Vi Bilägares forum

Dubbdäck kontra Friktionsdäck ett evigt trätoämne!

Dubbdäck kontra Friktionsdäck ett evigt trätoämne!

Det ska dock påpekas att trots detta så ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, av både nordisk och europeisk typ.

Uppdaterat: 2015-12-20 21:21

Kommentarer

Att isgreppet är bättre hos dubbdäck än hos friktionsdäck behöver nog inte debatteras.
Så länge dubbutsticket är hyfsat, dagens dubb håller ju däcket ut, annat var det förr, då tog dubben slut tidigt.
Men i de flesta andra väglag föredrar jag friktionsdäck.
Ny bor jag förvisso i en del av landet som sällan har vinter, i år har det varit enbkväll med ishalka på osaltade gator, och en dag med snö.
Förra vintern innebar onödigt slitage på vinterdäcken, kommer inte ihåg någon halka alls, faktiskt .
Att då lyssna på rasslande dubbar i ett halvår, nej då tar jag det hellre lugnt i ishalkan.

Uppdaterat: 2015-12-20 21:52

Jo - en övertro på dubbat är nog vanligare än en övertro på odubbat. Tycker att det redan märks i denna tråd.

Uppdaterat: 2015-12-20 22:13

För oss som kör fort är dubb ett självklart val. Skulle inte vilja ha friktion för då måste jag köra långsammare. Alltså e valet enkelt.

Uppdaterat: 2015-12-20 23:09

Min filosofi är att dubbdäck är bäst på kort sikt och så länge de är så gott som nya, för dubben slits ned ganska snabbt på barmark. Friktionsdäck (nordiska) är bästa valet i längden för de behåller sin prestanda bättre över tid och sparar både bränsle och våra vägar. Dessutom slipper man hålla koll på datum för byte och man åker både komfortabelt och tyst med dem. Även ekonomiskt sett, så är friktionsdäck (nordiska) det bästa valet.

Uppdaterat: 2015-12-21 00:31
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Mina bilar verkar inte trivas med dubbdäck. Har på det underlag jag kör på bättre fäste med friktionsdäck. I alla fall säger känslan så eller så får jag måndagsex på mina dubbdäck.
Jag hade dubbdäck för snart tjugo år sedan som jag var missnöjd med men skaffade ändå dubbdäck igen då det var dags att köpa nya. Dessa var inte heller trevliga att köra med. Jag har ju åkt volvo 145 med sommardäck på vintern och haft bättre fäste. (Jo man får åka med sommardäck på en 145:a)
Trots detta köpte jag dubbdäck ytterligare en gång, denna gång blev det testvinnande däck från Gislaved. Hala de också, jag som ville åt känslan i 145:an.
Så köpte jag ny bil med friktionsdäck. Åhå, det går att åka på vintern alltså, trevligt.
Dessa tog slut och jag köpte likadana igen. Frid och fröjd.
Men så fick jag en idé om att köpa dubbdäck igen. Så nu har jag återigen testvinnande däck men nu från nokian och bilen är återigen hal...
De gamla friktionsdäcken sitter på bil nr två och går fint.
Jag säger inte att friktion är bättre, jag läser också tester. Men kombinationen väglag och mina bilar verkar inte gå så bra med dubb.

Uppdaterat: 2015-12-21 03:05
It's a very good idea to leave a sinking ship

Vad som är bäst för en är alltså mest en fråga om smak, och hur vintern vanligen ser ut där man bor.
Jag föredrar komforten under hela vintern före optimalt grepp under förhållanden som sällan inträffar här....

Uppdaterat: 2015-12-21 06:47
Bilnerd skrev:

För oss som kör fort är dubb ett självklart val. Skulle inte vilja ha friktion för då måste jag köra långsammare. Alltså e valet enkelt.

...nämnde jag inte ordet "övertro" i inlägget före detta ?
F ö är väl halt väglag och "köra fort" inte helt kompatibla på allmänna vägar om man har nån som helst känsla för säkerhet i trafiken.

Uppdaterat: 2015-12-21 08:19

Tror som en del innan vart inne på, det handlar om vart i landet man bor till stor del, jag bor själv i Skåne och prioriterar med hellre komforten och kör lite lugnare de få morgnar eller kvällar det är lite halt vilket än så länge i "vinter" vart en morgon och en dag med lite snö. Då duger kvalitativa friktionsdäck väldigt bra. Hade Mercedes E-klass för några år sen och körde då ofta till och i Norrland och då var det "ett måste" med dubbdäck.

