Nästa artikel
Tesla omkörd som bästa miljöbil – av hybrid-Toyota
Nyheter

Tesla omkörd som bästa miljöbil – av hybrid-Toyota

Publicerad 24 april 2020
Elbilen fick se sig slagen av en bensinhybrid. Med bland finalisterna fanns även en dieselpickup.

När sajten Cars.com skulle utse årets miljöbil blev det inte förhandstippade vinnaren Tesla Model 3 som tog hem segern. Istället blev den omkörd av Toyota Corolla i hybridutförande.

Vinnaren presenterades i samband med Jordens dag (Earth day) som inträffade den 22 april för att uppmärksamma klimatproblemen. Vinnaren ska vara bränsleeffektiv oavsett bränsletyp, prisvärd och locka en bred kundgrupp. Juryn berömde bland annat prislappen för Toyotan som är betydligt lägre än för Teslan.

Med bland finaliserna var också – kanske något överraskande – en dieselpickup i form av Chevrolet Silverado Duramax, bensinbilen Honda Civic utan hybridteknik, laddhybriden Honda Clarity och så elbilen Tesla Model 3. 

”Det kanske verkar konstigt att en dieselpickup är nominerad till ett miljöbilspris. Men det finns en enkel anledning: bränsleförbrukning”, skriver sajten, och hänvisar till att den dieseldrivna pickupbilen drar mindre bränsle än om den haft bensinmotor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-04-25 16:34
Styggavargen

Drar den halv liter per mil..eller är det att slira på sanningen? Jag tycker många som kört Toyota hybrider legat långt över specificerad förbrukning...men det kanske har skett någon slags utveckling? Om någon vet vad Toyota pysslat med för att få ner siffrorna så upplys mig gärna. Väger bilen mindre? Eller är det elektriska framsteg som gjorts??

#m • Uppdaterat: 2020-04-25 16:55
A.L

Vargen: Nej, även Toyotas bilar har blivit större, säkrare och starkare. Så de har knappast tappat särskilt mycket i vikt.

Vad Toyota har gjort är att man har utvecklat sin drivlina. Den senaste hybriden har enligt Toyota själva en verkningsgrad (termisk) på över 40%. Och som Vargen förhoppningsvis känner till är verkningsgraden högst relevant för hur energieffektiv som motorn är. För där Vargens "lätta" men ineffektiva och bullriga Skoda gör av med en massa bränsle som sedan bara försvinner iväg i form av värme, där arbetar Toyotas lösning smartare och eldar därmed - bokstavligt talat - mindre för kråkorna.

https://www.nyteknik.se/fordon/toyotas-nya-bensinmotor-kan-na-40-procents-verkningsgrad-6901727

Det är därför som en Toyota RAV4 drar mindre bränsle än Vargens bullerburk, detta trots att Toyotan är både en SUV, fyrhjulsdriven, med bättre prestanda och chassi samt ljusår bättre ljudisolerad.

MVH AL

#n • Uppdaterat: 2020-04-25 21:33
LeifL

Hur kommer det sig att nya BMW 750 inte kommer med? För dyr?

Den kommer väl att klassas som miljöbil här. Det vore inte helt fel att få ett litet miljöbidrag vid köpet...

#o • Uppdaterat: 2020-04-25 22:42
Elbilisten

#7 Det var ju därför VW-cheferna Oliver Schmidt och James Robert Liang dömdes till fängelse i USA. Ska man försöka se en positiv vinkling på en av bilindustrins största skandaler är det att dieselgate hjalp till att få mer fart på omställningen till fler elbilar.

#p • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

#23 Vad är det för något som är positivt med att CO2 utsläppen från personbilstrafiken ökar runt om i världen, till förled av att skitnödiga journalister blåst upp detta till enorma höjder. Det är ju inte så att dieselmotorerna ersatts av elbilar, nej bensinmotorer är det i största grad som ersätter dieselmotorn. Resultatet kommer som ett brev på posten med den ökande andelen bensindrivna bilar. Men det är framförallt höjda krav på låga utsläpp med böter som följd som fått fart på bilindustrin. Dieselgate var bara ett försök från kreativa tillverkare att spara pengar och kunna tillhandahålla bilar med låg förbrukning, dvs låga utsläpp av CO2, och samtidigt klara dom stränga kraven på låga NOX utsläpp, utan att kosta på dyr reningsutrustning. Och det fungerade ju fint i lab miljö och ägarna var nöjda med bilar som drog lite bränsle.

#q • Uppdaterat: 2020-04-26 11:53
Styggavargen

Guran, i din värld är diesel så mycket bättre än bensin? Diesel bilarna släpper ut mer... för att de drar mindre, det blev ingen vinst med att folk gick ifrån en bensin bil till en diesel bil... det förstår du väl?

#r • Uppdaterat: 2020-04-26 11:53
Styggavargen

Guran, i din värld är diesel så mycket bättre än bensin? Diesel bilarna släpper ut mer... för att de drar mindre, det blev ingen vinst med att folk gick ifrån en bensin bil till en diesel bil... det förstår du väl?

#s • Uppdaterat: 2020-04-26 11:53
Styggavargen

Guran, i din värld är diesel så mycket bättre än bensin? Diesel bilarna släpper ut mer... för att de drar mindre, det blev ingen vinst med att folk gick ifrån en bensin bil till en diesel bil... det förstår du väl?

#t • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Inte är det så mycket bättre Vargen. Men resultatet av rädslan för Diesel har lett till att CO2 utsläppen har ökat då som du ofta påpekar flera köper SUV och att driva en sådan med bensinmotor är absolut inget som sänker CO2 utsläppen.
Så för den bilpark som köparna att i dag föredrar att köpa så är en dieselmotor betydligt bättre under huven än en bensinmotor.
Alternativet är en hybrid som Toyotas nya drivlina som bla. Sitter i nya RAV4.
Självklart är elbil det bästa.
Men att ensidigt hävda att diselmotorer skulle vara skadligt och att det är bättre med en bensinmotor är fel.

#u • Uppdaterat: 2020-04-26 16:31
Citotren

Styggavargen
Ett av grundproblemen globalt sett är att gamla däck är en av världens största avfall. El är nog nästan alltid renare än en förbränningsmotor. Men med tanke på att världen förbrukar nästan 2 jordklot per år och vi svenskar betydligt mer än så och USA skulle behöva flera solsystem så kanske transporter i allmänhet borde bli mer försiktiga?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.