerna – mellan 4,2 och 5,6 mil beroende på utrustning och körcykel.

Nu har Volvo släppt prislappen för XC40 T4 Recharge som blir lika hög som för XC40 T5 Recharge innan prishöjningen, något elbilssajten Recharge var först att rapportera. Det innebär en prislapp på 459 000 kronor i utförandet Inscription Expression, exklusive laddhybridbonus.

Den som vill ha mer utrustning kan välja Inscription Recharge eller R-Design Recharge för 27 000 respektive 37 000 kronor mer.

Som jämförelse är både Kia Niro, Mini Countryman, Kia Xceed, Ford Kuga, Peugeot 3008 och BMW X1 billigare än Volvos laddhybrid.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-12 10:18
Henrik M

Jag tycker det är väldigt trist att Volvo prisar bort sig såhär, de nyare Volvo på SPA är utan tvekan riktiga fina bra bilar, men XC40 är inte där uppe. Hade de lagt den så den efter bonus landat in där de flesta tjänstebilsförare kan plocka hade det vart mycket rimligare.
Även med elversionen skjuter de lite hål i båten tror jag.

#2 • Uppdaterat: 2020-05-12 11:25
bgl

Är det ett "prutfritt" fast pris, inte bara för privatpersoner utan även för företagskunder?

#3 • Uppdaterat: 2020-05-12 13:18
Styggavargen

Perfekt, så slipper vi se otyget på vägarna. Modellen är för resurskrävande med dubbla drivlinor. Bygga ineffektiva modeller och utrusta dem med dubbla drivlinor borde straffas mer tycker jag.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-12 13:33
LeifV

Har miljöpartiet tagit över Volvo? Ett säkert sätt att minska bilförsäljningen är ju att prisa bort sig totalt, vilket Volvo verkar valt här.

#5 • Uppdaterat: 2020-05-12 14:10
Axa

När alternativen är bättre och billigare så kommer bli svårt för Volvo...

#6 • Uppdaterat: 2020-05-12 16:51
Ben39

Volvo har inga miljöbilar värda namnet sen man miljökraschade i dieselgate efter dieselsatningen efter att ha nobbat elbilar Man har just nu fullt sjå att maskera de bränsletötstiga SUVarna i skepnad av mildhybrider och twin engine_Slukar bränsle på landsvägen gör bilarna ändå Volvo inget att satsa på framöver med egna klöverä helt säkert.

#7 • Uppdaterat: 2020-05-12 17:17
Carl Trefalt

Volvo är inte svenska folkets bil längre. Och deras twin engine går på el ett par mil, sedan blir det en törstig bensinmotor som driver Volvon.

#8 • Uppdaterat: 2020-05-12 17:37
Styggavargen

Ironin i det hela är att dessa ladd-hybrider lyckas man få ned förbrukning till samma nivå som en likvärdig vanlig bil modell med samma lastkapacitet. Så tillverkningen och montering av dubbla drivlinor gjorde inte modellen snålare än en helt vanlig normal bil. Snacka om onödigt om du frågar mig och slöseri med naturresurser för att bygga en mer komplicerad bil med två drivlinor som i slutändan inte bidrog till mindre utsläpp.

#9 • Uppdaterat: 2020-05-12 19:01
bjal

Undrar om denna laddhybrid också värmer kupén med en bensinbrännare som v60 istället för en värmepump som tyskarna använder. Tycker personligen det är rätt dåligt att inte driva värmen med el.

#a • Uppdaterat: 2020-05-12 21:32
Addeer

Ni snackar så mycket skit med era kommentarer utan att veta något.
Ja den är dyr det håller jag med om men det är en Volvo och inte en typ Kia, Ford.
Jag har en XC40 T5 Twin engine så jag VET vad jag pratar om. Mitt företag fick den vanliga förhandlade rabatten som vi har på alla bilar.
Tidigare åkt VW Passat GTE och Volvon känns mer premium och skönare att köra än Passat GTE.
När det är kallt hjälper en bränslevärmare till att ge värme. Den startar ej bensin motorn för detta vilket gör att batteriets räckvidd inte äts upp snabbt av att ge bilen värme (det är valbart i menyn om man vill ha tillskottsvärme av bränslevärmaren eller ej). En bränslevärmare är väldigt effektiv och ger snabbt värme i kupén samt drar lite bränsle ca 0,1 -0,15 liter per mil i början tills den uppnått temperatur, när det är kallt annars värms den av batteriet om bilen anser att tillsatsvärmaren ej behövs.
Har kört 350 mil hittills och har en förbrukning på 0,14 L/mil. När jag startar med fulladdat batteri visar den 45 km räckvidd på EL och det stämmer på riktigt jag kommer mellan 44-50 km på EL i verklig blandad körning landsväg, förort och stad. Kör ca 5-10 mil om dagen, har 18 km till jobbet, kör en del i tjänsten i och utanför medelstor stad. Med min förra Laddhydrid så låg jag på 0,18 L/mil på årsbasis inklusive längre körningar som vi gör ibland 40 mil över en helg utan att ladda.
Sluta vara negativa skaffa en Laddhydrid så kommer ni också märka att ni åker billigt med en mindre miljöpåverkan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.