Uppdaterat: 2015-12-21 08:30

Kör försiktigt, oavsett om det är dubbat eller inte .
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/farligaste-julvagarna/

Uppdaterat: 2015-12-21 09:48
Lås inga trådar.

Kör på det som finns för det mesta...

Oftast dubb.

Uppdaterat: 2015-12-21 12:26
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Man ska dom däck som passar en själv bäst!

Uppdaterat: 2015-12-21 12:30
trasten skrev:

Man ska dom däck som passar en själv bäst!

Givetvis - men jag vidhåller fortfarande efter snart 50 år som bilförare varav största delen med dubbat vintertid att det finns en väldig övertro på de dubbade däcken vilket tyvärr kan få till följd att man kör alldeles för fort. De 4 säsonger jag kört med nordiska dubbfria så har dessa fungerat utmärkt. Och i Norrland, om vi skall generalisera en så stor del av Sverige, så är det ofta bättre/stabilare vinterväglag och då fungerar dubbfritt också bra för det allra mesta.

Uppdaterat: 2015-12-21 12:58

Så urbota korkat att klamra sig fast vid dubbdäcken!

"Dubbdäck river upp livsfarligt vägdamm, som orsakar lungsjukdomar och astma och får 1800 svenskar att dö i förtid varje år.
Enligt två studier, från Umeå universitet respektive Statens väg- och transportforskningsinstitut, gör dubbdäcken i kombination
med sandning av hala vintervägar att Sverige hör till de EU-länder som har mest vägdamm." källa: SvD

"Nu kan ny forskning bevisa att dubbdäck dödar mellan 30 och 40 människor om året i Stockholm. Däcken, som river upp giftiga
partiklar ur asfalten är inte bara farliga för känsliga astmatiker. De kan även orsaka blodproppar och hjärtinfarkt." källa: DN

Hur många dödsolyckor sker pga. friktionsdäck?

Uppdaterat: 2015-12-21 13:30

http://www.elite-regummering.se/Templates/GreenDiamond.html

Ett alternativt till dubbdäck, finns dock bara i regummerat.

Uppdaterat: 2015-12-21 14:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag skulle vilja se ett enda dödsfall som direkt kan härledas till dubbdäck! Eller andra däck också för den delen.

Uppdaterat: 2015-12-21 14:35
trasten skrev:

Jag skulle vilja se ett enda dödsfall som direkt kan härledas till dubbdäck! Eller andra däck också för den delen.

Jag såg en sån där Rysk bilkrockarfilm där ett hjul som lossnat från en bil massakerade en cyklist, som omöjligt kunde överlevt den smällen.
Då det var vinter på filmen skulle det kunna vara ett dubbdäck, om dom nu har dubbdäck i Ryssland ??

Så det är kanske inte helt omöjligt att bli dödad av ett däck ;)

Uppdaterat: 2015-12-21 14:48

min tumregel:

bilar som helt saknar förarhjälpmedel som abs-bromsar, antisladd, antispinn tycker jag helt klart ska välja dubbade vinterdäck.

bilar som har hjälpmedel kan välja dubbfritt

undantag finns för dom som kör mycket på isbana som då kan välja dubbat även om bilen har hjälpmedel

Uppdaterat: 2015-12-21 14:57

Dubbfria däck är kanonbra på dubbriven is. På blankpolerad stockholmsisgata är de något sämre.
På elbilen har jag givetvis dubblösa däck. Alla andras dubbar hörs så det räcker. Två av de andra har dubbat och Porschen har sommardäck som brukligt på en gammal bil.

Uppdaterat: 2015-12-21 15:57

Då jag har bakhjulsdrift och lätt bil bryr jag mig bara om hur bra det driver, kommer jag bara iväg löser sig resten, och där spelar gummiblandning störst roll följt av mönster.

Sämsta däcken jag haft var två dubbade nankang bak på min gamla Mercedes, kunde bli stående på plan väg i 2 cm snö trots alla dubb kvar och nästan nya sett till mönsterdjup. Krängde då istället på två mer än halvslitna dubbade conti, och i jämförelse blev det nästan som om det vore snökedjor.

