Nästa artikel
Volvos besked: Snart smygstartas fabrikerna
Nyheter

Volvos besked: Snart smygstartas fabrikerna

Publicerad 16 april 2020
Volvo ska börja bygga bilar i Torslanda, Skövde och Olofström i liten skala.

Volvo var en av biltillverkarna som höll fabrikerna öppna längst när coronakrisen trappades upp. Men i slutet av mars kom beskedet att de svenska anläggningarna skulle hållas stängda i ett antal veckor.

Totalt berördes 25 000 anställda i Sverige.

På måndag den 20 april är tanken att tillverkningsbandet återigen ska börja rulla i Volvo Cars fabriker i Torslanda, Skövde och Olofström, men återstarten görs i mycket försiktig skala, skriver Göteborgs-Posten.

Volvo kan inte svara på när produktionen kan komma igång i full skala igen. Många av de anställda har avtal om korttidsarbete och det fortsätter gälla tills vidare. De tre faktorer Volvo tittar på i beslutet om fabrikerna ska öppnas är tillgång på komponenter och material, vad myndigheterna tillåter och efterfrågan på nya bilar.

– I Kina har man kommit igenom krisen och där är efterfrågan på väg upp till normala nivåer. Vi producerar bilar bland annat för den kinesiska marknaden i Sverige. I Europa befinner sig exempelvis norra och södra delarna i väldigt olika stadier, så där är bilden av efterfrågan ganska blandad, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars, till GP.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-04-20 01:07
A.L

John. Ja så låter en sann idealist. Inget fel i det;-). Jag beundrar din ungdomliga strävan och personliga övertygelse.

Tyvärr är det dock inte riktigt så enkelt. Du kommer nämligen inte åt fattigdom genom att handla kläder från någon annan. Fattigdom är en följdverkan av strukturer och brist på - jag tar det för fjärde gången - fungerande institutioner (och kunskap).

Så tyvärr skjuter du över målet.

Och konsekvensen blir en arbetslös extra som får tigga istället för att kunna försörja sig.

MVH AL

#m • Uppdaterat: 2020-04-20 01:31
John2008

AL, varför krångla till det i onödan, när varje led när det gäller inköp och försäljning faktiskt har en faktisk påverkan, även för de längst ned i pyramiden, alltså arbetarna? Som sagt, gör inga inköp och detta avsett om du är VD, mellanchef eller konsument av produkter, där det finns uppenbara problem med både vad gäller mänskliga rättigheter och miljöpåverkan. Handla alltså t ex kläder från tillverkare som ger sina anställda en rimlig lön och som visar miljöhänsyn, även om du själv kan bli några kronor fattigare. Detta förhållningssätt har snarare med sunt förnuft och ett modernt synsätt att göra än man skulle vara idealist.

Att AL missat att mängder med företag redan idag gör som jag skriver ovan, är uppenbart och likaså att det faktiskt handlar om en vinn-vinn-situation för alla inblandade.

Googla gärna ordet sweatshops och försök förstå vad det innebär.

#n • Uppdaterat: 2020-04-20 02:00
A.L

Nu är jag ju inte lika duktig på att googla selektivt och i ideologiskt grumliga vatten som du John, så jag får fortsätta att hålla mig till den traditionella och etablerade kompetensen och kunskapsansatsen. Kalla mig gärna omodern. Jag tror nämligen mer på etablerad kunskap än framgooglad populism och pseudovetenskap.

Och kunskapen visar tyvärr att man inte motarbetar slaveri genom att sluta handla varor samt att -för femte gången - fattigdom är en följd av helt andra saker än låga löner.

Ett bra lästips inom området är "Utvecklingens drivkrafter. Om fattigdom, rikedom och rättvisa i världen" av Stefan Dy Vylder. Där går han på ett lättsamt och enkelt sätt igenom några av de viktigaste orsakerna till fattigdom. Jag vet inte om den finns på Google eller om den passerar igenom Johns selektiva filter, men den kan i alla fall vara bra att känna till om man är nyfiken på orsakerna till att det finns lågkostnadsläder.

