Nästa artikel
Volvo gör klart: Trots krisen – elbilsplanen ligger fast
Nyheter

Volvo gör klart: Trots krisen – elbilsplanen ligger fast

Publicerad 20 april 2020
Volvo ska lansera de nya elbilarna enligt plan, enligt strategichefen.

De senaste veckorna har nästan alla stora bilfabriker stått stilla på grund av coronaviruset. Men den här veckan ska bland andra Volkswagen och Volvo börja smygstarta fabrikerna igen om inget oförutsett händer.

Även om fabrikerna legat nere och en stor del av personalen varit permitterad kan utvecklingen av nya bilmodeller inte pausas. Särskilt inte om de är laddbara, eftersom alla typer av elektrifierade bilar behövs för att sänka biltillverkarnas koldioxidutsläpp. 

Det vet inte minst Volvo som har ett av bilvärldens högsta genomsnittliga utsläpp och som därmed hotas av miljardbelopp i EU-böter. Om vi får tro Volvo själva ligger dock elektrifieringsplanen fast och de kommande modellerna ska lanseras enligt plan.

– Vi kommer inte kompromissa med elektrifieringsstrategin. Det är vår väg framåt och vi kommer fortsätta planerna på att elektrifiera modellprogrammet, säger Mårten Levenstam, strategichef på Volvo Cars, till tidningen Wired.

Han påpekar att coronaviruset förstås påverkat bilförsäljningen men att Volvo inte kan dra in på de mer långsiktiga investeringarna. 

Eget batterilabb

De kommande elbilarna ska få batterier från sydkoreanska LG Chem och kinesiska CATL, men själva batteripaketet är designat av Volvo själva och en stor del av batteriutvecklingen görs i ett särskilt labb i Torslanda.

– Fördelen när vi designar detta själva är att vi har en djupare kunskap om våra bilar än vad leverantörerna har. Batteriet är fördelat och viktcentrerat för att vi ska kunna optimera det ur ett säkerhetsperspektiv, berättade Caroline Kjellin, som leder den elektriska drivlineutvecklingen på Volvo Cars, när Vi Bilägare besökte batterilabbet.

Volvos första elbil blir kompaktsuven XC40 Recharge med en räckvidd på upp till 40 mil och ett lanseringspris på 700 000 kronor. XC40 har även lanserats som laddhybrid nyligen. Elbilen ska börja levereras senare i år.

Men faktum är att Volvos prestandasyskon Geely smiter före med en elbil. Polestar 2 är en direkt konkurrent till Tesla Model 3 som ska börja levereras i augusti.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-20 18:08
lsoderlund

Känns som att Volvo strategi är lite som rysk roulette, och Geely bryr sig mindre om Volvo lyckas eller ej, då de enbart är ute efter varumärket och allt som är förknippat med det. Visst kommer det finnas en marknad för elbilar med batterier i framtiden, men troligen inte i den utsträckning som Volvo verkar tro, då hela fordonsindustrin går en helt annan väg.

Kolla bara nya Polestar 1 & 2, kvaliteten är ju allt annat än ok för en bil i den prisklassen. Det vittnar även medarbetarna på både Volvo och Polestar på diverse forum. Till och med sämre än Teslas rangliga interiör.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-20 20:13
saabnisse

@Isoderlund, " hela fordonsindustrin går en helt annan väg"?
Vilken då?
Var har du fått den uppgiften från?

#3 • Uppdaterat: 2020-04-26 11:56
Carl Trefalt

Elbilarna från Volvo blir för dyra för vanligt folk !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.