De contidäcken är f.ö det bästa jag nånsin provat, tappade aldrig någonsin fästet fram på min gamla 940 turbo, som dom satt på först. Och den fick rejält med pisk när det var s.k snökaos och alla andra satt inne.

Lurar på dubbfria hakka nästa gång.

Uppdaterat: 2015-12-21 16:01
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Tycker det här med att man måste ha dubbdäck är ganska överdrivet. Jag har kört bil dagligen i Stockholmsområdet i snart 7 år nu och hela tiden med friktionsdäck. Har kört fast bara en gång, på en god väns uppfart som de underlåtit att sanda. Ska dock understryka att jag kör mycket lugnt på vintern och försöker alltid att hålla avstånd för att undvika tvära inbromsningar. Vill man kunna köra som om det vore sommarväg så kanske man måste ha dubbdäck.
Sen beror det ju på bilen också. Har en släkting med en MB Vito. Där rekommenderade jag faktiskt honom att skaffa dubbdäck eftersom Vitons drivgrepp är i det närmaste uselt om man inte lägger en hoper sandsäckar i skuffen.

Uppdaterat: 2015-12-21 16:41

I min barndom körde man på slicks, året runt! Det man lärde sig var ju, förutom att begränsa farten, även att hålla avstånd till framförvarande.
Vintertid var det ju brist på friktion mellan däck och vägbana, sommartid brist på friktion mellan trumma och bromsbackar, jo den fanns men oftast på ett hjul i taget, som var begränsningen.
Nu kör jag bilar med alla säkerhetsprylar med både dubbdäck och friktionsdäck, men lite av barndomens lära finns ändå kvar!

Uppdaterat: 2015-12-21 18:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kör sedan i november på friktionsdäck för första gången på länge. Eftersom det ännu inte har varit halt, så återstår det att se hur de fungerar då (Hakka R2 Suv). Men en sak står redan klart - de är ganska mycket sämre på att hantera vattenplaning. Detta beror naturligtvis på det tätare mönstret jämfört med dubbdäck. Och därmed blir de sämre att köra med i snöslask.....

Uppdaterat: 2015-12-21 18:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja du Christer - var har jag nämnt att friktionsdäck på nåt sätt skulle vara överlägsna dubbdäck ? Det jag sagt är att många har en övertro på den däckstypen - och du behöver bara titta lite längre upp i denna tråd för att få bekräftat att de som kör lite fortare använder dubbat...
Kan nog betrakta mig själv som rätt erfaren bilförare på alla underlag - från vanliga sommarvägar till isbaneåka med bil. Och idag föredrar jag nordiska dubbfria som fungerar bra nästan jämt.

Uppdaterat: 2015-12-21 19:01

Audi - du kan ha rätt men det kan också skilja en hel del mellan olika däcksfabrikat av samma typ.

Uppdaterat: 2015-12-21 19:02

Pi - naturligtvis. Men om du kollar på ett dubbdäck, så är mönstret generellt mycket mer öppet än på ett friktionsdäck.

Uppdaterat: 2015-12-21 19:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag satte på Goodyear Ultragrip Ice2 denna gång som verkar bra på att hantera bl.a. vattenplaning och slask vad jag märkt hittills, inte minst tysta med bra komfort iaf. Körde med Hakka R2 förra året och hittills känns Ice2 bättre på det mesta, men återstår en del för att veta riktigt.

Uppdaterat: 2015-12-21 19:40

Christer - visst var det i denna tråd bara skrivet av en person men från tidigare diskussioner här och runt fikabordet på jobbet så är det helt klart att det finns en övertro på dubbat - vilket kan föra med sig att man kör fortare än man borde.
Men använder man det för att få en högre säkerhetsnivå de gånger dubbarna ger det så har jag inget att anmärka. Men det finns faktiskt flera tillfällen när det dubbfria däcket faktiskt ger bättre grepp p g a sin mjuka gummiblandning så allt är inte svart eller vitt i denna debatt.
F ö har jag personligen bättre erfarenhet av Contis nordiska dubbfria än motsvarande Hakka men jag tror faktiskt att det även kan bero på vilken bil däcken sitter på så det som fungerar bra på den ena bilen kanske inte är lika bra på den andra.

