Nästa artikel
T-Roc Cabriolet, dela bil med Nevs och Volvos designmiss
Podcast

T-Roc Cabriolet, dela bil med Nevs och Volvos designmiss

Publicerad 7 maj 2020
Avsnitt 173: Snö, hagel och isblåst – då bestämde sig Carl för att köra cab-suv. Dessutom har han det senaste om Nevs bildelningsprojekt och Klas har undersökt felkonstruktionen på XC60:s bakdörrar.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Carl Hempel, Maria Dahlin och Klas Skarin.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-07 18:08
johnkommentar

dagens premiumbilar kanske bara behöver hålla leasingtiden 3 år... :)

#2 • Uppdaterat: 2020-05-08 11:06
N-iklas

Bakdörrens problem beror inte på att den är dragen TILL hjulhuset, utan på att den är dragen FÖRBI... kanten på hjulhuset, förbi själva "innerskärmen" och ut i tomma luften där dörren inte går emot eller har stöd av karossen - vilket förvandlar kanten på dörren som sticker ner i hjulhuset till en "vinge" som ligger mitt i vinddraget och får ta emot all turbulens som skapas inne i hjulhuset, luften dels pressas, dels sugs in mot det hörne som bildas av dörrkanten och inre skärmen och pressas med högt tryck mot skarven mellan dessa som är tänkt att tätas med en gummilist.

Gummilisten som är på plats är inte tillräckligt välgjord eller påkostad för att klara uppgiften.

Tittar man på Porsche Tycan har den dels en helt annan mycket dyrare bred, heltäckande gummipanel snarare än en enkel list som täcker bakdörren men bakdörrens kant går dessutom också mycket mindre ner i tomma luften och in i hjulhuset vilket gör att den inte utsätts för samma lufttryck och turbulens.

Audi Q7 däremot är väldigt lik Volvo.

OM bakdörren inte passerar skärmkanten utan ligger direkt helt jämt med kanten på hjulhuset och inte är utformad som en tunn "vinge" som kan fånga någon luft-turbulens så uppstår inte problemet.

Om man gör rätt kan man alltså dra dörren ända ut TILL... kanten på hjulhuset, det finns olika lösningar på detta, att dörren går ända ut är inte det avgörande utan vad som döljs bakom dörren när man öppnar den.

Orsaken till att jag vet detta är att jag själv har en bil med liknade dörrlösning, som först kom 1986, men som är helt annorlunda utformad och därför inte har de aktuella problemen.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-31 09:28
Pi

Ger gärna en eloge till redaktionen för dessa podcastar som är trevliga att lyssna på och lite personligare än vad det skrivna ordet blir i artiklarna. Bra jobbat och fortsätt att förgylla vår tid på detta sätt...:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.