Läs gärna den.

MVH AL

#o • Uppdaterat: 2020-04-20 09:50
Axa

Haha, ”om vi bortser från Axa:s kompis i Nordkorea”?
AL, du verkar ju själv lida av att vara uppblåst och desillusionerad. Jag kan förstå att det är svårt för en som håller till i den matematiska ankdammen att förstå annat än siffror samt svårigheter att se med andra perspektiv.

#p • Uppdaterat: 2020-04-20 11:12
A.L

Det tog uppenbarligen skruv Axa. Men så farligt var det väl ändå inte, eller?;-)

Angående korruption och slaveri kvarstår dock det jag har skrivit. Det bekämpar man inte genom att sluta att handla utan genom FoU, högre ekonomisk aktivitet och via frihandel.

Saker som miljöfanatikerna och (uppenbarligen) Axa inte håller högt på dagordningen.

Angående matematiken och perspektiv så vittnar det uttalandet om massiva kunskapsluckor inom området. Inte mycket att göra åt den saken.;-) "Bättre vara tyst och bli betraktad som en idiot än att öppna munnen och bevisa det" (Abraham Lincoln)

MVH AL

#q • Uppdaterat: 2020-04-20 12:08
Axa

AL
Du tänker uppenbarligen svart eller vitt, eller binärt.
Jag är inte motståndare av handel men till skillnad från dig så anser jag att klädindustrin kan bli bättre ifråga om arbetarnas villkor men även ifråga om miljö, vilket väl var huvudämnet, att klädindustrin är utsläppsbovar.

Jag tycker du AL ska gå i bräschen för att Volvo lägger all sin produktion i låglöneländer för då kan vi än mer bidra till deras välfärd.

#r • Uppdaterat: 2020-04-20 12:46
A.L

Axa: Ja jag tänker, helt riktigt. Det är en egenskap som man har nytta av nästan oavsett vad man pysslar med. Kan som ett tips vara värt lite tid faktiskt;-)

Klädindustrins villkor bli bättre? I vems ögon då? Dina, klädtillverkaren, köparen, arbetstagaren eller aktiemarknaden?. Även om jag nu tänker binärt så har jag lyckats förstå att det är många olika intressen som stundtals drar åt olika håll. Men tvärtemot din kompis i Nordkorea så tror jag inte att man löser det genom femårsplaner. Jag är av uppfattningen att det snarare är en funktion av hur lång landet kommit i sin industrialiseringsprocess. Typexemplet är Axa:s andra favorit, Kina;-).

Att konsumtion ger upphov till olika utsläpp är även det gravt förenklat. Utsläpp i jämförelse med vadå? Beräknat på vilket sätt? Och var ligger den potentiella vinsten - om det ens är frågan om en sådan (nu kommer det snart en googlad länk från vår autodidakta miljövetare)? Trots mitt svart vita resonemang har jag lyckats klura ut att här finns en gråskala som inte alltid är helt lätt att identifiera.

Volvo har f.ö redan produktion i Kina, och man köper dessutom in material från leverantörer och ytterligare undersegment från hela världen. Så Axa kan vara lugn på den punkten. Varför en enskild näringsidkare sedan skall bedriva välgörenhet vet jag inte riktigt hur Axa får ihop. Som ett tips är det ingen affärsdriven verksamhet som gör det.

MVH AL

#s • Uppdaterat: 2020-04-20 13:08
Axa

AL
Ehm, villkoren för arbetaren kanske? Eller är du för känslolös för den tanken? Jag tror jag vet svaret...

#t • Uppdaterat: 2020-04-20 13:26
A.L

Axa. En arbetare som är arbetslös har knappast särskilt mycket nytta av sina nya villkor.

Eller är du helt känslolös inför den tanken? Jag tror jag vet svaret....

MVH AL

#u • Uppdaterat: 2020-04-20 13:58
Axa

AL
Nej, det är klart. De ska vara tacksamma för en fjuttig peng när de badar i kemikalierna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.