Uppdaterat: 2015-12-21 19:50

Christer, Shogun är alltid irriterad över andras åsikter om de inte stämmer överens med hans.

Uppdaterat: 2015-12-22 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har dubbdäck. Det är bäst när vinterväglag råder. Något annat är struntprat.

Uppdaterat: 2015-12-22 21:04
Lås inga trådar.

Alltid ska nån överbevisa alla andra att hans val är det enda gångbara.
Toyota, vw, dubbdäck, hybrid, autobroms eller anti-allt.....
Alla tänker vi olika, och har dessutom olika förutsättningar som styr våra val....

Uppdaterat: 2015-12-22 21:23

11 plusgrader till Jul, funkar bäst med odubbade sommardäck. God Jul!

Uppdaterat: 2015-12-22 21:39

Dubbade sommardäck är faktiskt kass i de flesta väder.....

Uppdaterat: 2015-12-22 21:45

Shogun, även som moderator har jag väl rätt att uttala min åsikt eller hur?
Du blir ofta irriterad över andras åsikter, faktiskt helt i onödan. Du kanske tror att du vet bäst, men här finns de med helt andra erfarenheter, acceptera det!

Uppdaterat: 2015-12-22 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun - hade inte du köpt Nordman dubbade till din CX-3 - eller minns jag fel ? F ö håller jag för en gångs skull med dig i det mesta du skrivit i denna tråd.

Uppdaterat: 2015-12-22 22:13

Jag har provat jänkebil med sommardäck i halka, gick galant. Odubb o framhjulsdrift är däremot obehagligt, iaf på äldre audibilar med 70% av vikten fram. Bredsladd med släpvagn är också obehagligt men det får man oavsett däck om man är oförsiktig.

Anpassa körningen efter däcken. Sätter man sig i diket eller en snövall har man kört för fort helt enkelt. Shogun nämde att man är en osäker förare om man kör på dubbdäck, skulle snarare säga att man vill ha den lilla säkerhetsreserv man kan få, annars kan man ju säga att man är en osäker förare om man har hjälpsystem?

Har själv dubb för stunden men skiter egentligen i vilket bara jag har fäste nog att komma iväg...

Uppdaterat: 2015-12-22 23:16
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Shogun - ser på detta på samma sätt som du. Sen kan det ju bli som du berättar att det av en slump kan bli dubbat i st f dubbfritt när man köper begagnat. Har mycket goda erfarenheter av Conti dubbfria av nordisk typ som suttit på min Golf -12 sen den var ny.

Uppdaterat: 2015-12-23 15:57

Christer, läser man hela den artikeln som du hänvisar till så tycker inte jag att det är så himla kristallklart att beg dubbdäck är bättre än friktion. Javisst på is, håller jag med om. Medans snögreppet är en helt annat fråga, där är friktion riktigt bra.
Det är väl ungefär så som jag själv känner när jag jämför dubb med friktion på mina bilar. Känns lite säkrare med dubb när det är isigt på vägen men om det är snö så går friktion minst lika bra. I alla fall för mig.

Uppdaterat: 2015-12-23 16:42
Christer skrev:

ffodil wrote:11 plusgrader till Jul, funkar bäst med odubbade sommardäck. God Jul!
14 December och underkylt regn på morgonen och saltsvängen kör kontorstid som vanligt.
Dubbat fungerar bäst för oss som måste åka på vägen på tidiga morgnar och inte kan ligga hemma och pilla oss i naveln tills saltsvängen vaknat.
Erfarenheterna och verkligheten är olika, så var och en väljer däck efter sin verklighet. Eller hur Shogun?

Förstår inte din kommentar till min överhuvudtaget? Är det nåt du vill upplysa mig om, el. vad?
Oavsett låter svaret ovanligt korkat.

Uppdaterat: 2015-12-23 17:12

Undrar hur dubbade sommardäck funkar?

Uppdaterat: 2015-12-23 17:18
Christer skrev:

Förstår inte din kommentar till min överhuvudtaget? Är det nåt du vill upplysa mig om, el. vad?

