Nästa artikel
Höga utsläpp trots mindre trafik – nu ifrågasätts dieselförbudet
Nyheter

Höga utsläpp trots mindre trafik – nu ifrågasätts dieselförbudet

Publicerad 21 april 2020 (uppdaterad 21 april 2020)
Tyska politiker hugger direkt men miljömyndigheten varnar för att dra förhastade slutsatser.

Coronakrisen har fått trafiken på vägarna att störtdyka. I centrala Stockholm har antalet bilar minskat med 30 procent och samma minskning märktes också av på flera större vägar under påskhelgen.

– Trafiken är markant lägre, säger Jonas Eliasson, tillgänglighetsdirektör på Trafikverket, till Ekot.

Det märks även på luftkvaliteten. Den har förbättrats avsevärt i Italien efter att landet införde utegångsförbud för att stoppa coronaspridningen. Minskningen av kväveoxidhalterna syns tydligt på satellitbilder.

Men att trafiken och utsläppen minskar märks inte riktigt överallt. Vissa politiker i Tyskland har uppmärksammat att halterna av kväveoxider inte minskat särskilt mycket i vissa områden trots att biltrafiken minskat.

Vid en av Stuttgarts trafikknutpunkter har trafiken minskat från 60 000 till 40 000 bilar per dag. Men trots det har halterna av kväveoxider vid vissa tillfällen legat dubbelt så högt som den tillåtna snittnivån för ett dygn. I München nåddes en ”spik” som var fyra gånger högre än den tillåtna nivån.

– Enligt mig är därmed frågan om förbud mot dieselbilar nu helt utesluten, säger Steffen Bilger som företräder CDU-partiet (Kristdemokratiska unionen), i tidningen Focus.

Men den tyska miljömyndigheten UBA varnar för att dra förhastade slutsatser av att kväveoxidhalterna inte sjunker. De höga halterna kan ha meteorologiska förklaringar – vädret kan alltså påverka hur mycket kväveoxider som finns kvar i gaturummet. Hårda vindar sprider till exempel ut partiklarna mer.

UBA påpekar också att halterna av kväveoxider minskat på andra platser i takt med att trafiken minskat. Och det är heller inte enskilda dygnssiffror som ligger till grund för dieselförbudet, enligt UBA, utan genomsnittliga årssiffror.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-21 19:16
1

Ett försök med ett dödsryck för diesel. Dödfött.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-21 20:21
Simon no1

Finns tydligen okunniga politiker i Tyskland med, tur att det finns mer kunnigt folk som uttalar sig, ska vi slå vad om att politikern själv kör bil med traktormotor i ;)

#3 • Uppdaterat: 2020-04-21 21:03
Styggavargen

Usch diesel... för att inte tala om "knattret".

#4 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Låg, exakt vad flera sakkunniga inom området också hävdar.
Så snarare tror jag att nuvarande pluttmotorer är resultat av bensinmotorns dödsryckning.
Enda anledningen att bilfabrikanterna använder dom är att dom är billigare tillsammans med en hittepåslösning med ett batteri och elmotor kan ge bra/låga utsläpp i en specificerad testcykel.
För boende i glesbefolkade delar av klotet med långa avstånd så är bensinmotorn redan död, oavsett form förutom investeringskostnad och Malus beskattning för brukaren.
Men Simon 1 och Vargen kan säkert klargöra hur mycket och hur stor andel förnybart drivmedel som förbränns i deras bils motor och hur mycket bättre det i så fall är än en traktormotor.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-19 16:53
FAB

Du glömde lukten av bränd dieselolja Styggavargen.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-22 20:42
milkylainen

Båda parterna har sanna utsagor, men i sammanhanget så röstar jag för de som inte är blinda för att ett bränsle i personbilstrafiken skulle vara anledningen till alla problem. Man ignorerar lastbilar, sjöfart, flyg, kaminer, kraftverk osv, med det andra och det tredje, så länge persondieselbilar kan demoniseras.

Det är en ganska osund syn på föroreningar, vilket ganska många studier också visar.
Sådeles finns det goda anledningar i att ifrågasätta det väldigt ensidiga beteendet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.