: skriver ffodil.
Nähä! Du skriver att vid 11 plusgrader till Jul fungerar odubbade sommardäck (har jag aldrig stött på) bäst och då påpekar jag att den 14 December var det underkyltregn där jag bor (kanske du aldrig upplevt?) Jag vill upplysa dig ffodil om att Sverige är avlångt i nord-sydlig riktning och vårt väglag kan skilja sig avsevärt åt. Det är väl ingen nyhet och svårt att förstå?[/quote]

För det första är ditt sinne för humor då obefintligt om du inte förstår mitt inlägg, för det andra låter det väldigt korkat att lägga in sådant då som "Dubbat fungerar bäst för oss som måste åka på vägen på tidiga morgnar och inte kan ligga hemma och pilla oss i naveln tills saltsvängen vaknat".
Vad vet du om mina körtider, absolut inget? Samt om andra då ligger hemma och pillar sig i naveln när du är ute på isiga vägar?. Om det är ett prov på din humor då möjligen så tar jag långt avstånd till den.
Låter mycket som du tar andra för idioter och mindre vetande än du själv.

Uppdaterat: 2015-12-23 17:27

Såja, låt oss behålla julfriden nu!

Uppdaterat: 2015-12-23 17:32

Om du inte förstår när jag skriver odubbade sommardäck vid 14 plus till Jul så vet jag inte vad. Andra tycktes iaf. förstå.
Brukar du själv köra odubbade sommardäck, el, bara sommardäck, förutom när du kör dubbade vinterdäck.
Tyckte då din kommentar var ovanligt korkad på det sätt du formulera dig.
God Jul !

Uppdaterat: 2015-12-23 18:16

ffodil - Som Shogun redan konstaterat så är detta bara en tråd för att provocera för ämnet i sig är debatterat till leda. Och var och en får ju tycka vad han vill.

Uppdaterat: 2015-12-23 18:24

Pi: jo det har jag väl börjat förstå, plus att trådskaparen fortsätter försöka hitta nåt där det kan gå att provocera.

Uppdaterat: 2015-12-23 18:35

Bra Att du piggar upp med lite humor Gäsp. Kan dock misstolkas då det sägs inte tillhöra denna tråden enl. trådskaparen.

Uppdaterat: 2015-12-23 19:28

Shogun - applåderar du Christer (#56)...:) Nä - gissar att du avsåg #66.

Uppdaterat: 2015-12-23 20:22

Oavsett vilken typ av däck som sitter på bilen. Blir vinterväglaget isigt och "halt" så inte vill jag ha odubbat.
Skulle vara intressant att veta vilka som halkar av vägen , de med dubb eller de utan. Gissar att en majoritet har odubbat, av de som ligger i diket.
http://www.metro.se/nyheter/blixthalka-pa-vagarna-smhi-gar-ut-med-varningar/Hdzolz!Nrj@UdJ18qiYCrUtmUcdQ/

Uppdaterat: 2015-12-26 11:52
Lås inga trådar.

Jag körde upp till Jämtland igår. Från några mil norr om Orsa var det riktigt riktigt halt, men jag måste nog säga att inte saknade dubbdäcken som jag vanligtvis har kört på. Mina Hakka R2 bet faktiskt riktigt bra på svartisen. Imponerad, men även rejält förvånad.

Uppdaterat: 2015-12-26 16:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vi klarade oss med tveksamma sommardäck förr i tiden, och då var det mer vinter också.
Fast så småningom inköptes två st dubbdäck, som sattes på drivhjulen bak naturligtvis, man har ju en bil för att komma fram vilket ibland glöms bort nuförtiden.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-26 23:36
Leif Larsson skrev:

Oavsett vilken typ av däck som sitter på bilen. Blir vinterväglaget isigt och "halt" så inte vill jag ha odubbat.
Skulle vara intressant att veta vilka som halkar av vägen , de med dubb eller de utan. Gissar att en majoritet har odubbat, av de som ligger i diket.
http://www.metro.se/nyheter/blixthalka-pa-vagarna-smhi-gar-ut-med-varningar/Hdzolz!Nrj@UdJ18qiYCrUtmUcdQ/

De som halkar av vägen är de som har en övertro på underlaget och kör för fort.
Provbromsa/gasa lite emellanåt för att känna av brukar jag göra, det har fungerat hittils. Det brukar även kännas i bilen och kroppen när fästet blir sämre, styrningen blir till exempel lite lättare och på nåt konstigt vis så känns det i ryggen också.

Uppdaterat: 2016-01-01 11:35
It's a very good idea to leave a sinking ship